Nová a výrazně přepracovaná modelová řada Toyoty Yaris má všechny předpoklady k tomu, aby navázala na úspěšné prodeje tohoto malého hatchbacku v předchozích letech. Od uvedení třetí generace v roce 2011 tento model na trzích západní Evropy neustále zvyšuje svůj podíl ve třídě malých vozů (segment B), a nyní tak díky loňským prodejům v objemu přes 208 tisíc vozů přesáhl 6,5 procenta.

Tyto výsledky jsou solidním základem dovolujícím ještě posílit tradiční kvality modelu Yaris a zvýšit jeho atraktivitu v očích nových a stále náročnějších zákazníků na tomto mimořádně konkurenčním trhu. Klíčovými aspekty v rozhodování potenciálních zákazníků jsou design, kvalita, jízdní schopnosti a bezpečnost, a tak byl vývojový program automobilky Toyota zaměřen právě na tyto oblasti.

Jedinečnou konkurenční výhodou tohoto modelu je i nadále hybridní systém pohonu, který v současnosti volí více než 40 procent evropských zájemců o Toyotu Yaris.

Yaris má v Evropě pevnou tradici, neboť v závodu TMMF (Toyota Motor Manufacturing France) ve francouzském Valenciennes se tento model vyrábí již od roku 2001. V roce 2016 byl překročen milník 3 milionů vyrobených vozů, které se dodávají zákazníkům z Evropy i zájemcům ze zemí celého světa, včetně Afriky, Severní Ameriky, zemí Středního východu a Asie.

Globální projekt pod taktovkou Evropy

Koncepci nového Yarisu svěřila Toyota z převážné části svým evropským týmům, které navázaly na silné stránky a kvality vozů automobilového segmentu B v tomto regionu. Za zmínku stojí i fakt, že změny připravené pro Toyotu Yaris v Evropě budou vůbec poprvé bez úprav promítnuty i do sesterského modelu Vitz, vyráběného v Japonsku.

Vývojový program o objemu 90 mil. eur jde daleko nad rámec obvyklých změn uprostřed životního cyklu, a tak se zde představuje více než 900 nových dílů, které přispějí k dalšímu vylepšení designu, dynamických schopností a bezpečnosti Toyoty Yaris. Za novým vzhledem modelu, včetně výrazných úprav přední i zadní části vozu, stojí evropské designové centrum Toyota ED2 v jižní Francii.

Výraznější modelová řada

Nový Yaris přináší markantnější stylistický výraz, včetně nového zpracování čelních i zadních partií, které vozu propůjčují harmoničtější charakter a působí živěji a dynamičtěji. Celkový vzhled je též kultivovanější, například díky detailním úpravám karoserie a kabiny vozu, nebo výběru nových barevných odstínů, které ještě zvýšily již tak vysokou úroveň kvality vnímané zákazníkem.

Změny v interiéru evokují atmosféru pokrokovosti, zejména díky novým barvám, obkladovým panelům a úpravám zobrazovacích a ovládacích prvků. Všechny varianty vozu (s výjimkou základního stupně výbavy Entry) nyní používají barevný TFT multi-informační displej, zabudovaný do panelu se sdruženými přístroji.

Nabídka možností pro zákazníky se rozšířila o nový benzínový motor 1,5 litru, jenž splňuje přísnější emisní normy Euro 6c a budoucí požadavky homologace, které zohledňují reálnou (nikoli normovanou) spotřebu paliva. Nová pohonná jednotka ve srovnání s předchůdcem 1,33 litru vykazuje nárůst výkonu a točivého momentu o 10 %, avšak současně i pokles spotřeby až o 12 procent.

Své zasazení zvyšovat bezpečnost vozů dokládá Toyota tím, že všechny varianty nového modelu Yaris budou standardně vybaveny paketem technologií aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense, jenž zahrnuje předkolizní bezpečnostní systém (PCS) s nezávislým systémem nouzového brzdění, automatické přepínání dálkových světel, systém pro hlídání jízdních pruhů a systém rozpoznávání dopravních značek.

V případě hybridního modelu se konstruktéři zaměřili na ještě tišší jízdu, zejména při zrychlování, což si vyžádalo spoustu nových opatření, včetně nových prvků zavěšení motoru, omezovače náklonů motoru, řešení hnacích poloos přední nápravy a přední nápravnice. Konstrukce nového zavěšení motoru společně s úpravou tlumičů a elektrického posilovače řízení přispěla ke zvýšení jízdního pohodlí a přesnosti řízení hybridního modelu.

Toyota se v případě nového Yarisu nezaměřila na pouhé zlepšování vozu, ale i na etablování celé modelové řady, ve snaze naplnit požadavky a přání stále širšího a náročnějšího zákaznictva. Společně s novým modelem se tak představuje nová struktura stupňů výbavy, které různým způsobem zdůrazňují jednotlivé kvality vozu, od dobrého poměru cena/výkon až po moderní styl a eleganci. Jádrem modelové řady jsou prostřední stupně výbavy Active a Active s paketem Trend. Nové verze výbavy Selection na druhé straně nabízejí širší možnosti volby kontrastního lakování karoserie, představeného již v provedení z roku 2016. Nabídka zahrnuje i nový stupeň výbavy Chic, zaměřený na vyšší míru elegance promítnutou do stylistických prvků a vybraných detailů vozu.

Design

  • Změny designu zaměřené na živější a dynamičtější vzhled i vyšší míru kultivovanosti
  • Důraz na horizontální křivky a markantnější trojrozměrnou architekturu, poukazující na široce rozkročený postoj a nízké těžiště vozu
  • Nová čelní partie svým tvarem připomíná záď katamaránu, včetně nových jednotek světlometů, nového ztvárnění masky chladiče a jednoduššího provedení zóny kolem centrálního loga Toyota
  • Nové ozdobné lišty ve spodní části dveří zdůrazňují atletický naturel vozu
  • Nová výklopná záď, zadní skupinové svítilny a nárazník
  • Nové odstíny karoserie a provedení kol
  • Nové typy čalounění interiéru, obkladové panely a barvy
  • Přepracované sdružené přístroje a nový barevný multi-informační displej TFT

Design exteriéru

Klíčovým aspektem v rozhodování zájemců o vůz v segmentu B je design vozu, a tak se tým z evropského centra designu Toyota ED2 soustředil na to, aby Yaris přinesl živější a dynamičtější vzhled, ale současně působil i kultivovaněji. Čelní i zadní partie vozu nyní odrážejí novou designovou architekturu s vyšším důrazem na trojrozměrné uspořádání a horizontální křivky, které akcentují široce rozkročený postoj a nízké těžiště.

Výsledkem provedených úprav je dynamičtější a emotivnější tvar, jenž znásobuje kvality designových zásad Keen Look a Under Priority automobilky Toyota.

Součástí konstrukčních změn předku vozu je nový přední nárazník připomínající tvar zádě katamaránu, včetně širokých partií navazujících na nové světlomety, lemujících širokou lichoběžníkovou masku chladiče. Výsledkem úprav je markantnější trojrozměrný charakter a dojem širšího a stabilnějšího vozu. K celkově dynamičtějšímu naturelu přispívá i jednodušší podoba zóny kolem centrálního loga Toyoty.

Samotná maska chladiče získala novou úpravu, která přispívá k odhodlanějšímu pohledu nové Toyoty Yaris, a to prostřednictvím voštinové konstrukce masky pro stupně výbavy Selection, opět s atraktivnějším 3D efektem. Vybrání pro integrovaná mlhová světla po obou stranách masky chladiče mají po přepracování kompaktnější zahloubení a pracují s vertikální křivkou opisující hladký oblouk, navazující na vnější hranu nárazníku, včetně leskle chromového dekoru u vyšších stupňů výbavy (na přání u prostředního stupně výbavy).

Přečtěte si také:  Těchto 10 aut se utká o titul světového auta roku 2020

Nové ztvárnění světlometů

Nové světlomety dále rozvíjejí kvality filozofie Keen Look v přední části vozu a vytvářejí nový světelný podpis vyjadřující jistotu a individuální charakter. U vozů vybavených LED světly denního svícení zaujmou světlovodné trubice, které tvoří větvící se orámování kolem hlavního světelného zdroje a hladce splývají v jedinou křivku. Ta je protažena vně světlometu v podobě sladěného chromového dekoru, který je protažen až pod středové logo Toyoty. LED trubice jsou použity ve vyšších stupních výbavy. U verzí ve stupních výbavy Active a Active s paketem Trend je markantní rozvětvený vzor tvořen tenkými chromovými dekory přímo ve světlometu.

Dynamický profil

Bokorys nové Toyoty Yaris přispívá k dynamickému vzezření s vyšším akcentem na osu karoserie vedoucí zpředu až k zádi vozu. Nová výklopná záď a koncové svítilny zdůrazňují délku vozu při pohledu z boku. Dále jsou zde nové ozdobné lišty ve spodní části dveří, dodávající vozu sportovnější vzezření tím, jak elegantně vedou oko až k novým koncovým svítilnám na zádi vozu. Podle zvoleného stupně výbavy jsou lišty leskle černé nebo chromové.

Nabídka kol pro novou Toyotu Yaris zahrnuje tři nová provedení: 15″ ocelová kola se stříbrnými kryty pro stupeň výbavy Active, 15″ vícepaprsková litá kola pro verze ve výbavě Active s paketem Trend a nová 16″ kola s broušenými povrchy pro hybridní model v provedení Chic.

Přepracovaný design zadních partií

Posun v otázce kultivovanosti se na zádi vozu odrazil v mohutnější centrální hmotě, kde zaujme nový tvar výklopné zádi s důrazem na horizontální křivku s novými koncovými svítilnami, které přecházejí ze zadních blatníků a zakusují se do pátých dveří vozu. V závislosti na zvoleném stupni výbavy jsou brzdová a koncová světla vybavena LED trubicemi, které vypovídají o prémiové kvalitě nové Toyoty Yaris a podobně jako přední světla vytvářejí markantní světelný podpis.

V návaznosti na nové ztvárnění přední partie, připomínají tvarem záď katamaránu, byla upravena i zadní část Yarisu s novým tvarem nárazníku, jenž dokonale ladí s křivkami výklopné zádi a stvrzuje dojem nízkého těžiště a široce rozkročeného postoje vozu. Vytříbenou kvalitu designu ještě doplňuje úprava zóny kolem registrační značky a doplnění černých dekorativních prvků ve spodní části nárazníku, ohraničeného odrazkami v rozích a obtaženého vzorem robustních horizontálních křivek.

Nabídka odstínů karoserie pro Toyotu Yaris se rozšířila o dvě nové barvy a to modrou Hydro a červenou Tokyo, čímž se celkový počet nabízených odstínů zvýšil na deset.

Zájemci o nový stupeň výbavy Active s paketem Trend mají možnost si Yaris ještě opticky vylepšit paketem Design Pack. Ten zahrnuje akcenty v kontrastním odstínu ve spodní části předního nárazníku a na prazích dveří (v nabídce je modrá Hydro, červená Fire nebo limetkově zelená).

Design interiéru

Změny v interiéru Toyoty Yaris byly koncipovány tak, aby prostředí v kabině zůstalo i nadále svěží a moderní. Představují se proto nové typy čalounění, barvy a obkladové panely, stejně tak jako modernizované přístroje a ovládací prvky zajišťující skvělou ergonomii a intuitivní ovládání.

Sdružený displej před řidičem používá nové uspořádání se dvěma analogovými ukazateli, mezi nimiž se nachází nový barevný multi-informační displej 4,2″ typu TFT (standardně od stupně výbavy Active). Prostřednictvím ovladačů na trojramenném volantu lze volit a upravovat nejrůznější informace a údaje o vozidlu. Volant samotný má nové provedení, doplněné o leskle černé dekory (počínaje stupněm výbavy Active). Eleganci zvyšuje nové chromové orámování kolem sdruženého displeje.

Z dalších designových úprav jmenujme nové výdechy ventilace připomínající vrtule, chladně modré podsvícení přístrojů a optimálně sladěné provedení multimediální obrazovky a ovládacích prvků na středovém panelu, včetně nových spínačů, které jsou vzhledově elegantnější a rovněž snazší na ovládání.

Nové typy čalounění, obkladových panelů a barev

Nový Yaris nabízí zákazníkům více možností zpracování interiéru prostřednictvím nového barevně sladěného čalounění a obkladů, harmonicky doplňujícího celkový vzhled kabiny.

V základním stupni výbavy najdeme šedý dekor přístrojového panelu a nové látkové čalounění černé barvy s nápadným pepitovým vzorem ve střední části opěradel a polštářů sedadel. V případě nového stupně výbavy Active látka elegantně přechází mezi černým a šedým odstínem, zatímco dekor přístrojového panelu a výplně v horní části dveří jsou v tónované tmavě šedé s měkkou povrchovou úpravou a texturou kůže. U verze Active s paketem Trend se nabízí stejný typ čalounění v kombinaci s černým přístrojovým panelem a výplněmi dveří.

Nový Yaris ve verzi Selection se chlubí speciální úpravou interiéru pro každou z barevných variant exteriéru: modrá s modrou/černou, odstín Burgundy s červenou/černou, teplá šedá s bronzovou/černou a černá s bílou/černou. Barevné akcenty najdeme na dekoru přístrojového panelu a výplních dveří, stejně tak jako na dekorech opěradlech a lemování opěradel i polštářů sedadel.

Vozy v provedení Chic zaujmou elegantním čistě černým interiérem s polokoženým čalouněním.

Výbava

  • Nová struktura stupňů výbavy se zaměřením na různé skupiny zákazníků
  • Již nejnižší stupeň (Live) zahrnuje širokou škálu prvků výbavy za konkurenceschopnou cenu
  • Modely v prostředním stupni výbavy Active s novým barevným multi-informačním displejem typu TFT
  • Varianta Active s paketem Trend přináší vysokou protihodnotu za investované peníze společně s dalšími stylovými prvky, včetně 15″ litých kol a rozšířených prahů karoserie
  • Stupeň výbavy Selection míří na mladší zájemce kladoucí důraz na styl, přináší kontrastní lakování karoserie a harmonicky sladěné ozdobné obklady a čalounění
  • Nový stupeň výbavy Chic ještě zvyšuje kultivovanost prostřednictvím vnějších chromových akcentů a černého provedení interiéru, včetně polokoženého čalounění

Nový Yaris se představí s různými stupni výbavy, jejichž struktura se zaměřuje na rozdílné skupiny zákazníků. Pro všechny verze bude v nabídce možnost hybridního pohonu.

Přečtěte si také:  Nová Toyota Yaris Cross je konkurentem Škody Kamiq. Nabídne hybrid i pohon všech kol

Již základní stupeň Live bude představovat cenově konkurenceschopnou nabídku, zahrnující širokou škálu prvků výbavy. Podobně jako ostatní verze nové Toyoty Yaris je součástí standardní výbavy i bezpečnostní paket Toyota Safety Sense.

Uprostřed stojí stupeň výbavy Active, který bude pravděpodobně nejprodávanější variantou nové Toyoty Yaris. Ten nabízí vysokou hodnotu za investované peníze, včetně vnějších klik dveří a zrcátek lakovaných v odstínu karoserie, chromových akcentů ve světlometech, koženého obšití volantu s intarziemi v leskle černém laku, barevného multi-informačního displeje typu TFT a tmavě šedého měkkého materiálu na přístrojovém panelu a ve výplních dveří s texturou kůže. Nové látkové čalounění zaujme elegantním přechodem mezi černým a šedým odstínem.

Nový Yaris ve stupni výbavy Active s paketem Trend přidává další stylové prvky, jakými jsou např. maska chladiče v leskle černém provedení, přední mlhová světla, černý přístrojový panel a výplně dveří, nový typ 15″ litých kol a ozdobné leskle černé lišty ve spodní části dveří.

Nový stupeň výbavy Selection navazuje na dvoubarevné schéma, které s velkým úspěchem představila Toyota Yaris v modelové provedení 2016. Nyní již samostatný stupeň výbavy přináší styl a prvky výbavy s ambicí oslovit mladší zájemce kladoucí důraz na styl a individuální charakter. Varianta Selection kromě nabídky čtyř různých odstínů karoserie (od počátku výroby modrá Hydro a červená Tokyo, od léta 2017 pak bílá perleť Glacier a bronzová Platinum) s kontrastní černou střechou, sloupky a náběhovou hranou kapoty zahrnuje i projektorové světlomety s LED světly denního svícení, černou voštinovou masku chladiče a 16″ černá litá kola s broušenými povrchy. Součástí tohoto stupně výbavy jsou i výrazně tónovaná zadní okna, zadní spoiler, koncové LED svítilny a leskle černé lišty dveří. Ke každému odstínu karoserie se váže specifický přístrojový panel a výplně dveří.

Nový stupeň výbavy Chic posouvá míru elegance prostřednictvím dalších designových prvků zdůrazňujících kultivovanou atraktivitu nové Toyoty Yaris, zejména v očích zájemců z řad žen. Standardní nabídka v tomto případě zahrnuje leskle černou masku chladiče, zadní skupinové svítilny typu LED, zadní spoiler, nový typ 16″ litých kol (pro variantu s hybridním pohonem), chromový dekor pod bočními okénky a chromové ozdobné lišty na dveřích. Z detailů v interiéru jmenujme matně chromové kroužky kolem výdechů ventilace a polokožené čalounění sedadel.

Dynamické jízdní schopnosti

  • Yaris Hybrid je i nadále jedinečnou nabídkou v dané kategorii, kde se rovněž chlubí nejnižšími emisemi CO2
  • Snížení hladiny hluku a vibrací u hybridní varianty díky novému zavěšení motoru, omezovači náklonů motoru, hnacím poloosám přední nápravy a řešení přední nápravnice
  • Nová konstrukce zavěšení motoru, úpravy tlumičů a vyladěný elektrický posilovač řízení zvyšuje jízdní pohodlí a přesnost řízení hybridní Toyoty Yaris
  • Nový benzínový motor 1,5 litru s technologií časování VVT-iE nabízí vyšší točivý moment a výkon, stejně tak jako nižší spotřebu a emise než předchozí jednotka 1,33 litru
  • Snížení spotřeby paliva až o 12 procent

Vylepšené schopnosti hybridního ústrojí

Yaris zůstává jedinečnou nabídkou v automobilovém segmentu B, neboť zájemcům umožňuje zvolit hybridní pohon a zakusit hladké, uvolněné a intuitivní cestování zprostředkované špičkovou technologií pohonu od Toyoty, spojené s mimořádně nízkou spotřebou paliva a nejnižšími výfukovými emisemi CO2 v dané třídě (od 75 g/km). Konstruktéři zodpovědní za vývoj nové Toyoty Yaris naslouchali názorům stávajících majitelů s cílem určit, kde provést zlepšení a zajistit ještě tišší a pohodlnější cestování, stejně tak jako lepší jízdní chování a přesnější řízení.

Jednotka Driveco odhaluje reálné přínosy hybridního pohonu

Toyota v současnosti nasazuje inteligentní nástroj sběru dat, který pomůže evropským prodejcům demonstrovat zákazníkům to, jak hybridní technologie vlastně fungují a jaké reálné přínosy mohou nabídnout.

Jednotka Driveco se již aktivně používá u hybridních modelů (vč. Toyoty Yaris Hybrid) na sedmi evropských trzích. Pilotní ověřování je již naplánováno pro devět dalších zemí. Automatický systém sběru jízdních dat shromažďuje v rámci zkušebních jízd údaje o vzdálenostech, časech a průměrných rychlostech, stejně tak jako poměrné vzdálenosti, kdy se vůz pohyboval v elektrickém režimu EV s nulovou spotřebou paliva a nulovými výfukovými emisemi. Uvedené informace je možné stahovat a zobrazovat pomocí aplikace pro smartphony a tablety, společně s porovnáváním předchozích výsledků a úrovní dosahovaných ostatními řidiči.

Jednotky Driveco již zaznamenaly údaje z více než 900 vozů Yaris Hybrid v rámci zkušebních jízd čítajících přes půl milionu kilometrů v nejrůznějších prostředích, od městských center až po horské serpentiny. Souhrnné výsledky ukazují, že vozidla se v rámci zkušebních jízd pohybovala v režimu EV po více než 54 % času, a dosáhla tak reálné průměrné spotřeby paliva 5,0 l/100 km.

Ještě tišší jízda

Hybridní automobily Toyota jsou proslulé svým tichým chodem, nicméně konstruktéři zodpovědní za nový Yaris se rozhodli zevrubně vyhodnotit možnosti dalšího snižování hladiny hluku a vibrací, zejména tak, aby potlačili pronikání zvuku hnací jednotky do kabiny vozu během akcelerace.

Výsledkem je široká řada nových opatření, včetně zabudování přepracovaného zavěšení motoru, účinnějšího omezovače náklonů motoru, nových hnacích poloos přední nápravy, přední nápravnice a upravené komory soustavy sání. Kromě toho byla upravena i výfuková soustava s novým pomocným tlumičem výfuku.

Jízdní pohodlí a chování

Díky novému uložení motoru zprostředkuje nový Yaris Hybrid pohodlnější jízdu, a to díky menším vibracím způsobovanými pohyby motoru při jízdě po nerovnostech. Změny se dotkly i účinku tlumičů a konstrukce příslušných ventilů v zájmu pohodlí při zachování dobrých jízdních schopností.

Elektrický posilovač řízení po dalším odladění vykazuje nižší třecí síly a hladší odezvu na pokyny od volantu. Držení stopy při zatáčení se zlepšilo díky optimálnímu sladění polohy volantu s příslušnou odezvou vozidla.

Nový benzínový motor 1,5 litru

Nový Yaris poprvé v této modelové řadě představuje nový benzínový čtyřválec 1,5 litru, a to ještě před zavedením emisní normy Euro 6c a homologačních procedur RDE (Real Driving Emission – emise v reálném provozu). Nový motor tak nahrazuje dosavadní jednotku 1,33 litru. Uvedený agregát vyrábí společnost Toyota Motor Industries Poland v rámci programu výrobních investic 150 milionů eur společnosti Toyota Motor Europe.

Přečtěte si také:  Toyota představí na ženevském autosalonu nové SUV

Motor 1,5 litru představuje vyspělé konstrukční technologie Toyota ESTEC (zkr. Economy with Superior Thermal Efficiency Combustion) s vylepšeným procesem spalování, a těží tak z nových technických vylepšení přinášejících vyšší výkon a příjemnější cestování při současném snížení spotřeby paliva až o 12 procent (dle současného jízdního cyklu NEDC).

Nepřeplňovaný motor o objemu 1496 cm3 v nové Toyotě Yaris dosahuje nejvyššího výkonu 82 kW/111 koní a maxima točivého momentu 136 Nm při 4400 ot/min. Agilní odezva pohonné jednotky je zárukou pohodlného cestování po městě i za jeho hranicemi. V porovnání s dosavadní jednotkou 1,33 litru se akcelerace z 0 na 100 km/h zlepšila o 0,8 sekundy (11,0 oproti 11,8 s), zatímco pružné zrychlení z 80 na 120 km/h (důležité při předjíždění) na 5. převodový stupeň se zlepšilo o více než sekundu (17,6 oproti 18,8 s).

Bohaté zkušenosti automobilky Toyota na poli hybridních technologií pohonu se ukázaly jako neocenitelné z pohledu nových emisních standardů Euro 6c a homologačního cyklu RDE. Dokladem úspěšného zvládnutí náročných požadavků je mimořádně vysoká termodynamická účinnost motoru 38,5 procenta, čímž se tato jednotka řadí k nejlepším na trhu. K dosažení uvedené hodnoty napomohl vysoký kompresní poměr 13,5:1, systém chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) a rozšíření technologie proměnného časování ventilů o možnost přepínání mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem v zájmu optimální spotřeby za různých jízdních podmínek.

Použití vyššího kompresního poměru souvisí s úpravou konstrukce spalovací komory a nasazení nových pístů, což napomohlo k vyšší homogenitě směsi palivo/vzduch a rychlému spalování. Systém chlazené recirkulace výfukových plynů přispívá k nižší teplotě spalování a rovněž napomáhá potlačit nežádoucí klepání motoru. Objem opětovně vháněných inertních plynů kromě toho dovoluje snižovat hydraulické ztráty za nízkého až středního zatížení motoru, čímž se zlepšuje celková hospodárnost jeho chodu.

Byl nasazen nový systém proměnného časování sacích ventilů (VVT-iE), dovolující pohonné jednotce ve zlomku sekundy přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem. Elektronické řízení zpožďuje uzavírání sacích ventilů s cílem zkrátit fázi komprese, a tak napomáhá dále snižovat hydraulické ztráty (Atkinsonův cyklus), s možností rychlého přepnutí zpět na Ottův cyklus v zájmu vyššího výkonu při vysokém zatížení motoru. Fázový posuv vačkového hřídele výfukových ventilů je řízen hydraulicky.

Konstruktéři se rovněž soustředili na zlepšení spotřeby paliva za ustálených cestovních rychlostí mimo město. Nová jednotka je proto, poprvé v rámci modelové řady Toyota, vybavena vodním chlazením sběrného výfukového potrubí. Díky poklesu teploty plynů bylo možné upustit od obohacování směsi paliva, což je řešení jinak nezbytné ke snížení teploty spalování za běžných cestovních rychlostí mimo město. Výsledkem provedených úprav je snížení spotřeby paliva a výfukových emisí.

Nový motor 1,5 litru podobně jako další jednotky Toyota řady ESTEC přirozeně těží z nejnovějších výsledků vývoje zaměřeného na snížení třecích ztrát.

Bezpečnost

  • Systémy aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense již v základní výbavě všech variant nové Toyoty Yaris
  • Paket zahrnuje předkolizní bezpečnostní systém s nezávislým systémem nouzového brzdění, automatické přepínání dálkových světel, systém pro hlídání jízdních pruhů a systém rozpoznávání dopravních značek4
  • Zadní bezpečnostní pásy s omezovači síly a předpínači

Bezpečnostní paket Toyota Safety Sense již ve standardu
Středobodem snahy automobilky Toyota vyrábět stále lepší vozy je bezpečnost, a tak Toyota usiluje o to, aby se výhody vyspělých technologií neomezovaly pouze na nejvyšší modely v nejlepší výbavě, ale byly k dispozici pokud možno plošně. V souladu s touto filozofií je paket Toyota Safety Sense standardní součástí výbavy všech variant nové Toyoty Yaris.

Všechny vozy této modelové řady jsou tak vybaveny systémy, které napomáhají předcházet nehodám, případně snižovat jejich dopady, pokud dojde na nejhorší. Součástí paketu je předkolizní bezpečnostní systém s nezávislým systémem nouzového brzdění, automatické přepínání dálkových světel a systém pro hlídání jízdních pruhů. Ve vyšších stupních výbavy (kromě základního Live) najdeme i systém rozpoznávání dopravních značek.

Předkolizní bezpečnostní systém využívá přední laserový zdroj ke sledování situace ve směru jízdy a varuje řidiče před bezprostředním nebezpečím kolize. Současně se připravuje brzdová soustava na nouzové brzdění ihned po sešlápnutí brzdového pedálu. Pokud řidič na varování nereaguje, systém aktivuje nezávislý systém nouzového brzdění s cílem zpomalit vůz, a snížit tak následky případného nárazu.

Automatické přepínání dálkových světel rozpoznává světla vozidel přijíždějících v protisměru nebo jedoucích v témže pruhu a automaticky přepíná světlomety do režimu potkávacích světel, aby se zamezilo oslňování ostatních účastníků silničního provozu, čímž zajišťuje optimální viditelnost při jízdě v noci.

Systém pro hlídání jízdních pruhů sleduje vodorovné značení na vozovce a napomáhá předcházet nehodám v důsledku nechtěného vyjetí z daného jízdního pruhu. Pokud Yaris začne vybočovat z jízdního pruhu, aniž by řidič předtím dal znamení o změně směru jízdy, systém aktivuje akustické i optické varování.

Systém rozpoznávání dopravních značek pomáhá k lepší informovanosti řidiče o nejdůležitějších výstražných a příkazových dopravních značkách – i poté, co je řidič minul bez povšimnutí. Uvedený systém rozpoznává dopravní značení, jakými jsou např. rychlostní omezení nebo zákazy předjíždění, a zprostředkuje příslušné informace na barevném multi-informačním displeji typu TFT v kapličce přístrojů před řidičem. Pokud řidič rychlostní omezení poruší, systém aktivuje varovnou kontrolku a akustický signál.

Kvůli ještě vyšší bezpečnosti posádky jsou zadní bezpečnostní pásy nyní vybaveny omezovači síly a předpínači. Opěrky hlavy nové konstrukce zajišťují lepší ochranu před poraněním krční páteře při nehodě. Nový je i tvar hlavových airbagů. Montáž dětských autosedaček je nyní snazší díky úpravě kotevního systému Isofix a jeho značení.