toyota_gr_yaris_h2-vodikovy_spalovaci_motor- (1)

Toyota představila svůj experimentální vodíkem poháněný spalovací motor v oceněném modelu GR Yaris. Vodíkové palivo, palivové nádrže a postup tankování se u experimentálního vozidla nijak neliší od již sériově vyráběné vodíkové Toyoty Mirai.

Zatímco však Mirai využívá k výrobě elektřiny chemickou reakci probíhající v palivových článcích, experimentální Toyota GR Yaris je vybavena spalovacím motorem na vodíkové palivo.

Technologie vodíkových spalovacích motorů je stále na začátku koncepčního vývoje, který začal v roce 2017, ale zatím bez komerčních účelů. Experimentální Corolla Sport s vodíkovým pohonem a prakticky nulovými výfukovými emisemi ale už dnes vykazuje prvotřídní schopnosti v japonských motoristických soutěžích.

Přečtěte si také:  Toyota chystá elektrickou revoluci. Na trh v blízké budoucnosti uvede 30 elektromobilů

Kiičiro Toyoda, zakladatel společnosti Toyota Motor Corporation, už v roce 1952 zdůrazňoval, že Japonsko musí uspět ve výrobě osobních aut, a kvůli tomu se výrobci musejí účastnit automobilových závodů, aby otestovali odolnost i výkonnost vozidel a ukázali jejich vrcholné schopnosti.

„Se soutěžemi přichází pokrok, stejně tak jako nadšení motoristických fanoušků. Cílem závodění však není jen uspokojit naši zvědavost, ale hlavně posílit rozvoj japonského automobilového průmyslu,“ řekl Kiičiro už před 70 lety. A stejný trend Toyota drží dodnes.

toyota_gr_yaris_h2-vodikovy_spalovaci_motor- (2)

Vodíkem poháněný experimentální GR Yaris i Corolla Sport používají tentýž řadový tříválec G16E-GTS 1,6 litru s přeplňováním, který najdeme i pod kapotou oceňovaného modelu GR Yaris, ale s upraveným systémem přívodu a vstřikování paliva pro používání vodíku.

Experimentální vodíková Corolla Sport se v Japonsku od letošního května úspěšně zapojuje do závodního seriálu Super Taikyu v barvách týmu ROOKIE Racing (odnož závodního týmu Toyota GAZOO Racing), kdy automobilka testuje experimentální vodíkový spalovací motor za náročných podmínek motoristického sportu.

„První krok, tedy soutěžit a vyvíjet náš vodíkový motor, jsme učinili s mentální postojem vyrovnat se se všemi výzvami. Dokáži si představit, že za 10 let budou věci vypadat o dost jinak, ale doufám, že se lidé dokáží ohlédnout a vidět, jak jsme se s touto výzvou s chutí vypořádali a užili si každý okamžik,“ říká Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor Corporation.

Spalování vodíku probíhá mnohem rychleji než v případě benzínu, což se odráží v dobré odezvě při vynikajících ekologických parametrech. Spalování vodíku je extrémně čisté a má též potenciál zprostředkovat potěšení za volantem s podobným zvukovým a smyslovým doprovodem jako v případě klasických spalovacích motorů.

Přečtěte si také:  Toyota GR Supra má dostat manuální převodovku už letos

Toyota zvyšuje své úsilí na cestě k uhlíkové neutralitě také snahami o prosazování vodíku cestou popularizace vodíkových vozů a mnoha jiných produktů poháněných palivovými články. V dalším vylepšování technologií vodíkových motorů prostřednictvím motoristického sportu spatřuje Toyota možnost ještě více přispět k rozvoji vodíkové společnosti.

Přidat komentář