První jízda: BMW X3 20d xDrive | 2024

Třetina řidičů nevědomky poškozuje motor svého auta. Neděláte to také?

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Shell, Median - Ilustrační foto: BMW - 9. 6. 2025


Krátké jízdy ve městě a jeho okolí jsou dnes běžnou součástí každodenního života. Ať už je to cesta do práce, školy, na nákup nebo na trénink dětí, mnoho lidí jezdí i na vzdálenosti kratší než 10 kilometrů. Podle průzkumu Shell takto jezdí zhruba 28 % českých řidičů. Takový způsob jízdy ale může spalovacím motorům škodit.

Při krátkých jízdách se motor dostatečně nezahřeje, spalování je méně efektivní a dochází k tvorbě a hromadění karbonových usazenin. Tyto usazeniny snižují výkon motoru, zvyšují spotřebu paliva a v dlouhodobém horizontu pak mohou zkrátit životnost motoru. Problémy se často neprojeví okamžitě, ale až po delší době, kdy je zanesení motoru už rozsáhlé.

Podle zmíněného průzkumu 28 % řidičů nejčastěji jezdí na trasy do 10 kilometrů, a pokud zahrneme i vzdálenosti do 30 kilometrů, týká se to až 73 % respondentů. Krátké jízdy jsou častější ve městech a nejčastěji jde o cesty na nákupy (72 %), na volnočasové aktivity (63 %) a do práce (48 %). Čtvrtina řidičů však nevěří, že krátké jízdy mohou zkracovat životnost spalovacího motoru.

Češi za volantem dělají přestupky, které jim u druhých vadí. Nejčastěji nedodržují rychlost

Rozdíly ve vnímání rizik jsou patrné také podle pohlaví. Karbonové usazeniny zmiňují jako hlavní problém častěji muži (31 % mužů vs. 12 % žen), zatímco ženy častěji uvádějí zvýšenou spotřebu paliva (31 % žen vs. 25 % mužů). Toto vnímání se projevuje i s věkem – dopad krátkých jízd se zvýšenou spotřebou častěji zmiňují starší řidiči (37 % ve věku 60–69 let vs. 15 % u mladších do 30 let). Ve skutečnosti jde o související problémy: usazeniny vedou k nedokonalému spalování a tím i k vyšší spotřebě paliva. „Usazeniny se tvoří zejména při neefektivním, respektive nedokonalém spalování, tedy například právě při krátkých jízdách. Kvalitní palivo s čisticími aditivy, jakým je Shell V-Power, pomáhá nejen odstraňovat stávající usazeniny, ale také zabraňovat jejich dalšímu vzniku,“ říká Markéta Jakoubková, expertka na kvalitu paliv společnosti Shell Czech Republic a.s.

Mezi nejčastější způsoby ochrany motoru řidiči uvádějí plynulou jízdu (54 %), zařazení delších tras (50 %) a pravidelnou výměnu filtrů (47 %). Použití aditivovaných paliv zmínila pouze třetina řidičů (34 %), přestože jsou účinným nástrojem proti karbonovým usazeninám. To naznačuje, že mnoho řidičů stále nezná přínos kvalitního paliva pro dlouhodobou kondici motoru.

Negativní dopady krátkých jízd lze omezit několika jednoduchými opatřeními. Například lze plánovat trasy tak, aby bylo možné více zastávek spojit do jedné delší cesty. Dále je vhodné vyhnout se zbytečnému zahřívání motoru na volnoběh, jezdit plynule a pravidelně dopřát autu delší jízdu mimo město. Tyto postupy mají významný vliv na stav motoru. Nejlepší prevencí je kombinace správných jízdních návyků a používání kvalitních aditivovaných paliv. Tak i běžné městské auto může zůstat v dobrém stavu.

Negativní dopady krátkých jízd na stav vozidla podle Ing. Vojtěcha Klíra, Ph.D. z ČVUT v Praze, Fakulty strojní:

  1. Karbonové úsady škodí motoru: Nespálené zbytky paliva vytváří úsady, které mohou následně snižovat výkon motoru, vést k nestandardním režimům spalování a v krajním případě pak k mechanickému poškození motoru.
  2. Neodpařené palivo ředí motorový olej: Doprava paliva do válce spalovacího motoru je pro jeho činnost klíčová. Pokud je palivo nesprávně distribuováno, typickým příkladem je vznik kapek, může dojít k efektu tzv. ředění motorového oleje. Za těchto podmínek následně ztrácí olej své mazací schopnosti.
  3. Častější výměna oleje: Krátkými jízdami může být motorový olej navíc kontaminován nejenom neodpařeným palivem ale i vodním kondenzátem, což způsobuje jeho rychlejší stárnutí a nutnost častější výměny. Lze nalézt informaci, že k zahřátí motoru na optimální provozní teplotu dochází přibližně po 12 minutách jízdy. Technicky lépe řečeno tedy pokud se teplota motorového oleje dostane nad teplotu rosného bodu (cca 60 °C).
  4. Vyšší emise a znečištění: Studený motor má vyšší spotřebu a produkuje více emisí, což znečišťuje životní prostředí a zanáší výfukový systém.
  5. Zvýšené opotřebení pohyblivých částí: Studený motorový olej je hustší a při krátkých jízdách nevytváří ochranný film, což zvyšuje tření pístů a ložisek a zkracuje životnost motoru.
  6. Zanášení a poškození filtrů: Filtr pevných částic (DPF) u vznětových motorů vyžaduje regeneraci v kratších intervalech – rychleji se zanáší. Nízké provozní teploty mohou snižovat účinnost a životnost katalyzátorů u zážehových motorů

O průzkumu
Průzkum pro společnost Shell realizovala průzkumná agentura Median na reprezentativním vzorku řidičů v ČR ve věku 18–79 let v období od 22. 4. do 29. 4. 2025. Velikost vzorku byla 1021 řidičů.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

11 názorů na “Třetina řidičů nevědomky poškozuje motor svého auta. Neděláte to také?”

  1. Toto je důsledkem toho, že lež vítězí nad pravdou. Dlouhá léta se propaguje, že turbomotor má vyšší výkon a nižší spotřebu než atmosféra, ale už málokdo si uvědomí, že pro běžnou jízdu normální řidič ty koníky navíc nevyužije a že reálná spotřeba dnešních atmosfér je prakticky stejná jako u turbomotorů. Jenže u atmosféry nemusíte řešit karbonizaci či ředění oleje při krátkých jízdách nebo dochlazování turba. Čichněte si k oleji u atmosféry a u turbomotoru. U toho turba ten olej bude téměř vždy cítit po benzínu, ale u atmosféry téměř vůbec. A pokud je mi známo, tak benzín rozhodně nemaže, takže si spočítejte, zda se vám vyplatí starat se o turbomotor a strachovat se, zda vydrží jen proto, že by jste teoreticky mohli ušetřit nějakou kapku benzínu.

  2. marek neustupa

    To se týka motorů s přímým vstřikem,bohužel …,ano bohužel ,dnes je na to vhodný atmosférický tříválec.např 1.0mpi,(když jedete do obchodu.lékaři: 5km tam, a zpět)který ohřívá vodu přes hlavy motoru takže je do 2min teplo,na otázku ,jak to bude.např. při -5 °,snášet baterka a alternátor,nikdo nechce odpovídat..Problém zřejmě nevyřeší ani Asistetni jízdních pruhů,infoteiment,nebo systém start/stop,že?.A vůbec to není náhoda.že se taková auta prodávají ,jen aby se naplnila všechna očekávání automobilek +servisů,co se týče zisků za nahradní díly-nadhodnocenou práci , a nové auto každé 2 roky..

    1. Ty mají dokonalejší spalování na úkor spotřeby, takže karbonování u nich hrozí mnohem méně. Kvalitní palivo s aditivy a nebát se je po zahřátí pohonit v otáčkách, jim také jen prospějí. A jako u všech motorů je při takovém provozu rozumné měnit olej maximálně po 10 000 km.

  3. Toto jsou teoretické články autorů, kteří potřebují splnit potřebný počet stránek pro redakčního šéfa, aby dostali prémie. Už to vidím jak do zaměstnání, které máte ve městě 15 km daleko a jedete z vesnice, která je minimálně obsloužena veřejnou dopravou, pojedete přes sousední okres, abyste splnil minimální dobu pro ohřátí motoru a nutné km pro dekarbonizaci motoru. A to nepočítám spotřebu vozu, ale s ohledem na časové možnosti pojedete určitě nejkratší cestou. Takže taková moudra musíte adresovat pouze měšťákům, kteří to mají všude kousek, používají městskou hromadnou dopravu nebo jezdí pár km na kole. A když vyrazí na víkend na chatu tak takové problémy neřeší.
    Proto bych Vám doporučil, při Vašem vzdělání, používejte více selský rozum než něco pustíte do světa. S pozdravem Mirek B.

  4. Pavel Blaheta

    Prohřát moto pomalou jízdou, například na 8 km pojedu na trojku a ne to přefrčet na pětku což hodně lidí dělá které znám Čili čím kratší vzdálenost jet na nižší rychlostní spupeň a motor se ohřeje a vše ok, Vím že je to otravná jízda ale bohužel není jiné řešení.

  5. A co tedy mají řidiči dělat? Do zaměstnání, do školy děti, k lékaři, na nákupy musí !! Mají těch 8km do a 8km z města jít pěšky ? Hromadná doprava do a z vesnice jede ráno a večer !!

    1. Pořídit si auto s motorizací, které krátké jízdy relativně méně škodí. Bohužel, jejich nabídka je malá a stále se zužuje.

    2. Pokud nemáte nepřímovstřikový motor, tak je dobré tankovat palivo s aditivy, aditiva do paliva také přilívat zvlášť. Při kratších trasách měnit častěji olej, řekněme kolem 10 000 km nejpozději. A když jedete delší trasu, motor je zahřátý, tak se nebát italské údržby. Držet ho ve vyšších otáčkách a nebát se ho vytáčet až k omezovači.

      1. Jojo, když mě zastaví policajti, říkám, že provádím Italskou údržbu, žel na to nějak neberou ohled. Ono i to turbodmychadlo musí občas dostat čočku.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru