Esprit je jedním z nejznámějších a nejdéle vyráběných modelů automobilky Lotus. Na výrobních epásech se udržel téměř tři desítky let – od roku 1976 do roku 2004! Původní design má na svědomí Giorgetto Giugiaro, v roce 1987 ho „oživil“ Peter Stevens a evoluci v roce 1993 zakončil Julian Thompson.
Dalším mezníkem v modelové řadě Esprit byla instalace motoru V8 v roce 1996. První podobná pohonná jednotka svého druhu pro Lotus. Šlo o dvakrát přeplňovaný motor z hliníku o objemu 3,5 litru, který poskytoval výkon 355 koní a 400 Nm kroutícího momentu. A právě na tohle provedení padla volba u německé tuningové společnosti Cam Shaft a upravili jak vzhled, tak i výkon.
Začneme pěkně pod kapotou. Motor pracuje pod taktovkou nového programu v řídící jednotce, jehož mapy musely být upraveny kvůli instalaci nového závodního výfukového potrubí, novým mezichladičem vzduchu, který se původně nacházel v Lotusu Omega a také kvůli upraveným turbodmychadlům. Výsledkem je zvýšení výkonu na 492 koní. Aby se s výkonem snázeji pracovalo, původní pětistupňová manuální převodovka byla nahrazena šestistupňovou.
Tyto úpravy zlepšily dynamické vlastnosti celkem razantně. Sprint z klidu na 100 km/h klesne z 4,9 na 4,3 sekundy a naopak maximální rychlost vzroste z 282 km/h na 305 km/h.
Aby se takové stádo kol dalo zvládnout, instalovány byly nové brzdy AP Racing o rozměrech 330 mm, které se schovávají pod novými koly Beefier.
Co říkáte? Nevzali si u Cam Shaft velké sousto? Udělali z Lotusu Esprit V8 lepší auto nebo to zkazili?
[nggallery id=770]
-PS-