Elektromobily se napevno usadily v nabídce snad každé automobilky a postupně se tak dostávají k českým motoristům. I elektrická auta a hybridy pak samozřejmě musí mít povinné ručení. Do výpočtu výše povinného ručení se u těchto aut propisuje také výkon. V případě havarijní pojistky je potřeba počítat s vyšší cenou.
Stejně jako u aut se spalovacími motory se i u elektromobilů a hybridů do ceny povinného ručení propisuje značka auta, ale i historie či bydliště a věk pojistníka. K tomu ale také výkon všech motorů nebo hmotnost auta. „Majitelé elektromobilů často bydlí ve větších městech, což výši pojistky prodražuje u všech typů motorů. Na druhou stranu jsou majitelé (nebo provozovatelé) elektromobilů zpravidla ve věku od 30 do 60 let, takže z pohledu pojišťovny nepředstavují vyšší riziko, jako je tomu u řidičů mimo tuto věkovou skupinu. Přilepšit si můžete i tzv. slevou za propojištěnost, pokud máte u vybrané pojišťovny sjednanou i jinou pojistku,“ vysvětlila Kristýna Vondrová z Rixa.
Hlavním rozdílem mezi povinným ručením hybridu a elektromobilu oproti autu se spalovacím motorem jsou rizika spojená s provozem. I vzhledem k bezhlučné jízdě je totiž riziko nehody těchto vozidel z pohledu statistiky o něco vyšší. „Bez letité historie průměrné výše škod a četnosti nehod u vozů na elektřinu navíc bylo (a stále je) pro pojišťovny náročné naceňovat rizika a přizpůsobovat nabídku pojistných balíčků. S vyšším podílem elektromobilů na českých silnicích teď roste průměrná škoda a škodní frekvence, čímž se “skóre” elektromobilů optikou pojišťoven postupem času nevyhnutelně zhoršuje,“ popsala Vondrová. Navíc je potřeba si uvědomit, že náhradní díly na elektromobily jsou dražší než na spalovací auta. Stejně tak práce techniků či likvidace případného vraku. Výsledná cena povinného ručení tak u elektromobilu nebo hybridu může snadno překonat cenu pojištění u auta se spalovacím motorem.
V rámci sjednání povinného ručení je pak u těchto aut dobré si dát pozor na to, jestli pojišťovna kryje i případné vybití baterie nebo ztrátu nabíjecích kabelů. Například Allianz umí pojistit jak vybité baterie, kdy auto asistenční služba odtáhne k nejbližší dobíjecí stanici, tak také nabíjecí kabely, wall box, adaptéry a další vybavení.
Bez havarijního pojištění nejezděte
Havarijní pojištění by u elektromobilů mělo být samozřejmostí. „Jezdit elektromobilem nebo hybridem, který havarijko nemá, skutečně nedoporučujeme. I na první pohled malé poškození vozu může vyústit v drahou opravu. Pokud by cena opravy byla stejná nebo vyšší, než je hodnota vozidla, nedává už ekonomický smysl vozidlo opravovat,“ popsala Vondrová.
Výpočet ceny havarijního pojištění staví především na ceně automobilu. „Zatímco v případě povinného ručení bude pojišťovnu zajímat objem motoru, u výpočtu výše havarijního pojištění je rozhodující jeho výkon. A zde můžete narazit na úskalí spojené s elektromobily. Vozy poháněné elektřinou mají totiž zpravidla nejen výrazně vyšší cenu než srovnatelná auta se spalovacími motory, ale také podstatně vyšší výkon (což se týká i hybridních vozů). A výrazně větší bývají také škody, způsobené při autonehodách, především pokud se týkají nejdražší součásti elektromobilů, kterou jsou jejich baterie. Pak bohužel dochází k tomu, že havarijní pojištění auta na elektřinu vychází jako výrazně dražší než u vozu na benzín nebo naftu,“ popsal Ondřej Šveda ze srovnávače klik.cz.
Do výpočtu ceny havarijního pojištění vstupují i další faktory. Dražší je vždy pojištění vozidel využívaných k podnikání, protože zpravidla najedou větší množství kilometrů a mají tak větší pravděpodobnost nehody. A připlatí si i mladší, méně zkušení řidiči, stejně jako majitelé aut z velkých měst. To právě kvůli hustšímu provozu, a tedy opět větší pravděpodobnosti pojistné události. V neposlední řadě záleží také na výši spoluúčasti na škodách, která se běžně pohybuje od 0 do 20 %. O stokoruny až tisíce může výši ročního pojistného měnit také rozsah pojištěných rizik (vedle havárie také krádež, vandalismus, střet se zvěří, živelné události ad.), stejně jako asistenční služby, tedy odtah nepojízdného vozidla nebo zapůjčení náhradního vozu během opravy.