Test Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 110 kW DSG | 2024

Test Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 110 kW DSG | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 30. 8. 2024


Nejnovější, už 9. generace Volkswagenu Passat byla vyvíjena škodovkou, vznikala společně s novým Superbem. Zatímco v případě Superbu si můžeme vybrat ze dvou karosářských variant, u Passatu tuto možnost nemáme. Volkswagen Passat je u nás pouze jako kombík. My jsme jej vyzkoušeli v testu, do kterého dorazil se slabším naftovým motorem a s pohonem předních kol.

Stejná technika, jiný vzhled

Vývoj nových modelů Škoda Superb i Volkswagen Passat probíhal společně, obě auta pocházejí ze stejného těsta a technicky se od sebe prakticky neliší. Hlavní vývoj jde za škodovkou, Volkswagen na obou modelech ladil jen některé části. Nastavení zásadních věcí se ovšem u obou aut neliší, jak jsme se dozvěděli od zástupců značky Škoda při nedávné prezentaci Superbu s karoserií liftback.

Liší se ale samozřejmě designem a to jak tím vnějším, tak i vnitřním. Zvenku si je rozhodně nespletete, protože přední i zadní části obou aut jsou zcela odlišné. V obou případech byl kladen důraz na co nejlepší aerodynamiku, ale tvary jsou zcela rozdílné. Passat má vpředu nárazník s výraznějším otvorem pro přístup vzduchu, jiné má i hlavní světlomety se svítící LED linkou procházející mezi nimi po celé šíři auta, ale úplně jiný má i zadek. I tady najdeme svítící LED linku přes celou šíři kufrových dveří. Z profilu svou příbuznost ale samozřejmě nezakryjí.

Test Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 110 kW DSG | 2024

Volkswagen Passat je kus auta. Mezigeneračně narostl o znatelných 15 cm, celkem teď měří 4917 mm. Delší je i rozvor, tady přibylo 5,5 cm na celkových 2841 mm. I díky tomu je v kabině opravdu hodně místa vpředu i vzadu a prostorný je i kufr, jehož základní objem je 690 litrů, případně po sklopení opěradel zadních sedadel (lze to samozřejmě i přímo z kufru) dokonce až 1920 litrů.

Hlavně přes displej…

Obě auta se na pohled odlišují i uvnitř, přestože v obou případech dominuje palubní desce velký dotekový displej infotainmentu (MIB4), který vystupuje z palubní desky. Škodovka pod ním má výdechy klimatizace a pod nimi ovladače Smart Dials, ale v Passatu jsou pod nimi pouze výdechy klimatizace a pak už jen odkládací přihrádka. Není tu ani jeden proměnlivý ovladač, který má třeba Volkswagen Tiguan, o kterém automobilka mluví jako o „multifunkčním voliči zážitků z jízdy“. Mimochodem, na středovém panelu už není ani volič převodovky, který se přesunul na pravou stranu sloupku řízení.

V Passatu se tedy funkce a výbava ovládají přes dotekový displej s úhlopříčkou až 15 palců (v úplném základu má 12,9″). Ten má sice rychlou odezvu, systém je stabilní a s parádní grafikou i čitelností, ale odvádí pozornost od jízdy. Pokud navíc na displeji klikáte nějakou dobu, na chvíli se možnost ovládání zablokuje, o čemž vás informuje nápisem. To platí, pokud jedete v autě sami, jestliže na sedadle spolujezdce někdo sedí, objeví se podobná hláška o zablokování, ale lze ji odkliknout, protože v tu chvíli systém počítá s tím, že to udělal spolujezdec. Některé funkce se dají ovládat také hlasově přes vestavěnou hlasovou asistentku IDA, respektive prostřednictvím ChatGPT.

Test Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 110 kW DSG | 2024

Mimochodem, pokud jste už řídili nějaký z nejmodernějších Volkswagenů, pak jistě víte, že hlasitost multimédií, případně teplota klimatizace se dá ovládat i na dotekové liště před displejem. Snad ve všech testech, kde jsme o ní mluvili, jsme si stěžovali na to, že ve tmě je skoro zbytečná, protože není podsvícená. A to se teď konečně změnilo, protože v novém Passatu už svítí.

Přestože Volkswagen nemá tak jednoduché ovládání klimatizace a některých dalších funkcí jako Superb, má naštěstí podobně jednoduché ovládání některých asistenčních systémů. Stačí si na displeji uložit ikonku s Menu asistenčních systémů uložit do oblíbených (k dispozici je několik volných pozic v horním i spodním řádku). Pak už se ji stačí jen na displeji dotknout, otevře se nabídka a v té jedním kliknutím vypnete upozorňování na překročení rychlosti, druhým pak aktivní vedení v jízdních pruzích (pokud vám také vadí jako nám) a máte hotovo. Pokud hlídání pruhů necháte zapnuté, s největší pravděpodobností oceníte, že tady je naladěno citlivě a pokud se držíte ve svém pruhu, vlastně vám do řízení nezasahuje.

I „normální“ motory

Pokud se podíváme na techniku, zjistíme několik věcí. Tou první je fakt, že motorů zatím v nabídce moc není, ale to se bude měnit. Tou druhou je pak to, že manuální převodovku už Passat mít nemůže. Za třetí je to možnost pořídit si i úplně obyčejné naftové dvoulitry (110 kW a 142 kW) bez jakékoliv elektrické dopomoci. K tomu je aktuálně v nabídce ještě základní mild-hybridní čtyřválec 1.5 eTSI anebo dva plug-in hybridy s celkovými systémovými výkony 150 nebo 200 kW.

Test Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 110 kW DSG | 2024

Testované auto ve výbavě Elegance poháněl slabší motor ze současné naftové nabídky, ta nejprodávanější verze vůbec: 2,0 TDI 110 kW. Motor je spojen výhradně s dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem předních kol, čtyřkolka je vyhrazena pouze výkonnější 142kW naftové motorizaci.

Za volantem

Velké naftové kombíky jsou zejména u nás v České republice oblíbené, takže tenhle Passat má na úspěch zaděláno. A když navíc dodáme, že po natankování se na palubním počítači může ukázat i dojezd přes 1100 kilometrů, řidiči si ho jistě oblíbí.

Dvoulitrový nafťák se může pochlubit výkonem 110 kW/150 koní a točivým momentem 360 Nm. Dynamika není špatná, ale ani nijak oslnivá. Technické údaje prozrazují, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 9,3 sekundy a maximální rychlost je 223 km/h. To jsou sice v praxi údaje naprosto nic neříkající, protože standardně řidič nebude drtit plyn při rozjezdu a po českých dálnicích nepojede dvoustovkou, ale svědčí to o tom, že dynamika bude dostačující.

Test Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 110 kW DSG | 2024

S motorem ovšem velmi dobře pracuje převodovka, která se jej snaží držet v optimálních otáčkách co do výkonu, spotřeby paliva, ale i komfortu posádky. Motor sice svůj typický čtyřválcový zvuk zcela nezamaskuje, ale jeho odhlučnění si rozhodně zaslouží pochvalu. Ostatně stejně jako odhlučnění celého auta. Do kabiny se totiž nedostává skoro žádný okolní zvuk. O to víc jsou tu ale slyšet rány od kol na větších nerovnostech. To má Passat se Superbem bohužel společné.

A přitom podvozek je jistý a rozhodně bychom jej označili jako povedený a dobře naladěný. Je to i díky tomu, že je tady nový podvozek DCC Pro. Tento nový podvozek má namísto původního jednoho ventilu nyní dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokové a kompresní části odpružení. Díky tomu by měla být reakce tlumičů rychlejší a rozpětí charakteristiky tlumení (až v 15 krocích) širší.

Podvozek skutečně zaslouží pochvalu. Jeho naladění se podle zvoleného jízdního režimu (v tom je vždy přednastavena i tuhost tlumičů) znatelně liší. I tak je možné si tuhost ještě dále upravit v individuálním režimu. Jízdní režimy Comfort na jedné straně a Sport na druhé straně neznamenají krajní možnosti tuhosti tlumičů, ale umožňují ještě nějakou možnost změkčení nebo ztuhnutí.

Test Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 110 kW DSG | 2024

A co spotřeba paliva? To je disciplína, ve které toto auto vyniká. Tipli byste si, že u tohoto skoro pětimetrového kombíku opravdu reálně dojedete na plnou nádrž přes tisíc kilometrů? Pokud s ním totiž budete jezdit klidně a podle předpisů, dokážete spotřebu paliva držet kolem pěti a půl litrů na 100 km. Pokud přidáte dálnice a ucpaná velkoměsta, pak spotřeba vyleze nad šest. Palivová nádrž je navíc docela velká, její objem je 66 litrů.

Závěr a cena

Devátá generace Volkswagenu Passat je opět autem, které je takové, jaké jej čekáte. Je to dobrý společník na dlouhé cesty, který umí být pohodlný, tichý a na jednu nádrž najede přes tisíc kilometrů. A k tomu přidejte spoustu vnitřního prostoru. Má ale i pár nedostatku, kterými jsou hlučnější nápravy i fakt, že většina funkcí v kabině se ovládá dotekem na displeji.

A co cena? Aktuálně nabízí Volkswagen v České republice Passat v rámci akční nabídky Limited, která nemá vůbec špatnou standardní výbavu. Cena je 900 tisíc za mild-hybridní benzinovou jedna pětku (standardní cena je o sto tisíc vyšší). Pokud ale chcete testovaný naftový 110kW dvoulitr, pak si připravte minimálně 1 175 900 Kč s DPH. Prodává se až od druhé výbavy Business. V testované výbavě Elegance je to 1 222 900 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 110 kW DSG

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1968 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

předních kol

Výkon:

110 kW/150 koní při 3000 – 4200 ot/min

Točivý moment:

360 Nm při 1600 až 2750 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

9,3 s

Maximální rychlost:

223 km/h

Převodovka:

7stupňová dvouspojková automatická (DSG)

Spotřeba paliva:

5,0 – 5,2 l/100 km

Emise CO2:

130–136 g/km

Objem nádrže:

66 litrů

Délka:

4917 mm

Šířka:

1849 mm

Výška:

1484 mm

Rozvor:

2841 mm

Pohotovostní hmotnost:

1603 kg

Objem zavazadlového prostoru:

690 / 1920 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru