Sezóna upravených aut je v plném proudu a na silnicích jsou vidět tuningové projekty ze všech možných kategorií. Do kategorie upravených aut ale možná nevědomky patří i ti, kteří jen vymění sériová kola za nějaká pro ně lépe vypadající, často hlavně větší. Jenomže ve chvíli, kdy obujete kola nebo pneumatiky, která na autě dle techničáku nemají co pohledávat, můžete se snadno dostat do problémů jak s policií, tak v případě nehody také s pojišťovnou.
Policisté jsou vyškolení, pomáhá jim i STK
Pokud vás teď napadlo, že rozměr kol je zapsán ve velkém techničáku, který u sebe nevozíme, takže policisté nemají šanci poznat, že kola na autě nejsou ve správném rozměru, zklameme vás. Pokud odhlédneme od faktu, že některé disky na auto nepatří už na první pohled, policisté jsou ohledně technického stavu školeni.
„Policisté zabývající se kontrolou technického stavu jsou vyškoleni k provádění technické silniční kontroly a definování závad v technickém stavu vozidla. Za tímto účelem se účastní i specializačních školení,“ popsala Hana Rubášová z Policejního prezidia a dodala: „Nelze-li účelu technické silniční kontroly dosáhnout použitím prostředků nebo zařízení, které má policista k dispozici v místě kontroly, a jsou-li důvodné pochybnosti o technické způsobilosti vozidla, lze technickou silniční kontrolu provést rovněž ve stanici technické kontroly.“
Blíží se čas chytrých pneumatik. Jaké výhody to řidičům přinese?
Při určování technických závad, mezi které se řadí i obutí neschválených kol nebo pneumatik, vychází z vyhlášky o technických silničních kontrolách. A použití neschváleného rozměru kol či pneumatik, které nesouhlasí s údaji ve velkém technickém průkazu, je z pohledu zákona klasifikováno jako vážná závada. Za tu je možné na měsíc omezit technickou způsobilost auta. Jakmile jsou namontována kola správná a řidič znovu absolvuje technickou kontrolu, může zpět do provozu.
Pokud policisté na místě zjistí, že jsou nasazena jiná kola než umožňuje technický průkaz, mohou na místě řidiči udělit pokutu až 2000 Kč. Ve správním řízení se pokuta zvyšuje na až 2500 Kč. Pokud je provozovatelem osoba podnikající nebo právnická osoba, může se v případném správním řízení dočkat pokuty až 100 000 Kč.
Pojišťovny jsou přísné
Obutí neschválených kol nebo pneumatik se v některých případech může podepsat i na vzniku nehody. Pojišťovny jsou v těchto případech naprosto nekompromisní. „U povinného ručení se odškodní poškozený a co se týče regresu po viníkovi, zkoumá se příčinná souvislost špatně zvolených pneumatik či kol se vznikem škody. V podstatě se jedná o stejný princip jako u neplatné technické kontroly, akorát tohle pojišťovny budou posuzovat přísněji a příčinná souvislost se tam bude prokazovat pravděpodobně častěji. To, že mám na vozidle jiná kola či pneu, než je stanoveno ve velkém technickém průkazu vozidla, v podstatě znamená, že z právního pohledu neprovozuji vozidlo způsobilé k provozu. Propadlá TK většinou nemá vliv na technický stav vozidla, ale nesprávná kola, respektive pneumatiky již ano,“ popsala Veronika Pavlisová z České kanceláře pojistitelů.
A pozor si musejí dát i ti, kteří mají havarijní pojištění. „V tomto případě striktně záleží na pojistných podmínkách daného pojistitele, ten může stanovit, že samotné porušení správného obutí automobilu může opravňovat pojistitele ke krácení, či odmítnutí pojistného plnění. Ale i zde většinou pojistitele posuzují ad hoc i na základě již shora zmíněné příčinné souvislosti,“ dodala Veronika Pavlisová.
Pojišťovny jsou přísné a hlavně vychcané,hladají blbosti, jen aby nemusely vyplácet pojistky