V Evropě se nyní vyrábí bezmála tři čtvrtiny zde prodávaných vozů značky Toyota. Devět výrobních závodů Toyoty ke 14. dubnu 2016 zaznamenalo 10 milionů vyrobených automobilů.

První vůz vyrobený v Evropě nesl označení Corolla. Výrobu nejprodávanějšího modelu světa v Evropě zahájil malý závod vyrábějící vozy z dodávaných montážních setů CKD, který spoluvlastnila a provozovala portugalská společnost Salvador Caetano v Ovaru. Tento podnik, jenž zahájil výrobu v roce 1971, je dnes stále v provozu a aktuálně produkuje vozy Land Cruiser 70 určené na export do Jihoafrické republiky.

Skutečná sériová výroba byla spuštěna v roce 1992 ve Velké Británii, a to hned ve dvou závodech současně. Motory začaly vznikat v Deeside ve Walesu, což bylo o tři měsíce dříve, než z výrobní linky v Burnastonu v hrabství Derbyshire sjely první vozy s označením Carina E.

Tentýž vůz Carina E se dnes objevil v evropské centrále Toyoty v Bruselu, kde se uskutečnila oslava významného milníku. Zúčastnili se jí pracovníci centrály i někteří zaměstnanci jednotlivých závodů. První sériově vyráběný vůz se představil vedle nejnovějšího přírůstku značky Toyota, modelu C-HR. Počítadlo tohoto modelu je zatím na nule, neboť výroba v závodu Toyota Motor Manufacturing Turkey bude zahájena koncem letošního roku.

„Srdcem Toyoty je výroba, a tak jsou tisíce pracovníků z našich evropských týmů velmi hrdí na to, že Toyota v Evropě dokázala vyrobit již 10 milionů vozů,“ říká Johan van Zyl, prezident a generální ředitel společnosti Toyota Motor Europe.

Kromě rostoucího počtu lokálně vyráběných vozů lze v globálním měřítku pozorovat i sílící autonomii a evropský vliv Toyoty při návrhu vozidel upravených podle vkusu evropských zákazníků, zejména pak v případě nejlépe prodávaných evropských modelů. Za stylistickým návrhem aktuálních verzí Toyoty Yaris, Auris a Avensis stálo evropské návrhářské centrum EDD ve Francii, přičemž vývoj mělo na starosti technické středisko Toyota v Belgii. Vkus evropských zákazníků byl zohledněn i v případě Toyoty C-HR, pyšnící se mimořádně osobitým a vyhraněný designem.

„Náš úspěšný výrobní program v Evropě zahrnuje produkci prvního hybridního automobilu segmentu B prodávaného na tomto kontinentu. Dále montáž hybridního pohonného ústrojí a rovněž export vozů do Severní Ameriky, dokonce i do Japonska. Stejně dobrý je i výhled do budoucna. Očekáváme, že v příštích dvou letech naše celková evropská výroba vzroste o dalších 20 %,“ uvedl van Zyl.

Toyota v loňském roce vyrobila na území Evropy celkem 660 tisíc vozů. Prodalo se zde 810 tis. vozů značky Toyota a 64 tisíc vozů Lexus.

toyota-avensis-fl-02

Závody ve výlučném vlastnictví Toyoty

  • Společnost Toyota Motor Manufacturing United Kingdom, která zahájila výrobu v roce 1992, dnes v závodu v Burnastonu v hrabství Derbyshire vyrábí Avensis v provedení sedan i kombi, dále hatchback Toyota Auris a kombi Auris Touring Sports, včetně všech provedení Toyoty Auris s hybridním pohonem.
  • TMUK ve svém závodu Deeside v severním Walesu rovněž vyrábí motory 1,6 l a 1,8 l VVT-i a sestavuje hybridní pohony. Závod v Deeside začne v druhé polovině roku 2016 vyrábět i nový hybridní pohon pro model Toyota C-HR. Tento závod rovněž spustil výrobu v roce 1992.
  • Toyota Motor Manufacturing Turkey zahájila výrobu v r. 1994 a v současnosti produkuje modely Corolla a Verso. V roce 2016 se v tomto závodu spustí výroba modelu Toyota C-HR, čímž se tento podnik stane v Evropě již třetím, jenž vyrábí hybridní automobily.
  • Toyota Motor Manufacturing France zahájila výrobu v r. 2001; dnes produkuje model Yaris třetí generace, společně s modelem Yaris Hybrid. Od roku 2013 se zde vyrábí Toyota Yaris pro severoamerický trh.
  • Toyota Motor Manufacturing Poland zahájila výrobu v roce 2002; produkuje zážehové motory 1,0 l pro AYGO a Yaris, stejně tak jako manuální převodovky pro modely Auris, Avensis, Verso, Corolla a AYGO.
  • Společnost Toyota Motor Industries Poland vyrábí od roku 2005; dnes z jejích výrobních linek sjíždí vznětové agregáty 2,0 l a 2,2 l D-4D pro řady Avensis a Auris, Verso a RAV4, resp. vznětové motory 1,4 l D-4D pro řady Yaris, Auris a Corolla.
  • Toyota Motor Russia zahájila výrobu v roce 2007 v Petrohradu; dnes z jejích výrobních linek sjíždí model Toyota Camry. V roce 2014 se aktivity tohoto závodu rozšily o lisování plechů a výrobu plastů, přičemž výrobní kapacita vzrostla na dvojnásobek, tedy z 50 tis. na 100 tisíc vozů ročně. V srpnu začne závod TMR Saint-Petersburg vyrábět druhý model, kterým je Toyota RAV4 (pro ruský, běloruský a kazašský trh).

Závody v podílovém vlastnictví Toyoty:

  • Společnost Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, fungující jako joint-venture se skupinou PSA, vyrábí model Toyota AYGO.
  • Společnost Toyota Caetano Portugal S.A. v roce 1971 zahájila výrobu automobilů z dodávaných montážních setů CKD a v současnosti vyrábí model Toyota Land Cruiser 70 na export do Jihoafrické republiky.

Fakta a čísla

  • Podíl lokálně vyráběných a prodávaných vozů Toyota činí v Evropě plných 71 %.
  • Dosavadní investice v Evropě přesáhly objem 9 mld. eur.
  • Dodavatelská síť Toyoty, zahrnující asi 400 subjektů z celé Evropy, nakupuje díly od více než 600 výrobních závodů po celém regionu, což rovněž přispívá k rozvoji evropské ekonomiky.
  • Přibližně 24 % ze všech vozů Toyota a Lexus dnes prodávaných v Evropě tvoří hybridní modely, z nichž většina se vyrábí přímo v Evropě. Z rekordního celkového počtu 209 tisíc hybridních vozů prodaných skupinou v roce 2015 na evropských trzích bylo v závodech TMMF (Yaris) a TMUK (Auris a Auris Touring Sports) vyrobeno více než 150 tisíc vozů.

2016-toyota-auris-02