První jízda: BMW X3 20d xDrive | 2024

Třetina řidičů nevědomky poškozuje motor svého auta. Neděláte to také?

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Shell, Median - Ilustrační foto: BMW - 9. 6. 2025


Krátké jízdy ve městě a jeho okolí jsou dnes běžnou součástí každodenního života. Ať už je to cesta do práce, školy, na nákup nebo na trénink dětí, mnoho lidí jezdí i na vzdálenosti kratší než 10 kilometrů. Podle průzkumu Shell takto jezdí zhruba 28 % českých řidičů. Takový způsob jízdy ale může spalovacím motorům škodit.

Při krátkých jízdách se motor dostatečně nezahřeje, spalování je méně efektivní a dochází k tvorbě a hromadění karbonových usazenin. Tyto usazeniny snižují výkon motoru, zvyšují spotřebu paliva a v dlouhodobém horizontu pak mohou zkrátit životnost motoru. Problémy se často neprojeví okamžitě, ale až po delší době, kdy je zanesení motoru už rozsáhlé.

Podle zmíněného průzkumu 28 % řidičů nejčastěji jezdí na trasy do 10 kilometrů, a pokud zahrneme i vzdálenosti do 30 kilometrů, týká se to až 73 % respondentů. Krátké jízdy jsou častější ve městech a nejčastěji jde o cesty na nákupy (72 %), na volnočasové aktivity (63 %) a do práce (48 %). Čtvrtina řidičů však nevěří, že krátké jízdy mohou zkracovat životnost spalovacího motoru.

Češi za volantem dělají přestupky, které jim u druhých vadí. Nejčastěji nedodržují rychlost

Rozdíly ve vnímání rizik jsou patrné také podle pohlaví. Karbonové usazeniny zmiňují jako hlavní problém častěji muži (31 % mužů vs. 12 % žen), zatímco ženy častěji uvádějí zvýšenou spotřebu paliva (31 % žen vs. 25 % mužů). Toto vnímání se projevuje i s věkem – dopad krátkých jízd se zvýšenou spotřebou častěji zmiňují starší řidiči (37 % ve věku 60–69 let vs. 15 % u mladších do 30 let). Ve skutečnosti jde o související problémy: usazeniny vedou k nedokonalému spalování a tím i k vyšší spotřebě paliva. „Usazeniny se tvoří zejména při neefektivním, respektive nedokonalém spalování, tedy například právě při krátkých jízdách. Kvalitní palivo s čisticími aditivy, jakým je Shell V-Power, pomáhá nejen odstraňovat stávající usazeniny, ale také zabraňovat jejich dalšímu vzniku,“ říká Markéta Jakoubková, expertka na kvalitu paliv společnosti Shell Czech Republic a.s.

Mezi nejčastější způsoby ochrany motoru řidiči uvádějí plynulou jízdu (54 %), zařazení delších tras (50 %) a pravidelnou výměnu filtrů (47 %). Použití aditivovaných paliv zmínila pouze třetina řidičů (34 %), přestože jsou účinným nástrojem proti karbonovým usazeninám. To naznačuje, že mnoho řidičů stále nezná přínos kvalitního paliva pro dlouhodobou kondici motoru.

Negativní dopady krátkých jízd lze omezit několika jednoduchými opatřeními. Například lze plánovat trasy tak, aby bylo možné více zastávek spojit do jedné delší cesty. Dále je vhodné vyhnout se zbytečnému zahřívání motoru na volnoběh, jezdit plynule a pravidelně dopřát autu delší jízdu mimo město. Tyto postupy mají významný vliv na stav motoru. Nejlepší prevencí je kombinace správných jízdních návyků a používání kvalitních aditivovaných paliv. Tak i běžné městské auto může zůstat v dobrém stavu.

Negativní dopady krátkých jízd na stav vozidla podle Ing. Vojtěcha Klíra, Ph.D. z ČVUT v Praze, Fakulty strojní:

  1. Karbonové úsady škodí motoru: Nespálené zbytky paliva vytváří úsady, které mohou následně snižovat výkon motoru, vést k nestandardním režimům spalování a v krajním případě pak k mechanickému poškození motoru.
  2. Neodpařené palivo ředí motorový olej: Doprava paliva do válce spalovacího motoru je pro jeho činnost klíčová. Pokud je palivo nesprávně distribuováno, typickým příkladem je vznik kapek, může dojít k efektu tzv. ředění motorového oleje. Za těchto podmínek následně ztrácí olej své mazací schopnosti.
  3. Častější výměna oleje: Krátkými jízdami může být motorový olej navíc kontaminován nejenom neodpařeným palivem ale i vodním kondenzátem, což způsobuje jeho rychlejší stárnutí a nutnost častější výměny. Lze nalézt informaci, že k zahřátí motoru na optimální provozní teplotu dochází přibližně po 12 minutách jízdy. Technicky lépe řečeno tedy pokud se teplota motorového oleje dostane nad teplotu rosného bodu (cca 60 °C).
  4. Vyšší emise a znečištění: Studený motor má vyšší spotřebu a produkuje více emisí, což znečišťuje životní prostředí a zanáší výfukový systém.
  5. Zvýšené opotřebení pohyblivých částí: Studený motorový olej je hustší a při krátkých jízdách nevytváří ochranný film, což zvyšuje tření pístů a ložisek a zkracuje životnost motoru.
  6. Zanášení a poškození filtrů: Filtr pevných částic (DPF) u vznětových motorů vyžaduje regeneraci v kratších intervalech – rychleji se zanáší. Nízké provozní teploty mohou snižovat účinnost a životnost katalyzátorů u zážehových motorů

O průzkumu
Průzkum pro společnost Shell realizovala průzkumná agentura Median na reprezentativním vzorku řidičů v ČR ve věku 18–79 let v období od 22. 4. do 29. 4. 2025. Velikost vzorku byla 1021 řidičů.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru