Plánujete koupi dodávky a váháte mezi modely Volkswagen T6 (Transporter, Caravelle a Multivan) a mezi menším modelem Caddy? Rozdíl, pokud vezmeme prodloužeou verzi Caddy označenou jako Maxi není až tak velký, jak by se mohlo na první pohled zdát. Postavili jsme obě auta vedle sebe a podívali jsme se na ně, i když se výrazně lišila výbavami.

Vyzkoušeli jsme to nejlepší z modelové řady T6. Modrostříbrný Multivan v edici Generation Six byl vybaven motorem 2,0 Bi-TDI přeplňovaným dvěma nestejně velkými turbodmychadly s výkonem 150 kW/204 koní a točivým momentem 450 Nm. Proti němu stojí menší, ale zase ne o tolik Volkswagen Caddy Maxi s černými plastovými nárazníky. Pod jeho kapotou se nachází také čtyřválcový naftový dvoulitr, ovšem s přeplňováním pouze jediným turbodmychadlem a výkonem 75 kW/102 koní a točivým momentem 250 Nm. Obě auta mají pohon předních kol a manuální převodovky, Multivan šestistupňovou, Caddy pětistupňovou.

test-volkswagen-multivan-a-volkswagen-caddy-maxi-p2

Srovnávat tak nebudeme ani výbavy, ani dynamiku (to probereme v krátkých povídáních o jednotlivých autech níže), ale na jízdní vlastnosti se podíváme. Leccos napoví už jen způsob, kterým je vyřešen podvozek. Zatímco větší Multivan používá kyvadlovou úhlovou nápravu s klasickými tlumiči a pružinami, Volkswagen Caddy používá odpružení listovými pery. To je sice lepší při naložení automobilu, ale ke komfortu a jistotě při jízdě to rozhodně nepřidá. Dříve testovaná kratší verze Caddy nám připadala při jízdě jistější než delší Caddy Maxi. To Multivan je zcela jiná “písnička”, v nabídce je totiž také adaptivní regulace podvozku DCC (pro uzavřené verze), s níž jízda nabývá na pohodlnosti.

Multivan má oproti Caddy největší výhodu v mnohem vyšším posezu, díky němuž má řidič výrazně lepší rozhled. Nabízí také větší zpětná zrcátka, se kterými se při couvání mnohem lépe odhadují rozměry auta. V nabídce jsou ale také samozřejmě přední i zadní parkovací senzory, ale i couvací kamera.

test-volkswagen-multivan-a-volkswagen-caddy-maxi-p1

Pokud bychom neřešili luxusní provedení Multivan a řešili pracovní dodávky, pak bude hlavním argumentem pro koupi dostupný vnitřní prostor. S krátkým a nízkým Transporterem, čemuž vnějšími rozměry testovaný Multivan odpovídá, lze odvézt až 5,8 m3 nákladu, zatímco v Caddy Maxi 4,2 m3. Délka nákladového prostoru v Transporteru je až k předním sedadlům 2572 mm, šířka 1700 mm (resp. 1244 mm mezi podběhy) a výška 1410 mm, Caddy za ním ale příliš nezaostává, protože délka nákladového prostoru je 2249 mm, šířka je 1532 mm (resp. 1168 mm) a výška 1259 mm. Délka se liší tedy přibližně o tři decimetry, šířka o 17 cm a výška o 15 cm. Výhodu má ale Caddy co do užitečné hmotnosti, tedy hmotnosti nákladu, který do něj lze naložit. V zásadě uveze “papírově” přibližně o 200 kg více než Transporter. Vypsané údaje slouží pro skříňové vozy, ale nabídka verzí je bohatá.

Jak T6, tak Caddy si můžete pořídit buď jen v nákladním, skříňovém provedení nebo v kombinovaném a nebo čistě osobním. K dispozici je několik rozvorů náprav, výšek střechy, ale i motorizací, převodovek a pohonů. Větší T6 odveze více nákladu (pouze co do objemu, hmotnosti nikoliv) než Caddy Maxi, ale také za něj zaplatíte přibližně o cca 100 tisíc Kč více.

Volkswagen Multivan 2,0 Bi-TDI 150 kW

Volkwsagen Multivan je nejluxusnější verzí modelové řady T6. Nabízí bohatý prostor pro posádku, případně náklad, ale i jízdní komfort. V některých verzích může jít dokonce klidně i o pojízdnou kancelář.

Testovaný exemplář byl ve speciální výbavě Generation Six, jejímž základem je Multivan Comfortline. Jeho sériová výbava je rozšířena o exkluzivní prvky, jako jsou tmavě tónovaná skla oken, přední a zadní světlomety LED, mlhové světlomety s funkcí odbočovacích světel a paket Chrom. Na výběr jsou čtyři dvoubarevné laky s barevně sladěnými ozdobnými prvky. Rovněž na přání jsou k dispozici 18“ kola z lehké slitiny v retro designu „Disc“. Na pohled velmi působivé auto.

Interiér testované verze nabízel sedadla pro 7 cestujících v uspořádání 2+2+3, s tím, že prostřední řada sedadel se dala libovolně otočit a zadní lavice zase přizpůsobit na pohodlnou “postel”. V případě potřeby bylo možné sedadla také sklápět, posouvat a nebo zcela vyjmout (zadní lavici ne). Podlaha je v interiéru zcela rovná, takže je možné libovolně přecházet zepředu dozadu a naopak.

Řízení auta se dá popsat jedním slovem: Příjemné. K naprosté spokojenosti mi chyběla snad už jen automatická převodovka, abych se nemusel o nic starat. Umístění řadící páky v palubní desce jen pár centimetrů od volantu je však perfektní. S adaptivním podvozkem, který má Multivan jako první užitkový vůz vůbec, se v komfortním režimu po silnici příjemně pohupuje, a při jízdě své rozměry (na délku měří 5 metrů, na šířku téměř dva a na výšku taktéž) maskuje.

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor nabízí dostatek výkonu a s pohonem pouze předních kol má mnohdy problém s trakcí, vyřešit se to ale samozřejmě dá příplatkem za pohon všech kol. Motor má dostatek výkonu i na tak velké a těžké auto a do mrákot vás nedostane ani spotřeba, ačkoliv pod 8 l/100 se prakticky nelze dostat. Ochota a schopnost zrychlovat jistě nepřekvapí v rychlostech mimo město, ale v dálničních rychlostech už možná ano. S touhle “krabicí” totiž na dálnici dokážete překvapit i mnohé osobní vozy.

Volkswagen Multivan se stále drží špičky a nabízí skvělé jízdní vlastnosti a s testovaným dvakrát přeplňovaným motorem i dynamiku. Jenže za to je také potřeba zaplatit. Základní verzi nepořídíte pod jeden milion Kč (s DPH) a testované auto překonalo hranici 1,7 milionu Kč. Stačí přihodit pohon všech kol a převodovku DSG a cena se rázem vyšplhá o dalších přibližně 110 tisíc Kč výše.

Volkswagen Caddy Maxi 2,0 TDI 81 kW

Ale ani Caddy nepochází z příliš levného kraje a jeho ceny jsou nastaveny poměrně sebevědomě, ostatně na to se můžete podívat sami v posledním řádku tabulky s technickými údaji pod fotogalerií.

Testovaný Caddy Maxi ve výbavě Trendline není žádným krasavcem a místo dvoubarevného lakování Multivanu nabídne jen nelakované černé nárazníky bez mlhovek a obyčejná světla, lakovaná zrcátka a litá kola ale testovaný kousek má. Podobné to je také v interiéru, oproti Multivanu v této výbavě jen plast. Přesto nutno uznat, že nic nevrzalo ani nedrncalo. Rozdíl je také patrný v umístění displejů rádia (resp. navigace), který je v Multivanu pěkně na vrchu palubní desky, ale v Caddy až vespod před řadící pákou a řidič tak musí zcela odchýlit zrak od silnice. Posez je vyšší než v osobním autě, i když mnohem nižší než v T6. Ani výhled není špatný, ale zpětná zrcátka by klidně mohla být ještě o něco větší.

Také Caddy Maxi byl vybaven trojicí řad sedadel, rozmístění je v tomto případě 2+3+2. Místa tu je o poznání méně. Ani podlaha není rovná, takže přístup k sedadlům je složitější. Sedí se tu jako v divadle, takže zadní řada je výše než ta předchozí. Všechny tři řady sedadel se dají sklápět, posouvat, ale i vyjmout. Ovšem nejsou úplně nejlehčí, a tak s tím budete muset případně svým křehkým protějšků, pomoci. Totéž platí pro zavírání rozměrných dveří, do kterých je třeba se opravdu “opřít”.

Testovaný motor 2,0 TDI s výkonem 75 kW/102 koní a točivým momentem 250 Nm je takové minimum, které bych do auta doporučil. Se slabším 2,0 TDI 55 kW/75 koní budete muset vyznávat výhradně defenzivní jízdu a s naloženým autem při dálničním stoupání drtit čtyřku a doufat, že vás někdo nezpomalí. Se 75 kW dvoulitrem se dálniční sto třicítka udržet dá, ale i tak se na ni budete, pokud vás někdo zbrzdí, zpátky dostávat dlouho. Vcelku příznivá je spotřeba paliva, kterou lze poměrně jednoduše dostat i pod 6 l/100 km.

Jízda je v Caddy Maxi poměrně uskákaná, podvozek je poměrně tvrdý. Zadní listová pera mají za následek poměrně uskákaný zadek prázdného auta. Pokud ale obrovský zavazadlový prostor zatížíte, jízdní vlastnosti se rázem změní k nepoznání – v tom pozitivním slova smyslu samozřejmě. Zadek se zklidní, vlastně se uklidní celé auto. Jo, tohle není rodinné MPV, ačkoliv jeho práci ve velké míře zastane, tohle je prostě dodávka.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový Nový
Značka: Volkswagen Volkswagen
Typ: T6 Multivan Caddy Maxi
Motor: řadový čtyřválec řadový čtyřválec
Objem válců: 1 968 ccm 1 968 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo turbodmychadlo
Palivo: nafa nafa
Pohon: přední přední
Výkon: 150 kW/204 koní v 4 000 ot./min 75 kW/102 koní v 2 900 – 4 000 ot./min
Točivý moment: 450 Nm v 1 400 – 2 400 ot./min 250 Nm v 1 300 – 2 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.8 s 13.3 s
Maximální rychlost: 203 km/h 172 km/h
Převodovka: manuální šestistupňová manuální pětistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.8 / 5.9 / 6.6 5.5 / 4.2 / 4.7
Emise CO2: 171 g/km 123 g/km
Objem nádrže: 70 litrů 55 litrů
Délka: 5 006 mm 4 976 mm
Šířka: 1 904 mm 1 793 mm
Výška: 1 970 mm 1 868 mm (se střešními lyžinami)
Rozvor: 3 000 mm 3 006 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 070 kg 1 519 kg
Objem zavazadlového prostoru: 4600 litrů 3 880 (2 sedadla)/ 1 350 (5 sedadel) / 530 (7 sedadel) litrů
Ceník: k nahlédnutí zde k nahlédnutí zde