skoda_enyaq_iv-elektromobil-krusne_hory-zima_snih

Baterie elektromobilů mají v zimě o něco těžší práci než v jiných ročních obdobích. Podívejte se, jak se k nim a k vozu chovat, aby dojezd i v mrazu zůstal co nejdelší.

Z hlediska životnosti i samotné využitelné kapacity je pro baterie z hlediska fungování optimální určité teplotní okno. Když se daří baterii v tomto okně udržet, aniž je třeba ji chladit či vyhřívat, vydá ze sebe to nejlepší a zajistí elektromobilu nejdelší možný dojezd. Hlavně v zimě bývají především při ranním startu baterie studené a je vhodné jim k optimální pracovní teplotě pomoci. Navíc se v tu chvíli baterie podílí i na vytápění vozu, což opět o něco zvyšuje spotřebu elektrické energie.

Přečtěte si také:  Za parkování se spalovacím autem na místě pro elektromobily hrozí pokuta. Totéž ale platí pro elektromobilisty, kteří zrovna nedobíjí

Několika jednoduchými kroky ale může uživatel zajistit, že bude spotřeba opět minimální a baterie bude fungovat tak, že to nebude mít negativní dopad na její celkovou životnost. Je to vlastně podobné jako různé rady na prodloužení životnosti spalovacích motorů u běžných aut (například nevytáčet studený motor), jen se doporučení (většinou) týkají něčeho trochu jiného.

Předehřev vozu i baterie

Jednou z ideálních možností, jak snížit spotřebu elektromobilu zejména na kratších trasách, je předehřev vozu i baterie. Předehřev je vhodné zapnout zejména při nabíjení vozu, u modelu Enyaq iV ho lze aktivovat jak v palubním systému, tak z mobilu pomocí aplikace MyŠkoda. Stačí určit čas odjezdu a interiér auta i samotná baterie budou vyhřáty na ideální teplotu. Vůz tak nebude muset výrazně topit za jízdy a ušetří spoustu energie.

Efektivní vytápění

I se samotným vytápěním elektromobilu lze pracovat efektivně, aby byla spotřeba co nejnižší. Například využití vyhřívání sedadel nebo volantu je z hlediska zahřátí posádky efektivnější než samotné ohřívání vzduchu v kabině. Topit tak lze na nižší teplotu a komfort si dopřát právě třeba zahřátým sedadlem.

skoda_enyaq_iv-elektromobil-krusne_hory-zima_snih-predek

Chytré parkování

Aby nebylo potřeba ve voze tolik topit, zejména z počátku, je samozřejmě vhodné parkovat tam, kde není taková zima: nejlépe v garáži, nebo alespoň na závětrné straně domu. Pokud k tomu lze ještě vůz napojit k nabíječce a nechat ho díky energii z ní nejen dobít, ale i předehřát na požadovanou teplotu, je to ideální.

Předvídavá jízda

O dojezdu elektromobilu nakonec ze všeho nejvíc rozhoduje řidič. V zimě je předvídavá jízda ještě důležitější než jindy. Kromě toho, že zajistí delší dojezd, bude na zimních silnicích také bezpečnější. Dodržujte tedy bezpečné odstupy, zpomalujte do zatáček plynule a využívejte asistenční systémy, které vám k plynulé jízdě pomohou.

Přečtěte si také:  CUPRA Tavascan Extreme E Concept: Na počátku nejmodernější technologie byla… tužka

Důležitý stav pneumatik

Zimní pneumatiky by měly být v zimě pro řidiče po téměř celé Evropě samozřejmostí. Důležitý je nejen stav jejich dezénu, ale také tlak: nenechávejte ho klesnout zbytečně nízko, zvyšuje to spotřebu.

Žádný zbytečný náklad

Více kilogramů nákladu znamená více energie potřebné na jeho přemístění. Ujistěte se tedy, že (nejen) v zimě nevozíte v autě zbytečnosti, které jsou jen závažím a zvyšují tak spotřebu energie.

Eco mode

Elektromobily Škoda iV mají speciální Eco mode, který omezuje některé funkce a odběr elektrické energie, čímž se prodlužuje dojezd. Tento mód samozřejmě můžete využít i v zimě.

Přečtěte si také:  První jízda s elektromobilem Ford Mustang Mach-E GT. Rychlost až na prvním místě?

Ideální výbava na zimu

K delšímu dojezdu může elektromobilům pomoci i speciální výbava: spotřebu sníží vhodné zimní pneumatiky s nízkým valivým odporem, nebo třeba LED Matrix světlomety. V interiéru se hodí vyhřívání sedadel a volantu a Enyaq iV může k vytápění používat i volitelné tepelné čerpadlo, které spotřebu oproti běžnému elektrickému topení sníží.

Přidat komentář