skoda_enyaq_rs_iv-dobijeni

Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích

Autor: EXT - Text: Olívia Lacenová, hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd. - Foto: Pavel Srp - 15. 5. 2024


Počet elektromobilů ve světě sice postupně roste, ale už méně se mluví o klesajícím počtu mechaniků specializovaných na opravy jejich baterií a složitých obvodů. To je problém zejména ve Velké Británii, kde lidé nechávají plně funkční elektromobily na vrakovištích. Ve skutečnosti je pouze 10 % z 236 000 tamních mechaniků kvalifikováno pro opravy elektromobilů. Takže i lehce havarovaná vozidla se hodnotí na vrakovištích, ale jejich recyklace v praxi selhává.

Situace v Británii je alarmující

Nízká poptávka po práci mechaniků způsobuje problémy při rozvoji elektromobility, protože není dostatek lidí s kvalifikací pro opravy vozidel. V důsledku toho roste poptávka po mechanicích a s ní i ceny běžných kontrol, oprav a náhradních dílů, které se obvykle musí dovážet, což výrazně prodlužuje čekací dobu na opravu vozidla. Náhradní díly a opravy jsou někdy dokonce dražší než samotný vůz, takže majitelé často přemýšlejí, zda vůbec mají vůz nechat opravit, nebo zda jej mají rovnou vyměnit. Podle Synetiq, britské společnosti zabývající se likvidací a recyklací vozidel pro udržitelná řešení, to za poslední rok vedlo k 55% nárůstu počtu zničených elektromobilů.

Do roku 2035 bude přetrvávat nedostatek odborníků

S 1 milionem elektromobilů na silnicích se očekává, že se situace ještě zhorší. I když autoservisy začínají školit zaměstnance, podle odhadů IMI bude ve Velké Británii do roku 2035 stále chybět přibližně 30 tisíc kvalifikovaných techniků a mechaniků. Zároveň má vstoupit v platnost zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory.

Předražené pojistky a udržitelnost pouze jako planý slib

Velká Británie není jedinou zemí, která se s tímto problémem potýká. Vzhledem k tomu, že opravy jsou často nemožné nebo nerentabilní kvůli nedostatku odborníků a vysokým cenám, pojišťovnám často nezbývá nic jiného než odpisovat i vozidla po menších haváriích, která končí přímo na vrakovištích. Tento krok je nevýhodný i pro samotné pojišťovny, neboť vede k prudkému nárůstu pojistného, které je zhruba o 27 % vyšší než u klasických vozů, a zároveň k poklesu zisku pojišťoven.

Jak uvedla agentura Reuters, trend odpisu elektromobilů po malých nehodách stále roste. Problémem je také skutečnost, že třetí strany nemají přístup k údajům o opravách baterií. Přitom počet prodaných elektromobilů neustále roste. V roce 2023 bude přibližně každý čtvrtý prodaný automobil elektrický. V Norsku tento podíl činil více než 90 % a v Číně téměř 40 %. „Počet případů se bude zvyšovat, takže manipulace s bateriemi je klíčovým bodem,“ řekl Christoph Lauterwasser, výkonný ředitel výzkumného institutu Allianz Center for Technology. Nemluvě o tom, že pro baterie neexistuje žádný funkční recyklační vzorec, takže vize udržitelnosti v praxi rázem selhává.

Udržitelnost dostává na frak

Je důležité si uvědomit, že samotná výroba elektromobilu produkuje mnohem více CO2 než výroba konvenčních automobilů. Musí tedy najezdit nepoměrně více tisíc kilometrů, aby tyto emise kompenzovaly. Když však vozidla končí na skládkách, k ničemu takovému nedochází. Když k tomu přidáme problém s recyklací baterií, zjistíme, že tak, jak je systém v jednotlivých zemích v současnosti nastaven, o udržitelnosti v podstatě nemůže být řeč.

Cestou může být přeškolování

Mezi země, které tuto krizi zvládají a zlepšují dovednosti mechaniků při opravách elektromobilů, patří Švédsko, Norsko, kde bude v roce 2023 až 82 % prodaných nových vozidel na elektrický pohon, a Německo, které plánuje zakázat dovoz elektromobilů z Číny. Více plně vyškolených techniků schopných opravovat elektromobily by mohlo zabránit zbytečnému předražování oprav, stabilizovat ceny a zabránit tomu, aby téměř nová vozidla končila na skládkách.

Ideální elektromobil pro Čechy? Podle ankety má mít velikost octavie, cenu do půl milionu a dojezd 500 km

Situaci přehodnocují také autopůjčovny.

Problémům se svým vozovým parkem elektromobilů čelí také americká autopůjčovna Hertz Global Holdings Inc., která oznámila prodej třetiny svého vozového parku elektromobilů s celkovým počtem přibližně 20 000 vozidel. Důvod? Vyšší výdaje na opravy elektromobilů. Společnost přitom původně plánovala převést 25 % svého vozového parku na elektromobily do konce roku 2024. Plány se však mění. Peníze získané z prodeje chce společnost použít na nákup vozidel s benzinovým pohonem. Ve zprávě pro SEC uvedla, že kvůli odpisům elektromobilů očekává ztrátu přibližně 245 milionů USD, což je v průměru asi 12 250 USD na vozidlo. Přitom asi 80 % vozového parku společnosti Hertz s elektrickým pohonem tvoří vozidla společnosti Tesla. K prodeji jsou však také modely BMW nebo Chevrolet. Celkově tvoří elektromobily asi 11 % vozidel nabízených společností Hertz k pronájmu.

Své modely Tesla prodává v rámci obnovy vozového parku také německá půjčovna Sixt, která už dříve v prosinci 2023 uvedla, že od roku 2022 nebude modely Tesla nakupovat.

Amerika v tom má jasno

Americký senátor Sherrod Brown naléhá na prezidenta Joe Bidena, aby stejně jako Německo zakázal dovoz elektromobilů z Číny. Počet používaných elektromobilů tedy nebude mít tak výrazný nárůst, jaký některé státy plánovaly. Vzhledem k omezené úpravě těchto vozidel se pravděpodobně sníží i potřeba techniků pro elektromobily. Pokud však nebudou přijata potřebná opatření, problém bude nadále narůstat. Jedním z řešení je prestižní dotované školení mechaniků. Vláda a soukromý sektor by měly podporovat instituce a školení, které zvýší počet kvalifikovaných odborníků.

Zasáhnout by měly také státy

Řada výrobců se snaží vylepšit své elektrické baterie a usnadnit jejich opravy. Například Elon Musk a jeho tým v současné době pracují na manganové baterii, která má potenciál snížit náklady na opravu baterií a také jejich účinnost. Jednotlivé státy by však měly také zasáhnout a zavést politiku a předpisy, které by podporovaly údržbu a opravy těchto vozidel namísto jejich předčasné likvidace. Cenové pobídky na předsériové opravy by také mohly pomoci snížit počet zbytečně vyřazených jednotek, které by nemusely skončit na šrotišti.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

10 názorů na “Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích”

  1. Ano, 400V je nízké napětí. Abys mohl pracovat na takovémto zařízení, potřebuješ mít elektrotechnické vzdělání (min. vyučen v oboru) a platnou vyhlášku 50, alespoň §6 – který tě opravňuje na práci na elektrotechnickém zařízení do 1000V. Ten ale bohužel jako vyučený automechanik nemáš.

  2. Josef Žurec

    Nedávno jsem navštívil školu, kde se učí automechanici. Na mojí otázku, jak se učí opravovat elektromobily, mi bylo sděleno, že se neučí. Nemají na to noty od MŠMT. ,,Přece nepustím ty kluky opravovat auto pod vysokým napětím,, říkal mi mistr. 400 votlů už je silnoproud a na to musíte mít elektrovzdělání a příslušný paragraf. Současná ,,spalovací,, auta se opravují jen mechanicky plus elektrika do cca 24 voltů. Třeba je to dnes už jinak.

      1. Ano, 400V je nízké napětí. Abys mohl pracovat na takovémto zařízení, potřebuješ mít elektrotechnické vzdělání (min. vyučen v oboru) a platnou vyhlášku 50, alespoň §6 – který tě opravňuje na práci na elektrotechnickém zařízení do 1000V. Ten ale bohužel jako vyučený automechanik nemáš.

      2. U běžných elektrovozidel je systémové napětí 400V. U nových výkonných se začíná používat hladina 800V. Proudy ve výkonové části instalace jsou běžně stovky A. Nikdo soudný nenechá automechanika bez elektrotechnického vzdělání opravovat elektromobil (kromě výměny gumiček u stěračů…). Naše školství existenci elektromobility ještě stále nevzalo na vědomí. Takže opravovat nemá kdo. Garážista to nebude. Výrobce ho k tomu nepustí. Nehledě na skutečnost, že za základní sadu „nářadí“ si výrobce elektrovehiklu účtuje cca 1 500 000 peněz. A bez onlin e připojení k výrobci (pochopitelně po zaplacení…) legálně neodpojíte ani trakční akumulátor. Taková je realita elektromobility v Česku. Zdraví vás Ing. elektro a současně i učitel na střední škole vychovávající i automechaniky. J. K.

  3. Z demografických důvodů klesá počet mladých lidí. Že sociologických a sociálních důvodů klesá procento mladých lidí kteří se věnují technickým profesím. Poměr technologický složitých zařízení používaných naší společností stoupá.Tyto křivky jdou proti sobě takže to že si koupíte nějaký výdobytek technologií neznamená že si ho i udržíte kvůli nerentabilnosti oprav.

    1. Máte pravdu ale, opravuje dnes někdo vadnou televizi? myčku, pračku? konvici? mobil? 90% lidí ne, prostě si koupí novou……a tam to směřuje a tak to i dopadne…..dříve nebo později s elektromobily, prostě bude kasle, motor, baterka a bude se měnit celý díl nebo celé auto.

  4. Stačí vydat přísné, ale opravdu přísné nařízení Evropské komise a mechanici se sami od sebe zhmotní přímo v servisech. Tak, jako je to se vším okolo elektromobility. A nejpozději od roku 2025!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru