Vnější designové prvky vozu Citroën Berlingo jsou poctou legendárnímu vozu 2CV Fourgonnette AU (U jako utility/užitkový), který byl uveden na trh v roce 1951 a po němž následovaly až do roku 1987 jeho odvozeniny. Berlingo 2CV Fourgonnette je jeho moderní reinterpretací, která má všechny uznávané přednosti současného Berlinga, pokud jde o architekturu, nosnost a modularitu, palubní technologie a jízdní vlastnosti.
„Jsme nesmírně hrdí na to, že Caselani přepracoval náš nejprodávanější model Berlingo s odkazem na ikonický vůz 2CV Fourgonnette, který zanechal stopu v historii značky Citroën i celého automobilového odvětví. Práce na jeho designu se rozběhly v ateliérech karosárny. Následně jsme pracovali společně, ruku v ruce. Projektu napomáhali naši designéři, aby nedošlo k příliš doslovnému převzetí původního vozu a aby mu skutečně vtiskli geny Citroënu. K úpravě povrchů a definici objemů byly použity digitální nástroje, s nimiž jsme zvyklí pracovat, což vozu dodává moderní nádech,“ uvedl Pierre Leclercq, šéfdesignér Citroënu.
VÝLET DO MINULOSTI PRO CITROËN BERLINGO
Caselani sleduje vintage trend, který je v italské automobilové kultuře dobře zakořeněný. Tento trend je patrný jak u soukromých, tak u firemních vozů a spočívá v tom, že legendárnímu modelu z minulosti vdechne nový život, zabuduje do něj moderní výbavu a zajistí mu výkon na úrovni současného vozu.
V tomto konkrétním případě transformace modelu Berlingo se jedná o reinterpretaci, která se opírá o úspěch průkopnické dodávky i úspěch samotného modelu Berlingo Van, který je od svého uvedení na trh v roce 1996 významným zástupcem svého segmentu v Evropě a jehož všech tří generací se prodalo více než 1 891 196 kusů. Na konci srpna 2022 byl druhou nejprodávanější dodávkou ve svém segmentu v Evropě s tržním podílem 17 %. Tento víceúčelový vůz, který se v průběhu let dokázal několikrát zmodernizovat a je tvůrcem segmentu „ludospace“, přišel s mnoha inovacemi včetně integrované kabiny, tří sedadel vpředu, elektrické parkovací brzdy a v poslední generaci také indikátoru přetížení. Byl také jednou z prvních dodávek s elektrickým motorem, které se na trhu objevily v roce 2013.
Společnost Caselani svěřila toto přepracování Berlinga designérovi Davidu Obendorferovi, který již v roce 2017 navrhl nový Type H na základě Citroënu Jumper a v roce 2020 nový Type HG na bázi modelu Jumpy/SpaceTourer. Řada dodávek Citroën s podpisem Caselani je tak kompletní.
„V zadání nebylo okopírovat striktně tvar staré dodávky, ale spíše udělat skok v čase a přenést její jedinečný půvab do vozu 21. století. Vůz Berlingo byl jako vzdálený potomek ideální volbou pro poctu modelu 2CV z 50. let. Byla to zajímavá výzva, protože původní dodávka měla zcela jiné proporce než Berlingo: velmi krátký přední převis, velmi dlouhou kapotu a opticky samostatný zavazadlový prostor. Zaměřil jsem se tedy spíše na celkový aspekt evokující původní vůz, než abych pracoval na jednotlivých designových prvcích tak, aby vypadaly jako u vozu 2CV Fourgonnette,“ vysvětli David Abendorfer, designér společnosti Caselani.
VÝRAZNÉ STYLOVÉ PRVKY PRO NEO-RETRO OSOBNOST
- Berlingo 2CV Fourgonnette je moderní lifestylovou verzí legendárního modelu 2CV AU (U jako utility/užitkový), který byl uveden na trh v roce 1951 a ve své době zaznamenal velký úspěch – prodalo se ho téměř 1 247 000 kusů, a jeho následovníka 2CV AZU z roku 1954. Nadčasové typické prvky dodávky zůstaly zachovány:
- Přední část vozu Berlingo byla kompletně přepracována tak, aby se zdůraznily rysy, které byly tak charakteristické pro dávný model 2CV. Nárazník, blatníky a lemy podběhů kol jsou nahrazeny novými komponenty ze skelných vláken přizpůsobenými rámu, který je opatřen příchytkami a šrouby pro jejich upevnění. Montáž těchto prvků probíhá v dílnách Caselani v severoitalské Lombardii.
- Klenutá kapota ve tvaru V se ve spodní části zužuje stejně jako dříve. Uprostřed se téměř po celé ploše vyjímá slavný drážkovaný plášť.
- Kulaté světlomety jsou částečně oddělené od kapoty, na rozdíl od původních světlometů, které byly od kapoty zcela odsazené. Jde o modernější interpretaci s prvky, které ladí se zbytkem vozu.
- Reliéfní drážky v horní straně blatníků byly již u modelu 2CV a sloužily k odvětrávání motoru.
- Mřížka chladiče je rozpoznatelná díky své konkávní horní části (ve tvaru písmene M směrem nahoru rozšířené), která je atraktivní a ikonickou součástí vozu 2CV AU. Velké chromované logo ve tvaru stylizovaných šípů, které je pro značku charakteristické, je umístěno uprostřed mřížky chladiče a přečnívá ji, takže je ještě výraznější. Všechny tyto prvky utvářely identitu dodávky a spojovaly ji s historií a pověstí značky Citroën. Přední část vozu je stejně jako v minulosti výrazně zaoblená a tvoří s kapotou jeden celek. Její impozantní mřížka sahá od kapoty až dolů, což vyvolává dojem, že se blatníky vznášejí a jsou s tímto středovým prvkem propojeny. Linie nad mlhovými světlomety, která se táhne po celé šířce vozidla, tento efekt ještě umocňuje. Dodává přední části stabilitu a rozšiřuje ji, čímž posiluje její robustní charakter.
- Nárazník je opticky nižší než u modelu Berlingo. Zatímco u vozu 2CV byl chromovaný, nový je nalakován bílou barvou, která kontrastuje s odstínem karoserie, což tento ochranný prvek podtrhuje a zároveň mu dodává určitou modernost.
- Boky, zadní dveře a střecha jsou pokryty druhou vrstvou, která karoserii Berlinga překrývá. Tyto sklolaminátové prvky imitující vlnitý plech vozu 2CV, který je charakteristickým znakem dodávky, jsou dnes čistě dekorativní. Původně plnily skutečnou funkci – zajišťovaly tuhost konstrukce. Tyto drážkované prvky a přepracovaná zvýšená střecha jsou záměrným designerským krokem oddělujícím kabinu od nákladového prostoru vozidla, což bylo charakteristickým prvkem již původní dodávky.
- V zadní části vozu se na obou zadních dveřích Berlinga objevuje malé svislé okénko, nahoře a dole zaoblené, kopírující tvar okének vozu 2CV. Pro modernější vzhled zmizelo tlusté černé těsnění kolem oken. Pokud jde o brzdová a zpětná světla, jejich dokonale kulatý tvar na sebe strhává pozornost už svou velikostí a červenou lištou kolem, díky níž jsou nápadnější a působí moderněji.
- Na různých zásadních místech vozu jsou použity chromované prvky, které opět odkazují na detaily modelu 2CV. Jedná se o přední světlomety, středovou hranu kapoty, mřížku chladiče s logem značky včetně lišty kolem, původní kryty kol, které se vyrábějí dodnes, a chromované madlo na světlometech, které se používalo k jejich otevření za účelem výměny žárovek. Pouze klika otevírání kapoty nebyla do nové verze převzata.
VŠECHNY VÝHODY MODERNÍHO VOZU
Model 2CV Fourgonnette ve své době šokoval svým vzhledem a výkonem. Užitková verze dosahovala průměrné rychlosti 40 až 50 km/h a kromě řidiče mohla převážet až 250 kg nákladu, užitným objem činil 1,88 m³.
Dnes je hluk dvouválcového motoru a otvor v mřížce chladiče pro kliku pryč. Dodávka Berlingo 2CV samozřejmě nabízí to nejlepší ze své doby, co se týče komfortu, prostoru, modularity a bezpečnosti.
Berlingo Van může přepravovat 3 osoby (5 osob ve verzi určené pro soukromé osoby), jezdí mnohem rychleji, a navíc je větší – o tom svědčí jeho nosnost, která je čtyřikrát větší a uveze až 1 tunu, a užitný objem, který se téměř ztrojnásobil na 4,4 m3.
Díky své kompaktnosti je snadno ovladatelný a obratný, nicméně i tak může nabídnout velký prostor na palubě, což z něj činí ideální nástroj pro řemeslníky a obchodníky. Díky kabině Extenso je možné po sklopení sedadla spolujezdce získat užitečnou délku až 309 cm (velikost M).
Pro usnadnění řízení, nakládání a manévrování nabízí Berlingo Van až 18 technologií asistenčních systémů řízení a 4 technologie konektivity, jako je barevný head-up displej, hands-free přístup a startování, indikátor přetížení, systém Surround Rear Vision, dále funkce jako Active Safety Brake, řízení stability přívěsu, Grip Control s funkcí sjíždění z kopce a systém sledování mrtvého úhlu.
Užitková verze je k dispozici s naftovým motorem 1.5 BlueHDi, benzinovým motorem 1.2 PureTech a automatickou převodovkou EAT8. Elektrická verze má dojezd až 275 km za den a poskytuje jízdu bez hluku a vibrací. Neztrácí nic ze svého užitného objemu a její baterii lze na veřejné nabíjecí stanici nabít na 80 % za 30 minut. ë-Berlingo Van má funkci odloženého nabíjení a nastavení předehřevu/klimatizace, díky němuž lze regulovat teplotu v prostoru pro cestující.
CITROEN BERLINGO 2CV FOURGONNETTE DOPLŇUJÍCÍ ŘADU TYPE H
V roce 2017, u příležitosti 70. výročí modelu Type H, který se prodával v letech 1948–1981 a prodalo se ho přibližně 500 000 kusů, vyvinula karosárna sérii bodykitů vycházející z modelu Citroën Jumper a v roce 2020 se pak pustila do modelu Jumpy/SpaceTourer.
Co se týče estetické proměny, je postup u všech tří furgonů Citroën stejný. V přední části jsou díly karoserie (kapota, nárazník a blatníky) nahrazeny prvky ze skelných vláken. Boky, záď a střecha jsou pokryty panely připevněnými přímo ke karoserii. Namísto světlometů, které se objevují na současných užitkových vozech, jsou použity kulaté světlomety, které dotvářejí historický vzhled a připomínají výraznou osobnost modelu Type H nebo 2CV Fourgonnette.
Bodykit pro Type H je kompatibilní se všemi typy karoserií Jumper (L1 4,96 / L2 4,95 / L3 5,99 / L4 6,30) a bodykit HG je k dispozici pro všechny velikosti Jumpy / SpaceTourer (XS 4,60 m / M 4,95 / XL 5,30). K dispozici jsou také verze na bázi přestavěných dodávek v nabídce Citroën, jako jsou plechové dodávky, prosklené dodávky, podvozky s kabinou, podlahy s kabinou, přestavěné dodávky, obytné vozy, minibusy, food trucky atd.
Jako skutečná výzva se ukázala přestavba Jumperu na Type H. Největší dodávka Citroënu nemá obdélníkový tvar a má vlastní design s mnoha vystouplými a dalšími zaoblenými liniemi. Bodykit byla vyroben tak, aby dokonale pasoval na karoserii Jumperu a vytvořil pevné spojení mezi kovovou konstrukcí základního vozidla a panely ze skelných vláken. Pro přední část vozidla byl vytvořen jediný monolit. Maska a kapota jsou vymodelovány společně, aby se zjednodušila montáž a zpevnil povrch. Tento mimořádný technický kousek dodává Berlingu 2CV Fourgonnette odhodlaný a robustní vzhled.
„Jako vášnivý fanoušek vozů 2CV a dodávek HY mám celou sbírku starých modelů Citroën. Moje žena je pro tuto značku stejně nadšená jako já, na začátku milénia procestovala Evropu za volantem Typu H přestavěného na obytný vůz. Když se rodina rozrostla, vznikl nápad vytvořit dostatečně prostorný a pohodlný HY: proč nevyužít stávající architekturu Jumperu a nepřipevnit na jeho karoserii laminátové panely? Pak už do sebe všechno zapadlo… Prototyp byl představen designerům Citroënu, které návrh zaujal. Výroba byla zahájena v roce 2017 a v roce 2020 byla rozšířena i na jeho menšího bratra. K doplnění naší nabídky dodávek Citroën chybělo už jen Berlingo. Dnes se představuje kit 2CV Fourgonnette, jehož design je společným výsledkem práce týmů Caselani a Citroën. Jsme potěšeni, že se nám podařilo vrátit přátelskou tvář této kultovní dodávky, která se stala symbolem 50. let,“ okomentoval Fabrizio Caselani, ředitel společnosti Carrosserie Caselani.
Super kara.Mam Picasso 2018,ale hned bych měnil!!!