Umíte se správně připojit na dálnici? Podjíždění povoleno a nebojte se rychlosti

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Besip - 18. 6. 2023


Nedávno jsem přemýšlela, jak často na dálnicích potkávám autoškoly. Spočítala bych ty případy na prstech jedné ruky. A to možná může za fakt, že řada řidičů se neumí správně a bezpečně připojit na dálnici. Někteří zmatkují, jiní zapomínají, k čemu jsou zpětná zrcátka nebo plynový pedál. Vždy tak ale způsobují nebezpečné situace, při kterých neohrožují jen sebe, ale i všechny kolem.

Využijte celý připojovací pruh

Nejčastěji se asi setkávám s řidiči, kteří využijí odhadem tak 10 metrů připojovacího pruhu a ihned se snaží dostat do pravého jízdního pruhu dálnice. A bohužel pravidelně za každou cenu. Je tedy dobré si uvědomit, že připojovací pruh je v některých místech i několik set metrů dlouhý a správné je využít jeho celkovou délku. Důvod je prostý. Naberete dostatečnou rychlost a ostatním řidičům dáte třeba možnost vám udělat místo. Byť to samozřejmě není povinné.

V připojovacím pruhu po celou dobu plynule zrychlujte a průběžně kontrolujte zpětná zrcátka. Není nic horšího než zapomenout na to, že auto má plynový pedál a na dálnici se připojit rychlostí jen lehce přesahující 50 km/h. Zjednodušeně řečeno, šlápněte na to a té rychlosti se nebojte. Usnadníte tím i plynulé zapojení do provozu na dálnici.

Nikdy v připojovacím pruhu nezastavujte. Nejen, že pak nenaberete dostatečnou rychlost, ale ostatní řidiči za vámi s takovým nenadálým manévrem nepočítají. Ohrozíte tak sebe o ostatní, a to zcela zbytečně. Nehledě na to, že zastavování a stání je v připojovacím pruhu zakázáno zákonem.

Podjíždění povoleno

Jakkoliv je podjíždění, tedy předjíždění zprava považováno za velmi vážný a přísně trestaný přestupek, u připojování to neplatí. Jak už jsme výše zmínili, ideální je využít celou délku připojovacího pruhu a během toho smíte podjíždět řidiče, kteří jedou v pravém jízdním pruhu. Povoluje to zákon, který říká: „Při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu.“

A povoleno je to i v případě, kdy se řidič jedoucí v připojovacím pruhu zařadí do provozu hned na jeho začátku. I v takovém případě můžete využít celý připojovací pruh.

Jak by to tedy ideálně mělo vypadat? Specialisté z Besipu radí takto: „Připojovací pruh slouží proto, aby řidič nabral takovou rychlost, jakou jedou auta v průběžném pruhu, a pak se plynule zařadil mezi tato auta. Důležité je tedy srovnat rychlost tak, aby ji nemuseli ostatní měnit. Při zařazování auta z připojovacího do průběžného pruhu nesmí být ohrožen řidič jedoucí v průběžném pruhu.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

10 názorů na “Umíte se správně připojit na dálnici? Podjíždění povoleno a nebojte se rychlosti”

  1. nejhoší jsou kamionaci prasata..Jedete v pripojovaku zvyšite rychlost v pripjováku na 100km a více kamion za vama 100m a ejhle kamionak zrychli a přitom jede jen cca 80-90km ale když vidí auto v pripojovíku už jede 100 dobytkové.. ze musite na koci pripojovaku zastavit.

  2. Martin BIKER

    Nejhorší je případ, kdy najíždíte na dálnici za někým. Pokud je to „váhavec“, pak musíte sledovat auta na dálnici a současně si hlídat, jestli vám to ten před vámi nezašpuntuje! Pokud vyjíždím z odpočívadla, pohlídám si, abych vyjížděl sám. Horší je to při nájezdu ze silnice, protože na přivaděčích je zákaz zastavení a člověk musí zůstat v koloně a doufat, že to nějak ti před ním zvládnou….

  3. STOP….opravdu? Ta tam je maximálně v případě, že se připojovací pruh opravuje a tudíž neexistuje a proto je DZ STOP přechodně instalována.

  4. Nekdy je problém v tom, že některé připojovací pruhy jsou krátké a někde chybí úplně a na dálnici se připojujete z nulové rychlosti, protože je tam značka Stop.

    1. Typický příklad odpočívadlo u letadla na D10. Hlavně, že se chluběj, kolik km dálnic postavili za rok, ale délka připojovacích a odbočovacích pruhů jaksi mnohde zaostává.

  5. „Nikdy v připojovacím pruhu nezastavujte“
    Pokud ovšem se nedostanete do situace, kdy vás nepustí řada narcisů nalepených za sebou, abyste se náhodou nedostali mezi ně, a připojovací pruh končí obrubníkem a svodidlama místo aby za ním pokračoval odstavný pruh, po kterém by se dalo bezpečně pokračovat.

  6. „Využijte celý připojovací pruh“
    To povídejte hlavně (ale nejen) těm od kamionů, co jsou schopný hned za koncem plný čáry se narvat do průběžnýho i v 60 km/h.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru