Toyota se s vozem Yaris WRC vrátí do seriálu mistrovství světa v rallye

Autor: Tisková zpráva - 30. 1. 2015


Společnost TOYOTA Motorsport GmbH (dále jen TMG) se v sezóně 2017 opět zapojí do závodů světového rallyového šampionátu FIA (WRC), kde nasadí svůj vůz kompletně vyvinutý a postavený v technickém centru TMG v Kolíně nad Rýnem.

V průběhu příštích dvou let bude TMG pokračovat ve zkušebním programu s modelem Yaris WRC v rámci příprav na úspěšný návrat do seriálu, kde TMG v 90. letech získala čtyři tituly mistra světa a tři poháry konstruktérů.

Dnešní zprávu oznámil prezident TOYOTA Motor Corporation Akio Toyoda na tiskové konferenci v Tokiu, kde se veřejnosti poprvé představil Yaris WRC kompletně v oficiálních barvách týmu.

Yaris WRC již absolvoval předběžný testovací program na asfaltových i šotolinových úsecích po celé Evropě, a tak má tým již k dispozici slibný základ, na kterém může v příštích měsících stavět.

Pod kapotou uvedeného vozu najdeme přeplňovaný agregát 1,6 litru s přímým vstřikováním o výkonu přes 300 koní. Při návrhu podvozkové platformy Yarisu se uplatnily vyspělé technologie simulace, testování a výroby.

Po tomto oficiální potvrzení účasti v programu WRC se vývoj ještě rozšíří, což platí i pro personální obsazení týmu specialistů zabývajících se konstrukcí a provozováním tohoto modelu.

Vůz si již vyzkoušelo několik mladých jezdců; za prvního člena programu pro mladé jezdce týmu (jehož cílem je napomoci vychovávat budoucí rallyové hvězdy týmu TOYOTA) byl vybrán Eric Camilli (27) z Francie.

Eric se do programu vývoje zapojí společně s loňským vítězem závodu Tour de Corse Stéphanem Sarrazinem, jenž je rovněž pilotem továrního týmu pro světový šampionát vytrvalostních soutěží FIA (WEC), a dále se Sebastianem Lindholmem.

Uvedený zkušební program bude zahrnovat několik soutěží WRC po celé Evropě a na nejrůznějších površích. Získané zkušenosti pomohou týmu TOYOTA připravit vůz na závodní sezónu 2017, kde se očekává zavedení aktualizovaných technických předpisů.

Yaris WRC jde ve stopách proslulých vozů TOYOTA s cílem úspěšně vrátit značku do světa WRC; v době soutěžní premiéry tohoto vozu v roce 2017 uplynou bezmála dvě dekády od poslední účasti automobilky v závodech světového rallyového šampionátu (v roce 1999).

Sezóna 1999 byla zároveň tečkou za více než 25 lety nepřetržité účasti TMG v rallyovém sportu. Samotná TMG spatřila světlo světa pod názvem Andersson Motorsport GmbH (nesla jméno zakladatele Oveho Anderssona) a soutěží WRC se účastnila jako TOYOTA Team Europe.

V uvedeném období dosáhla TMG 43 vítězství s ikonickými verzemi modelů jako Celica Twincam Turbo nebo GT-Four, resp. modelem Corolla WRC, za jejichž volanty se vystřídali legendární piloti jako Carlos Sainz, Juha Kankkunen a Didier Auriol.

TMG se do světa rallye vrátila již loni při premiéře zakázkového rallyového speciálu GT86 CS-R3 navrženého v souladu s regulemi FIA pro kategorii R3.

Yoshiaki Kinoshita, prezident TMG: „Je nám velkou ctí, že jsme byli požádáni navrátit jméno TOYOTA zpět do soutěží světového rallyového šampionátu a zároveň pokračovat v naší účasti ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží. Souběžná účast ve dvou programech motorsportu je samozřejmě velmi náročná, ale my věříme, že máme dost zkušeností a odhodlání uspět. Na naší cestě zpět do WRC toho musíme ještě hodně vykonat, nicméně podpora společnosti Toyota Motor Corporation a našeho prezidenta Akio Toyody je pro nás velkým povzbuzením. Již se těšíme na další kroky našeho rozsáhlého plánu vývoje i programu pro mladé jezdce týmu. Tato doba je velmi vzrušující a na tuto náročnou etapu před námi hledíme s velkým očekáváním.“

[table caption=“Technické specifikacee:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ:,Toyota Yaris WRC
Karoserie:,ocelový skelet
Brzdy:,kotouče 300 mm (šotolina); resp. 355 mm (asfalt)
Kola:,7 x 15″ šotolina; 8 x 18″ asfalt
Pneumatiky:,Michelin
Délka:,3 910 mm
šířka:,1 820 mm
Objem motoru:,1.6 l
Typ:,řadový čtyřválec
Přímé vstřikování:,až 200 barů
Palivo:,benzín
Tlak přeplňování:,abs. 2.5 baru (maximum)
Škrticí vzduchový ventil:,33 mm
Výkon:,cca 300 koní (při 6000 ot/min)
Točivý moment:,420 Nm
Max. otáčky:,8500 ot/min
Převodovka:,šestistupňová sekvenční
Spojka:,ZF Sachs
[/table]

Chronologie učasti značky TOYOTa ve světě WRC:

  • 1973 Pohár konstruktérů: 10. místo (1 vítězství)
    První vítězství pro TOYOTU, jezdci Walter Boyce a Doug Woods, vůz Corolla TE20 na Press On Regardless Rally (Spojené státy)
  • 1974 Pohár konstruktérů: 4. místo
    Budoucí mistr světa Björn Waldegaard jede poprvé za tým TOYOTY
  • 1975 Pohár konstruktérů: 7. místo (1 vítězství)
    První vítězství pro TTE, jezdci Hannu Mikkola a Atso Aho, vůz Corolla Levin na Rallye 1000 jezer (Finsko)
  • 1976 Pohár konstruktérů: 6. místo
  • 1977 Pohár konstruktérů: 3. místo
  • 1978 Pohár konstruktérů: 6. místo
  • 1979 Pohár konstruktérů: 5. místo
  • 1980 Pohár konstruktérů: 7. místo
  • 1981 Pohár konstruktérů: 8. místo
  • 1982 Pohár konstruktérů: 5. místo (1 vítězství)
    Zakladatel TMG Ove Andersson naposledy jako jezdec v závodu WRC, vůz Celica 2000GT
  • 1983 Pohár konstruktérů: 6. místo (1 vítězství)
  • 1984 Pohár konstruktérů: 4. místo (1 vítězství)
    První vítězství na Rallye Safari (Keňa), jezdci Björn Waldegaard a Hans Thorzelius, vůz Celica Twincam Turbo (TA64)
  • 1985 Pohár konstruktérů: 5. místo (2 vítězství)
  • 1986 Pohár konstruktérů: 6. místo (2 vítězství)
    Třetí vítězství TOYOTY v řadě na Rallye Safari, jezdci Björn Waldegaard a Fred Gallagher, vůz Celica Twincam Turbo (TA64)
  • 1987 Pohár konstruktérů: 7. místo
  • 1988 Pohár konstruktérů: 5. místo
    Představení modelu Celica GT Four, jenž postupně ve verzích ST165, ST185 a ST205 dokázal zvítězit ve 29 závodech šampionátu WRC a získat šest mistrovských titulů (dva poháry konstruktérů a čtyři tituly mistra světa)
  • 1989 Pohár konstruktérů: 2. místo (1 vítězství)
    Carlos Sainz poprvé v týmu TOYOTA, soutěží v sedmi rallyových závodech, z toho třikrát na stupních vítězů
  • 1990 Pohár konstruktérů: 2. místo (5 vítězství)
    Carlos Sainz získává pro TOYOTU první titul mistra světa s vozem Celica GT-Four (ST165)
  • 1991 Pohár konstruktérů: 2. místo (6 vítězství)
    První vítězství TOYOTY v legendární Rallye Monte Carlo
  • 1992 Pohár konstruktérů: 2. místo (5 vítězství)
  • 1993 Pohár konstruktérů: 1. místo (7 vítězství)
    TOYOTA je první japonskou automobilkou, která se stala celkovým vítězem světového rallyového šampionátu
  • 1994 Pohár konstruktérů: 1. místo (5 vítězství)
    TOYOTA zaznamenala druhý hattrick s úspěchem na Rallye Safari, pilot Ian Duncan, vůz Celica Turbo WRC
  • 1995 Pohár konstruktérů: 3. místo, diskvalifikace (1 vítězství)
  • 1998 Pohár konstruktérů: 2. místo (3 vítězství)
    TOYOTA po dvouleté pauze ihned po návratu na první pokus vítězí na Rallye Monte Carlo, jezdci Carlos Sainz a Luis Moya, vůz Corolla WRC
  • 1999 Pohár konstruktérů: 1. místo (1 vítězství)
    Třetí pohár konstruktérů pro TOYOTU v rámci světového šampionátu; v historii WRC byly úspěšnější pouze dvě automobilky


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru