Jsou věci, které jako řidiči za volantem a při řízení auta, děláme úplně normálně a běžně a nevěnujeme jim pozornost. Je ale možné, že některé z nich naše auto ničí. Nedávno jsme se podívali na dvouspojkové převodovky, teď je na řadě motor a to, co s ním souvisí. Neděláte tyto chyby také?
Zničení motoru není výjimečná závada. Stát se může cokoliv – od zničení turbodmychadla, přes jeho tzv. „potkání“ v případě přeskočených rozvodů motoru nebo třeba jeho zadření a podobně. Spoustu poškození si ale řidiči pomohou přivodit sami svým chováním. A mnohdy i nevědomky nebo naopak v dobré víře, že to je pro něj naopak dobré. Pojďme se na několik věcí, kterými se motor ničí, podívat.
Nedostatečná údržba
Jednou z nejčastějších a zároveň nejškodlivějších chyb je zanedbávání pravidelného servisu. Mnoho řidičů odkládá nebo zcela vynechává návštěvy servisu, což může mít pro motor, ale i zbytek auta fatální následky. Mezi klíčové věci patří pravidelná výměna motorového oleje, kontrola a případná výměna převodového oleje u automatických převodovek, ale také výměna oleje v diferenciálech. V pravidelných intervalech by se měly měnit i brzdová a chladicí kapalina.
Pravidelné měření oleje v motoru by mělo být samozřejmostí. Měří se ideálně za tepla a na rovině
Ignorování kontrolky „Check Engine“
Neměli bychom podceňovat ani varovné kontrolky na přístrojové desce – zejména „check engine“. Říká se sice, že oranžové kontrolky jsou informativní a není třeba je řešit, problémem jsou až ty červené, ale kontrolka se nerozsvítí jen tak pro nic za nic. I přestože je oranžová, značí to nějaká problém. Pokud se tedy kontrolka motoru rozsvítí, měli byste s autem zajet do servisu. Ignorování tohoto varování může vést k postupnému zhoršování závady a nakonec i k nákladným opravám, případně k nevratnému poškození motoru.
Těžký svazek klíčů
Na první pohled neškodný detail… Pozor byste si ale měli dát na to, jak vypadají vaše klíče od auta. Pokud je to těžký svazek klíčů, může to mít nepříjemné důsledky. Tažké klíče totiž nadměrně zatěžují spínací skříňku, což zvyšuje její opotřebení. To následně může způsobit i to, že nakonec nenastartujeme nebo naopak třeba auto vypne motor při jízdě.
Vyšší otáčky za studena
Častou chybou je i prudké přidávání plynu krátce po startu, lhostejno, zda v teplém nebo v chladném počasí. To způsobuje nadměrné zatížení vnitřních součástí motoru, které se ještě nestačily zahřát a dostatečně promazat tuhým olejem, který se zatím ještě nedostal do všech míst v motoru. Výsledkem může být jejich zvýšené opotřebení a zkrácení životnosti motoru.
Řidičské mýty a špatné rady
Některé z výše uvedených chyb pramení z mylných představ a „zaručeně správných“ rad, které se mezi řidiči šíří. Například mýtus, že motor se musí vytáčet, aby se zahřál, vede ke zbytečnému zatěžování komponent.