Co byste řekli na to, kdyby vaše auto nejezdilo jen rovně, případně do zatáček, ale umělo jezdit i kolmo? Ptáte se, k čemu by vám to bylo? Třeba k tomu, abyste zaparkovali i do těch nejmenších míst při podélném parkování. Existuje to, ačkoliv si to nemůžete koupit. Takovou věc vymyslel Kanaďan William Liddiard.

Jde o speciální pneumatiky, které nejsou s diskem spojeny napevno jako je tomu obvykle, ale mohou se na kolech protáčet do stran. Díky tomu se tak auto může pohybovat kolmo do stran nebo se otáčet kolem své osy aniž by muselo mít nastartovaný motor či kdokoliv otáčel volantem. To je ostatně k vidění ve videu nahoře.

Ptáte se, jak to to funguje? Představte si kolo tak, jak ho znáte, ale na jeho hrany přidejte rollery. Podobné rollery jsou také na jeho límci uprostřed, ty jsou ale motorizované a otáčejí pneumatikou. Ta se tak protáčí do strany a tím pohybuje i autem. Maximální rychlost bočního pohybu je 1 km/h. Než byste tedy zaparkovali, chvíli by to trvalo. Na detailní popis se můžete podívat v přiloženém videu níže.

Vývoj trval Williamu Liddiardovi dlouhých 8 let a vyšel ho na 80 tisíc kanadských dolarů, což je podle aktuálního kurzu v přepočtu kolem 1,35 milionu korun. Při uvedení svého vynálezu před dvěma lety uváděl, že produkt je třeba ještě doladit tak, aby se mohla začít sériová výroba. Prodávat jedno kompletní kolo, které tvoří vždy dva segmenty, plánoval za dva tisíce kanadských dolarů, tedy více než 37 tisíc korun. Sada na auto by tak vyšla na 8 tisíc kanadských dolarů, přibližně 134 tisíc korun. Dnes ale stále ještě není možné tato kola koupit.

Liddiard_Wheels-William-Liddiard

A jak to tedy celé funguje?