Nejmenší crossover z nabídky automobilky Volkswagen prošel v loňském roce modernizací. Ta nebyla nijak výrazná, spíše šlo jen o decentní doladění. My jsme auto vyzkoušeli v klasickém týdenním redakčním testu. Do toho dorazil s výkonnějším z nabízených tříválců a s převodovkou DSG.
Co je nového?
Volkswagen T-Cross je v nabídce německého výrobce jedním z nejoblíbenějších modelů, takže žádný výrazný facelift nebyl potřeba. Změny jsou na předním nárazníku, který má lehce pozměněný tvar. Vpředu je nyní po vzoru ostatních modelů VW svítící LED linka mezi předními světlomety, které mají upravenou grafiku a mohou mít také funkci IQ Light Matrix LED. Jinak jsou tvarované také přední mlhovky.
Podobné je to i vzadu. I tady je totiž upravený nárazník a mezi světlomety je tmavý pás, v němž svítí nahoře také linka propojující světlomety. Ty mají nyní grafiku připomínající písmeno „X“. Světlomety jsou LEDkové, včetně dynamických ukazatelů směru.
Novinky přichystal Volkswagen i v kabině. Tady je trochu upravená palubní deska, v níž je na vrchu displej multimédií a infotainmentu. Potěší, že tlačítka ovládání na volantu jsou fyzická a dokonce čistě mechanická, ale pro ovládání automatické klimatizace stále slouží doteková ploška před voličem převodovky, případně řadicí pákou. Volkswagen také změnil některé materiály v kabině a upravil čalounění dveří u výbav Style a R-Line.
Malý, ale prostorný
To ostatní ovšem zůstalo. Jde zejména o vnitřní prostor, který je na poměry vnější velikosti auta překvapivě velký. Na předních sedadlech si pohodlně sednou i nadprůměrně vzrostlí Evropané, kteří nebudou mít nedostatek prostoru vlastně do žádného směru. A výraznější problém nebude ani na zadních sedadlech, tedy v případě, že se sem posadí jen dva cestující, ten třetí už se sem spíše nevejde.
Zadní sedadla jsou navíc posuvná v rozmezí až 14 centimetrů, takže bude jen na vás, zda potřebujete větší objem kufru nebo naopak potřebujete co nejvíc místa pro cestující na zadních sedadlech. Objem kufru je podle polohy zadní lavice od 385 do 455 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na celkem 1281 litrů. Připlatit si můžete i za sklopné opěradlo předního sedadla, takže pak do kabiny dostanete předměty dlouhé až 2,4 metru.
Tříválec s elánem
Pod kapotou můžete mít jeden ze tří motorů, všechny z nich jsou ale benzinové. Základem je litrový tříválec se 70 kW, který je spojen pouze s pětistupňovou manuální převodovkou. Pak je tu výkonnější verze, která z 81 kW před modernizací posílila na 85 kW. Ta se dá kombinovat s manuální převodovkou, případně za příplatek s DSG. Na vrcholu stojí 1,5litrový čtyřválec se 110 kW a ten je k dispozici pouze s DSG.
Náš bílý kousek poháněla prostřední verze s převodovkou DSG. Poháněna jsou výhradně kola přední nápravy, protože Volkswagen T-Cross stojí na podvozkové platformě MQB-A0, kterou používá například i Volkswagen Polo, Škoda Fabia nebo třeba Škoda Kamiq. Ta byla konstruována pouze pro modely s předním pohonem. Že jde o tuto platformu se dá poznat docela jednoduše, protože modely, které na ní stojí, mají klasickou páku ruční brzdy, nemají elektronické tlačítko.
Pokud hned na začátku ohrnujete nad tříválcem nos, nedělejte to. Dnešní tříválce – a neplatí to jen pro Volkswagen – už rozhodně nejsou špatné. Například v testovaném T-Crossu byl docela slušně odhlučněn, ale hlavně byl takřka prost vibrací. Jasně, pořád poznáte, že je to tříválec, ale v kabině vás nebude nijak obtěžovat. A navíc má vlastně vcelku slušný elán. Technické údaje slibují, že 1,2tunový crossover zrychlí na stovku za 10,2 sekundy a jede 192 km/h.
V praxi potěší spolupráce s převodovkou, která motor nepodtáčí a snaží se jej držet otáčkách, aby neobtěžoval posádku svým zvukem, ale zároveň, aby nabídl dostatečnou dynamiku. Převodovka je vcelku ochotná k podřazování, pokud je potřeba, a motor se nechá rád vytočit.
A spotřeba? V technických údajích se dočtete o hodnotě 5,7 l/100 km v kombinovaném režimu. My jsme ale jezdili za hodnoty, které byly podle palubního počítače asi o litr vyšší. Mimo město se dalo jezdit do 6,5 l/100 km, ale ve městě a na dálnici se apetit blížil k sedmilitrové hranici. Nádrž má objem jen 40 litrů.
Vypadá hezky, ale…
Testovaná specifikace vypadala na první pohled opravdu hezky, svůj nemalý podíl na tom měla i největší možná kola, která si na Volkswagen T-Cross můžete pořídit. Jde o 18″ disky s pneumatikami 215/45 R18.
Pokud ale máte rádi raději komfortní jízdu a nechcete vědět o všech nerovnostech na silnici, raději slevte něco ze vzhledu, ušetřete pár tisíc korun a pořiďte si tohle auto s menšími koly. Na osmnáctkách je totiž tenhle malý crossover hodně tvrdý a pokud nejedete po opravdu kvalitní silnici (kde naopak jízdními vlastnostmi a chováním exceluje), bude vás o všech nekvalitách, které kola přejedou, ochotně informovat.
Závěr a cena
Facelift Volkswagenu T-Cross byl decentní a auto vlastně jen decentně doladil. Na první pohled je – zejména po rozsvícení světlometů – modernější, v kabině se posádka cítí příjemně a při klidné jízdě potěší povedeným odhlučněním. Ačkoliv je to zvenku docela malé auto (délka je 4131 mm, šířka je 1772 mm a na výšku má 1584 mm), nabízí dostatek vnitřního prostoru pro čtveřici cestujících a vlastně i spoustu jejich zavazadel.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnější Volkswagen T-Cross dnes startuje na 519 900 korunách. Za to dostanete základní výbavu s tříválcem 1,0 TSI 70 kW. Do konce června ovšem Volkswagen v České republice nabízí akční verzi T-Cross Limited, jehož cena začíná na 449 900 Kč. Tato verze vychází ze základní výbavy, ale nabízí rozšířenou výbavu. Testovaná motorizace je o poznání dražší, protože ji nelze pořídit v nejnižší výbavě, takže začíná na 645 900 Kč, ale v testované výbavě Style je to dokonce 703 900 Kč. V autě, které si můžete prohlédnout na fotkách, bylo ale příplatkové výbavy za dalších bezmála 100 tisíc korun. Tak, jak je vidět na fotkách, stojí 800 300 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Volkswagen T-Cross Style 1.0 TSI 85 kW DSG |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 999 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 85 kW/115 koní při 5000 ot./min |
Točivý moment: | 200 Nm při 2000 – 3500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,2 s |
Maximální rychlost: | 192 km/h |
Převodovka: | 7° dvouspojková (DSG) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,7 l/100 km |
Emise CO2: | 115 g/km |
Objem nádrže: | 40 litrů |
Délka: | 4131 mm |
Šířka: | 1772 mm |
Výška: | 1584 mm |
Rozvor: | 2551 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1175 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 385 – 455 / 1281 litrů |