2025-toyota-gr-gt-toyota-gr-gt3

Úplně nový motor V8 s 650 koňmi a 850 Nm. Toyota představuje nový model GR GT a rovnou i jeho závodní verzi GR GT3

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Toyota - Foto: Toyota - 6. 12. 2025


Toyota Gazoo Racing představila ve světové premiéře dvojici prototypů, které si kladou ambiciózní cíl. Toyota GR GT má být silniční vůz s charakterem závodního speciálu, Toyota GR GT3 pak závodní stroj pro kategorii FIA GT3 určený zákaznickým týmům. Oba vozy zároveň nesou úkol uchovat a předat dál know how, které v Toyotě vznikalo od dob legendárního kupé 2000GT a později modelu Lexus LFA.

Vývoj probíhal v netradičním režimu. Nešlo jen o práci konstruktérů za počítačem. Přímo v jednom týmu se potkávali inženýři, testovací technici, profesionální závodníci Hiroaki Išiura, Tacuja Kataoka a Naoja Gamou, ale také neprofesionální jezdec Daisuke Toyoda. Nad vším stál předseda Toyota Motor Corporation Akio Toyoda, kterého automobilový svět zná pod přezdívkou Morizo. Právě on dlouhodobě prosazuje přístup, podle něhož má být auto navrženo tak, aby z něj měl radost ten, kdo sedí za volantem.

Součástí zadání nebyla pouze rychlost na okruhu. Toyota pracovala s dlouhodobou filozofií, kterou označuje jako Shikinen Sengu. Podstatou je předávání zkušeností a řemesla z generace na generaci. Na vývoji se tak podíleli lidé, kteří stáli u zrodu Lexusu LFA, a nyní své znalosti systematicky předávají mladším kolegům. Nové prototypy tak představují kombinaci tradičního řemesla a zcela nových technologií, například v oblasti konstrukce karoserie nebo aerodynamiky.

Toyota GR GT: závodní vůz se značkou a registrační značkou

Model GR GT je koncipován jako závodní auto, které může jezdit i po běžných silnicích. Základem techniky je nově vyvinutý osmiválec s objemem 4,0 litru se dvěma turbodmychadly a doplněný elektromotorem. Toyota u něj cílí na systémový výkon alespoň 650 koní a maximální točivý moment minimálně 850 Nm. Hodnoty jsou zatím vývojové, ale ukazují jasný směr. Důraz se neklade pouze na čísla v technickém průkazu, ale především na to, jak se bude auto chovat při jízdě na limitu.

Vývoj začal u těžiště. Cílem bylo dostat celý vůz co nejblíž k zemi, snížit celkovou výšku i posed řidiče, ale zároveň zachovat dobrý výhled. Pohonná soustava proto používá klasické uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol, ale s velmi pečlivě zvoleným rozmístěním všech těžkých komponent. Motor, zadní nápravová jednotka typu transaxle, trakční baterie a palivová nádrž jsou uloženy tak, aby vzniklo co nejnižší těžiště a vyvážené rozložení hmotnosti. U GR GT je cílem poměr přibližně 45 % vpředu a 55 % vzadu, což má pomoci se stabilitou i ovladatelností.

Zajímavý je i samotný motor. Vrtání a zdvih 87,5 x 83,1 mm znamená krátký zdvih, který snižuje výšku jednotky. Každá řada válců má své turbo, použit je systém mazání se suchou klikovou skříní a tenká olejová vana. To vše pomáhá zmenšit motor do výšky i do délky, aby lépe zapadl do celého balíčku s nízkým těžištěm. Výkon pak putuje přes torzní trubku z materiálu CFRP na zadní transaxle jednotku, která v sobě kombinuje osmistupňovou automatickou převodovku s mokrou spojkou místo klasického měniče, elektromotor a mechanický samosvorný diferenciál. Elektromotor před převodovkou vyrovnává momentové výpadky při akceleraci a přeřazování, takže řidič vnímá plynulý a přímý nástup výkonu.

Nemalá pozornost se věnovala i zvuku. Osmiválcový motor s dvojicí turbodmychadel má poskytovat charakter, který řidiči pomůže vnímat, co se s autem děje. Výfukové potrubí bylo navrženo tak, aby zvuk motoru odpovídal zatížení a otáčkám. Cílem nebyl agresivní hluk, ale zvuková kulisa, která podpoří spojení člověka s vozem při startu, akceleraci i brzdění.

Karoserie z hliníku a CFRP, aerodynamika na prvním místě

Toyota u GR GT poprvé použila celohliníkový prostorový rám karoserie. V hlavních místech jsou velké hliníkové odlitky, doplněné výlisky a dalšími díly spojenými pokročilými metodami. Panely karoserie tvoří kombinace hliníku a kompozitního materiálu CFRP, což pomáhá držet hmotnost nízko při vysoké tuhosti. Základní struktura rámu i zavěšení je navržena tak, aby ji bylo možné využít i u čistě závodního GR GT3.

Zavěšení kol využívá nový lichoběžníkový systém vpředu i vzadu, s nízkým uložením ramen a kovanými hliníkovými prvky. Od počátku se počítalo s lineární odezvou, kterou ocení jak řidič na běžné silnici, tak závodník na okruhu. Vůz obouvá pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 vyvinuté speciálně pro tento model. Toyota na nich pracovala společně s profesionálními jezdci už ve fázi simulací, později při testování na okruzích i běžných silnicích.

Také aerodynamika tady hrála obrovskou roli. V minulosti automobilky obvykle navrhly tvar karoserie a teprve poté jej upravovaly podle požadavků na přítlak či chlazení. U Toyoty GR GT šel proces opačným směrem. Tým aerodynamiků nejprve vytvořil takzvaný aerodynamický model, tedy ideální tvar z hlediska proudění vzduchu a chlazení agregátů, což je u vozu s rychlostí přes 320 km/h klíčové. Až na základě tohoto modelu připravili stylisté tvary vhodné pro sériovou výrobu. Výsledkem je karoserie, která kombinuje funkci s výrazným vzhledem bez zbytečných kompromisů.

Stejná filozofie se promítla i do interiéru. Sedadlo řidiče je umístěno nízko, ovládací prvky jsou soustředěny v okolí volantu a mají tvar umožňující intuitivní používání. Přístrojové displeje jsou navrženy tak, aby byly čitelné i při jízdě po okruhu, kdy řidič sleduje hlavně trať. Rozmístění a velikost ukazatelů, například indikace řazení nebo zařazeného stupně, vznikaly metodou opakovaných testů a úprav. Kokpit má vyhovět profesionálovi i nadšenci, který pojede ráno do práce a o víkendu na track day.

Brzdění zajišťují karbon-keramické brzdy Brembo. Nastavení pedálu a systému bylo laděno s pomocí profesionálních jezdců, aby řidič dostával jasnou zpětnou vazbu a mohl si s autem doslova hrát i při brzdění na limitu. Stabilizační systém nabízí více úrovní zásahu, včetně různých kombinací regulace hnací síly a brzd. Vůz je tak možné přizpůsobit zkušenostem řidiče i podmínkám na trati nebo na silnici. Jde o řešení vycházející přímo ze závodních speciálů Toyota Gazoo Racing pro vytrvalostní závody, včetně čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu.

Technické údaje: Toyota GR GT

Technické údaje: Toyota GR GT
Zdroj: Toyota

Toyota GR GT3: z okruhu pro zákazníky, ale beze strachu

Závodní Toyota GR GT3 stojí na stejných základech jako sériová Toyota GR GT. Sdílí klíčové principy nízkého těžiště, nízké hmotnosti a vysoké tuhosti karoserie a navazuje také na aerodynamický koncept vycházející z potřeb okruhové jízdy. Jeho úkolem je splnit technické předpisy kategorie FIA GT3, která dnes tvoří vrchol zákaznických sportovních vozů.

Toyota přitom nechce vytvořit stroj, který zvládnou ovládat pouze profesionálové. V kategorii GT3 běžně usedají za volant i neprofesionální jezdci, a tomu odpovídá i filozofie vývoje. Závoďák Toyota GR GT3 má být schopný vítězit na okruzích, ale zároveň má nabídnout skvělou ovladatelnost, která nebude řidiče trestat za každou chybu. I proto Toyota připravuje také systém podpory pro zákazníky, kteří s vozem vyrazí do seriálů GT3. Cílem je, aby si motorsport užili naplno a zároveň měli jistotu kvalitního zázemí.

Základem je opět osmiválec 4,0 litru se dvěma turbodmychadly. Motor u Toyoty GR GT3 sdílí řadu konstrukčních prvků s agregátem ze sériového GR GT, ale je uzpůsoben čistě závodnímu nasazení podle předpisů GT3. Toyota počítá s tím, že jej bude dále dolaďovat podle toho, jak se budou vyvíjet emisní a další regulace.

Technické údaje: Toyota GR GT3

Technické údaje: Toyota GR GT
Zdroj: Toyota

Simulátory, okruhy i běžné silnice

Oba vozy jsou výsledkem nových vývojových a výrobních postupů v divizi Toyota Gazoo Racing. Do rané fáze projektu vstoupily jízdní simulátory, které dnes patří k běžné výbavě při vývoji závodních aut. U obou modelů GR GT a GR GT3 však Toyota simulace zapojila už při ladění základního charakteru vozu, nejen jednotlivých dílčích komponent. Následovaly testy na speciálních stanovištích pro celý pohonný řetězec i rozsáhlé zkoušky v reálném světě.

Prototypy jezdily nejen na testovacích tratích, například v technickém centru Toyota v Šimojamě, ale i na okruzích Fuji Speedway a Nürburgring. Testy probíhaly také na běžných komunikacích, aby bylo zřejmé, jak se GR GT chová v reálném provozu, nejen při jízdě na čas. Vůz má být rychlý, ale zároveň snadno ovladatelný a použitelný každý den.

Stejně jako u ostatních modelů řady GR procházely oba prototypy opakovaným cyklem testování, hledání limitů, úprav a vylepšování. Toyota mluví o snaze posouvat auto za hranice toho, co se zdá možné, a pak jej opět zpevnit a doladit. Cílem je, aby finální podoba GR GT i GR GT3 splnila očekávání profesionálů, amatérských závodníků i nadšenců do sportovních aut.

Toyota plánuje uvést GR GT a GR GT3 na trh přibližně kolem roku 2027. Do té doby bude vývoj dál pokračovat a jednotlivé parametry se mohou ještě změnit. Základní směr je však jasný. Jde o vozy, které spojují závodní techniku s každodenním použitím a zároveň předávají know how z generace na generaci uvnitř značky.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru