Dvě české vysoké školy – pražské ČVUT a brněnské VUT – vyvinuly speciální systém, který by policistům umožnil zastavovat ujíždějící auta na dálku. Mělo by stačit stisknout jediné tlačítko a auto, jehož řidič se snaží ujet, zastaví a řidič to nijak neovlivní.
Technologie využívá hardware, který je součástí modernějších aut. Slouží ke sdílení informací třeba o tvorbě kolon nebo o tom, že se blíží vůz integrovaného záchranného systému. Novinka umí na stejném zařízení přijmout signál k zastavení. „Buď to děláme tak, že autu omezíme přívod paliva, nebo aktivujeme nějakou nativní funkci, která už v tom vozidle je, třeba jako nějaká bezpečnostní brzda,“ řekl jeden z výzkumníků Zdeněk Lokaj.
Celé kouzlo spočívá v systému decentralizované komunikace V2X (Vehicle-to-X), kterou začínají dostávat moderní vozidla. Speciální modul s anténou pracující v pásmu 5,9 GHz, který tento systém automobilové tiché pošty využívá, ovšem může dostat i starší auto. Mimo jiné si pomocí V2X už umějí dispečinky nebo vozidla několika českých dopravních podniků a také integrovaného záchranného systému kupříkladu pustit na dálku zelenou na semaforech. „Hlavním cílem projektu je výzkum a vývoj elektronického systému pro dálkové omezení rychlosti osobních vozidel, který bude aktivován výhradně bezpečnostními sbory při zvládání mimořádných bezpečnostních situací,“ zdůrazňuje Zdeněk Lokaj.
Jak to ve skutečnosti funguje s policejními honičkami? Na Kobru 11 zapomeňte, vše má přísná pravidla
Auto, jehož řidič neuposlechne policejní výzvu k zastavení, mohou policisté na dálku zastavit pomocí tabletu. Systém jim umožní i odemknout auto pro případ, že by se řidič uvnitř zamkl. Signál k zastavení mohou vydávat i zařízení instalovaná třeba na světelných křižovatkách.
Podle Lokaje bude do budoucna funkcionalita vzdáleného zastavení vozidla povinná ve všech vozidlech se systémem autonomního řízení. „Z důvodu zajištění bezpečnosti v krizových situacích, kdy řidič již není schopen převzít řízení anebo není ve vozidle vůbec přítomen. V tuto chvíli však taková povinnost není právně závazná,“ dodává Zdeněk Lokaj s tím, že by této funkce mohl systém vyvinutý českými univerzitami využít pro zastavování unikajících bateriových aut, které palivové čerpadlo nemají.
Největším oříškem bylo vymyslet řešení, podle kterého dokáže systém v policejním autě přesně zacílit vůz, který se má zastavit. Až bude technologie V2X více rozšířená, nesmí totiž dojít k tomu, že by policie „zastavovací zprávou“ zasáhla jiný vůz. Osvědčila se identifikace vozu podle směru a rychlosti, kterým ujíždí, a vzdálenosti. Zdeněk Lokaj vysvětluje, že konkrétnější identifikace pracující s registrem vozidel (SPZ/RZ a další identifikátory) není možná, protože technologie V2X kvůli ochraně osobních údajů data anonymizuje.