Volkswagen Touran už naší redakcí jednou prošel. Tehdy šlo o kousek s dvoulitrovým motorem TDI pod kapotou. Co si budeme povídat, to je asi nejobvyklejší motorizace pro rodinná MPV. Ale už nedávný test SEATu Alhambra s dvoulitrovým TSI pod kapotou ukázal, že i benzín může být zajímavou volbou, a tak jsme vyzkoušeli Volkswagen Touran s benzinovým TSI o objemu 1.4 litru a se sedmistupňovou převodovkou DSG.

test-volkswagen-touran-14-TSI-DSG-p1

Tourana jsme vyzkoušeli důkladně. Naložili jsme ho a vyvezli ho na víkend na hory. A rozhodně obstál na výbornou! Vždyť zavazadlový prostor patří k těm opravdu velkým. Tedy pokud nevyklopíte třetí řadu sedadel, která je ukrytá pod podlahou v kufru, a nevyužijete všech sedm míst. To pak máte k dispozici pouhých 137 litrů. To je tak na kabelku a malý nákup. Když ale třetí řadu sedadle necháte uklizenou, převezete 743 litrů nákladu. V praxi to znamená dvoje lyžařské vybavení a spousty věcí, které dvě holky na takovém výletě prostě nutně potřebují. Pokud sklopíte i druhou řadu sedadel, objem zavazadlového prostoru se zvětší až na 1 857 litů a to znamená, že zákonitě musíte přestěhovat i malou školku.

Dostatek prostoru má k dispozici také řidič i spolujezdec. Jen někteří si možná dlouho budou zvykat na poměrně vysoko umístěné sedadlo a dlouhý sedák. Obzvlášť dámy, které moc nenarostly, se s tím možná budou trochu prát. Volkswagen Touran je ale jinak pro něžnější polovičky (samozřejmě nejen pro ně) jako dělaný. Ať už řízení, tak třeba pedály nekladou žádný velký odpor a ovládat tak tohle poměrně velké rodinné auto je hračka. Z Touranu je velmi dobrý rozhled, jen možná někdy trochu překáží A sloupek při výhledu do zatáčky.

V interiéru je jinak vše, jak jsme u Volkswagenu zvyklí. Pro některé je to prý moc spartánské a nudné, nám se ale čistý německý styl docela líbí. Na co je tisíce tlačítek, když nakonec máte problém jen ztišit rádio. Chválíme tak bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, nebo dostatečně vysoko umístěnou obrazovku multimediálního systému. Ta by jen snesla jiné naklonění, protože když na ni zasvítí ostré zimní sluníčko, není obraz na ní nic moc dobře vidět.

test-volkswagen-touran-14-TSI-DSG-p2

Pod kapotou testovaného Touranu bilo benzinové srdce TSI o objemu 1.4 litru. To poskytuje výkon 110 kW (150 koní) a točivý moment 250 Nm. Pokud byste nakoukli do ceníku, zjistíte, že jedinou další zážehovou variantou je 1.2 TSI nebo 1.4 TSI, které jsou ale v nabídce s manuální šestistupňovou převodovkou. Obzvlášť nad 1.2 TSI s manuálem bychom u rodinného MPV nepřemýšleli vůbec. Motorizace testovaného auta ale byla tak trochu překvapením. Motor je dobře odhlučněn a jeho výkon bohatě k běžným přesunům po našich dálnicích i okreskách stačí. Dokonce nás až překvapilo, jak svižně umí Touran zrychlovat a svých 150 koní tak využívat.

Ono rychlejší tempo si nakonec můžete užívat i mimo dálnice. Pokud se před vámi otevře nějaká hezky tvarovaná okreska a jedete sami nebo mají vaše děti silný žaludek, neváhejte a klidně si ji projeďte. Naladění podvozku Touranu je totiž poměrně tuhé, takže z vás v zatáčce nepřekvapí nepříjemné naklánění vcelku vysoké karoserie. Není to ale nic, co by vám pak mělo ztrpčovat život ve městě. Naopak, technikům od Volkswagenu opravdu patří pochvala.

S tím, jak moc se opíráte do plynového pedálu, logicky roste i spotřeba paliva. Pokud si užíváte výletní tempo a nikam nepospícháte, dá se jezdit i za 6.5 l/100 km. Pokud si chcete užít trochu té rychlosti, počítejte se spotřebou kolem 10 l/100 km. Na dálnici při plynulé jízdě jsme se i s naloženým autem drželi kolem 8 litrů na 100 ujetých kilometrů. Po celém týdnu, který zahrnoval jak městské zácpy, tak horská střediska, jsme ale nový Touran vraceli s konečnou kombinovanou spotřebou 7.2 l/100 km. A to vůbec není špatné!

test-volkswagen-touran-14-TSI-DSG-p3

Také dvouspojková převodovka DSG, jak je u koncernu Volkswagen zvykem, řadí hladce a bez zbytečných prodlev, můžete více vnímat cestu nebo ukřičené děti dožadující se zastávky na zmrzlinu. Mírné cuknutí je cítit jen občas při rozjezdu.

Motor 1.4 TSI v kombinaci se sedmistupňovým automatem překvapil nejen svým příjemným a kultivovaným chodem, ale také spotřebou. Dnes už opravdu tolik neplatí, že zárukou nízké spotřeby jsou naftové agregáty. Vždyť my jsme na plnou nádrž a při střídání jízdních stylů a typů silnic najeli takřka 650 kilometrů.

I když si většina zákazníků pro nový Touran vybere naftový agregát, možná by stálo za to na chvilku se nad tím zamyslet. Rozdíl mezi těmito motorizacemi je v základní výbavě Comfortline 60 tisíc korun v neprospěch 2.0 TDI. A to už je dost. V nižší výbavě Comfortline si připravte 627 900 Kč. Námi testovaný kus v nejvyšší výbavě Highline vyjde bez příplatků 657 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Touran
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 395 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední
Výkon: 110 kW/150 koní v 5 000 – 6 000 ot./min
Točivý moment: 250 Nm v 1 500 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.9 s
Maximální rychlost: 209 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.7 / 5.0 / 5.6
Emise CO2: 129 g/km
Délka: 4 527 mm
Šířka: 1 8295 mm
Výška: 1 659 mm
Rozvor: 2 791 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 478 kg
Objem zavazadlového prostoru: 743 / 1 980 litrů
Ceník: ke stažení zde