V řadě českých měst se postupně začínají objevovat takzvané sdílené zóny. Zjednodušeně řečeno se dá říct, že nikdo kromě tramvají tam přednost nemá, všichni jsou si rovni a každý musí dávat pozor jak na sebe, tak hlavně na ty ostatní a často křehčí účastníky provozu. To znamená, že motoristé musí dávat velký pozor na cyklisty a chodce a cyklisté zase hlavně na chodce.
Řidiči musí pamatovat na to, že řidiči musí při předjíždění cyklistů ve městě dodržovat odstup minimálně 1,5 metru a mimo město minimálně 2 metry. Parkování je zakázáno nejméně osm metrů od vjezdů na ulici a křižovatek s cyklostezkami. A to se netýká jen sdílených zón, kde je zpravila parkování zcela zakázáno.
„V oblastech určených pro cyklisty je zastavení zakázáno. Přerušovanou bílou čáru na kraji vozovky by vozidla měla překračovat pouze v nezbytných případech, například kvůli překážkám nebo opravám silnice. Cyklistická stezka oddělená nepřerušovanou bílou čarou musí zůstat nepřekročena, i když je na ní překážka,“ vysvětlili specialisté z Dekry.
Ve sdílených zónách platí velmi specifická pravidla i pro cyklisty. „Cyklisté nesmí používat zvonek k uvolnění cesty ani jezdit příliš rychle. Zejména je potřeba dávat pozor, aby cyklisté neohrozili děti, zranitelné osoby a seniory. To vyžaduje jízdu přiměřenou rychlostí a vždy být připraven brzdit. Pokud cyklisté jedou příliš rychle, riskují pokutu,“ doplnila Dekra. Pamatujte ale, že jediný, kdo má ve sdílených zónách vždy přednost, je tramvaj.