Team Peugeot Total, který v lednu získal tři první místa v Dakaru 2017, dokončil sedmé a závěrečné testy v Maroku a je připraven na příští ročník této nejnáročnější vytrvalostní rallye na světě. Rallye Dakar 2018 se pojede od 6. do 20. ledna 2018 v Jižní Americe. Na její start se v novém závodním voze Peugeot 3008DKR Maxi, postaví posádky ve složení Stéphane Peterhansel / Jean Paul Cottret, Sébastien Loeb / Daniel Elena, Carlos Sainz / Lucas Cruz a Cyril Despres / David Castera.
Na čtyři posádky „Dream Teamu“ značky Peugeot v lednu čeká 10 000 kilometrů na velmi obtížné trati vedoucí přes Peru, Bolívii a Argentinu. Na programu je 15 etap a nejrůznější terén zahrnující písečné duny, horské andské průsmyky i pouště, k tomu se připojí i nástrahy extrémního počasí. Oficiální trať rallye Dakar 2018 organizátoři (A.S.O.) odhalí 22. listopadu.
Zatímco složení týmu Peugeot Total zůstává pro Dakar 2018 nezměněno, závodní vozy prošly velkými změnami, jejichž cílem bylo optimalizovat výkonnost. Technický tým divize Peugeot Sport zapracoval na tom, aby byl Peugeot 3008DKR Maxi s ohledem na výzvu, která před ním stojí, co nejspolehlivější. Architektura vozu byla převzata od sériového SUV Peugeot 3008, který byl zvolen „Autem roku 2017“: třílitrový motor se dvěma turbodmychadly a pohon dvou kol. Nejviditelnější změna se týká rozchodu, který byl pro větší stabilitu rozšířen o 20 cm. Došlo ke zlepšení odpružení, aby se vůz snadněji řídil.
Všichni jezdci i spolujezdci se aktivně podíleli na testovacím programu, díky němuž najel vůz Peugeot 3008DKR Maxi v letošním roce v Maroku, Portugalsku a ve Francii více než 18 000 kilometrů. Jsou si nicméně vědomi, že nejnovější předpisy nehrají v jejich prospěch. Minimální hmotnost, kterou musí vozy Peugeot splňovat, se zvýšila, zatímco vozy konkurentů byly odlehčeny, a i v jiných oblastech mají větší volnost. Na Dakaru ale vždy platí, že největší výzvou je povaha samotného závodu.
Členové čtyř posádek „Dream Teamu“ Peugeot získali, ať už v automobilech, nebo na motorkách, celkem 19 celkových a 148 etapových vítězství, takže jde o nejúspěšnější tým v historii Dakaru. I přes tyto výsledky si Peugeot před 40. ročníkem tohoto legendárního závodu – a 10. v Jižní Americe – zachovává velkou pokoru. Peugeot v něm zvítězil celkem šestkrát: první úspěch je z roku 1987 ve voze Peugeot 205T16 Grand Raid.
Co říkají…?
Bruno Famin, ředitel týmu Peugeot Sport: „Úpravy, které jsme provedli u modelu 3008DKR Maxi, se doposud ukazují jako velmi efektivní, ale Dakar znamená vždy cestu do neznáma, už kvůli rozmanitému terénu a obtížnosti. Poslední Marocká rallye nám navíc opět připomněla, že naši konkurenti jsou extrémně silní. Inženýři divize Peugeot Sport však od návratu z Dakaru 2017 tvrdě pracovali a rád bych zdůraznil fantastického týmového ducha, který v týmu Peugeot Total panuje. Máme velkou radost z toho, že naše posádky zůstaly ve stejném složení jako v předchozím ročníku, takže máme k dispozici dokonalou kombinaci výkonu a zkušeností. Jelikož se v našem případě jedná o poslední účast na Dakaru, rádi bychom tento program dokončili na vysoké úrovni. Ale jak vždycky říkám, na nic se nelze spoléhat předem. Po vítězství je nejtěžší ho zopakovat!“
Stéphane Peterhansel, pilot týmu Peugeot Total: „Naše loňské další vítězství v Dakaru bylo fantastické! Navždy to bude jeden z nejúžasnějších pocitů v mé kariéře, už kvůli náročnému, ale s respektem vedenému souboji se Sébastienem a Danielem. Problém je v tom, že čím víc vyhrajete, tím víc v tom chcete pokračovat! Letošní boj bude ještě napínavější o to, že půjde o 40. ročník a mou 29. účast. Mně osobně Dakar přináší určitou rovnováhu, je to rituál, který vás zaměstná po celý rok. Musíte načerpat nové síly, připravit se fyzicky i psychicky. Napětí začíná stoupat v září a v prosinci už myslíte jen na to, kdy vyrazíte na trať, úplně vás to pohltí. Když se blíží okamžik startu, mísí se ve vás vzrušení a stres a ty vás neopustí až do cíle. Projíždět tou úžasnou krajinou v plné rychlosti v tak neuvěřitelném autě je prostě čirá radost. Peugeot 3008DKR Maxi je jednoduše řečeno nejlepší auto, které jsem kdy řídil, ať už jde o technologii, krásu tvarů, prvky z uhlíkových vláken, nebo o spolehlivost, výkon a potěšení z jízdy. Cílem všech z týmu Peugeot Total je získat pro Peugeot další vítězství a ukončit tak program na špici.“
Sébastien Loeb, pilot týmu Peugeot Total: „Jsem velmi spokojený s tím, jak rychle se nám podařilo se této disciplíně přizpůsobit, a potřebuji jen větší zkušenosti, abychom naši snahu přeměnili na celkové vítězné výsledky. Během celého loňského roku – ať už na Dakaru, v Silk Way Rally či v Marocké rallye – jsme dokázali, že patříme mezi nejlepší a jsme blízko cíle. Přesto máme za sebou jen šest závodů, takže ve srovnání s ostatními nám budou zkušenosti pořád scházet. Již Peugeot 3008DKR byl velmi dobrým vozem, ale my jako piloti žádáme stále větší a větší výkon. Inženýři divize Peugeot Sport posunuli při vývoji nového Peugeotu 3008DKR Maxi hranice ještě dál. Je to nejen spolehlivé auto, ale i auto, které zvládne jakýkoliv terén: je požitek ho řídit a cítím k němu obrovskou důvěru. Vůz prošel vývojem a i já s Danielem jsme se v mnoha směrech posunuli. Dakar je už svou samotnou podstatou nepředvídatelný, ale my máme na své straně veškeré výhody a šance ho letos vyhrát.“
Cyril Despres, pilot týmu Peugeot Total: „Moje osobní příprava na Dakar 2018 je v posledních 17 letech víceméně stejná, důraz kladu na ladění fyzické formy. Doteď vše probíhá skvěle a poslední testy v Maroku potvrzují pocit, který z auta mám. Když trávíte ve vozidle šest až osm hodin, velmi záleží na tom, v jaké jste formě. Po loňském úspěchu v Dakaru 2017 a vítězství v Silk Way Rally letos v létě čekáme s Davidem od letošního Dakaru hodně. Jsme nadšený z toho, jak se rok od roku zlepšujeme, a myslím, že i letos budeme v tomto vzestupném trendu pokračovat. V posledním ročníku Dakaru jsme skončili třetí, takže je jasné, že už stačí jen málo. Očekáváme, že Dakar 2018 bude ještě náročnější, čeká nás složitá navigace a duny hned po startu v Peru. Náročné to bude i kvůli složitosti trasy a síle našich soupeřů. Ale musím říct, že jsem se do nového vozu 3008DKR Max doopravdy zamiloval. Od roku 2014 se s Peugeotem pravidelně účastníme Marocké rallye a tahle verze Max je rozhodně nejrychlejší vůz, který jsme kdy měli k dispozici. Jsem nadšený z jeho stability, výkonu a spolehlivosti. Auto, které jsme řídili v Silk Way Rally, bylo dobré, ale toto zvedá laťku ještě mnohem výš. Inženýři na něm pracovali dnem a nocí a já už se nemůžu dočkat, až se postavím na start!“
Carlos Sainz, pilot týmu Peugeot Total: „V tuto chvíli cítím velkou sebedůvěru. Všechna testování proběhla velmi dobře, zejména po Marocké rallye. Přestože jsme v Maroku nevyhráli, byla tato rallye pro nás velmi pozitivní, protože jsme našli problémy, které by nás jinak mohly na Dakaru stát hodně času. V rallye je moc důležité jet rovnoměrně a myslím, že v Maroku se nám podařilo najít ten správný rytmus. Po celé náročné přípravě jsou naše očekávání pro Dakar obrovská. Příprava je vždycky stejná: od září děláme maximum proto, abychom se na start postavili v té nejlepší fyzické formě, připraveni pustit se do vyšších nadmořských výšek. V posledních letech jsme vždy dokázali, že dokážeme vyvinout rychlost, se kterou se dá Dakar vyhrát, potřebujeme jen trochu víc štěstí. Nemám jakékoliv pochyby, pokud jde o potenciál, rychlost a spolehlivost nového Peugeotu 3008DKR Maxi. Hned den po Dakaru 2017 jsme mluvili o tom, v čem je potřeba vůz 3008DKR ještě zlepšit a tahle nová verze je opravdu vynikající. Technici týmu Peugeot Total odvedli úžasnou práci a myslím, že celý tým včetně posádek je letos ještě klidnější než ve stejnou chvíli loni. Vše je připravené a už jen netrpělivě očekáváme start v Peru. Pravidla se změnila a vozy s pohonem všech 4 kol budou mít letos určité výhody, což nám samozřejmě zkomplikuje život, ale jsem přesvědčen, že náš tým je velmi silný.“