Lidé jsou různí, nepředvídatelní a jejich reakce na jakoukoliv situaci lze jen těžko odhadnout. Soubor kabelů a řídících jednotek, kterému se říká autopilot, by na rozdíl od lidí měl být bezchybný, přesný a reagovat by měl vždy jen tak, jak ho to v továrně naučili. Žádné odchylky. Jak to ale může dopadnout, když se tyto dva světy potkají na jedné silnici? Už od začátku vývoje autopilotů tvrdíme, že špatně.

Incident mezi Teslou a motorkářem

Důkazem pro to budiž situace, která se před několika dny odehrála v Americe. Tamní řidič Tesly Model 3 se dostal do křížku s motorkářem, který na něj ukazoval prostředníček a ještě mu za jízdy urazil zpětné zrcátko. Záznam incidentu natočil kamerový systém Tesly a majitel jej vyvěsil na internet s informací, že nechápe, o co jde, protože motorkáři nic neudělal. Přidal k tomu domněnku, že jde nejspíš o jednoho z těch, kteří mají problém s elektromobily.

Přečtěte si také:  Řidiči by si v příštích dnech měli dát velký pozor na děti. Vracejí se po půl roce do škol

Jak se ale ukázalo, je to úplně jinak. Problém je v tom, že Tesla má systém, který ji, pokud řidič aktivně neřídí, drží blíže středové čáře. Zároveň ale mají motorkáři v Americe ze zákona povoleno auta v kolonách, a je jedno, jestli pomalu jedou nebo stojí, předjíždět právě po té středové čáře. A jistě víte, že je slušností, v Americe dokonce povinností, udělat motorkářům uprostřed místo. Jenomže Tesla tohle nezná a neví, že má jedoucí motorce uhnout. Místo toho se drží naučeného.

Nemožná koexistence

A to je právě problém. Jak motorkář, tak muž v Tesle (‚řidič‘ použít nechceme, protože fakticky neřídil) byli v právu a fakticky se drželi zákona. Přesto to ale autopilot auta nevěděl a ani nemohl. Možná by se dalo říct, že řidič měl sáhnout do řízení a motorce uhnout. To by ostatně bylo bývalo nejlepší. Motorkář ale rozhodně neměl jednat jako blbec a poničit auto.

Přečtěte si také:  Jel opilý, tak Teslu přepnul na Autopilot. Naboural do zasahujících hasičů a záchranářů

Tato situace jen ukazuje, že dokud nebudou všechna auta a motorky na silnicích plně využívat systém třeba jen inspirovaný současným autopilotem, nebude to fungovat. I kdyby nešlo o tuto situaci, nastanou jiné.

Lidé chybují, ale jejich výhodou je, že jsou na ty chyby podvědomě připraveni a většinou jsou na ně schopni reagovat. Ale stroje? Stroj neví, jaké je myšlení a chování lidí a není to v jeho silách. Řešení je jednoduché. Buď všichni a výhradně autopilot nebo nikdo. Dohromady to nikdy nemůže fungovat.