Současná osmá generace Volkswagenu Golf prošla letos drobnou modernizací. Dotkla se to jak pětidveřového hatchbacku, který jsme už v testu měli, tak i kombíku. Ten je u VW tradičně označovaný jako Variant a nám se do testu dostala jeho mild-hybridní varianta se 110kW motorem.
Novinky
V rámci poslední modernizace se na Golfu zvenku neodehrálo nic zásadního, v podstatě se novinky omezily na úpravu světlometů. Platí to jak pro zadní, tak i pro přední partie. Novinkou je jejich grafika, ale i technika. Ty přední mají samozřejmě (za příplatek) funkci LED Matrix, ale také se umějí natáčet podle natočení volantu, ty zadní dostaly novou grafiku a dynamické ukazatele směru.
Další světelnou novinkou, které si všimnete na první pohled – zejména ve tmě – je to, že s příplatkovými přední světlomety (které prvně testovaný hatchback neměl) svítí vpředu mezi nimi celá světelná lišta, ale nově také znak. Se svítícím znakem poprvé přišel modernizovaný Touareg, ale u něj to byl zadní znak.
Víc změn je uvnitř, ale přesto sem nepřišla žádná revoluce. Nový a větší je ovšem například displej infotainmentu (navíc s novým softwarem MIB4) a doteková lišta (ovládá teplotu klimatizace/topení či hlasitost multimédií) před ním je konečně podsvícená. Novinkou je také přepracovaný volant, který dostal klasické „retro“ mechanické ovladače namísto dotekových plošek. Ve zbytku auta ale prakticky žádné další fyzické nebo snad mechanické ovladače nenajdeme, vše se ovládá buď dotekem anebo rovnou přes displej infotainmentu.
Ten si lze do jisté míry personifikovat a nastavit si jej podle vlastních preferencí, platí to zejména pro domácí stránku a její widgety, ale také pro horní levý řádek displeje, kam je možné si navolit nejoblíbenější funkce. Ideální se nám zdálo uložit si tam například ovládání systému Start/stop či rychlý přístup do Menu jízdních asistentů (protože i tady je otravné upozorňování na překročení rychlosti a Golf nemá tlačítko pro přístup k asistentům na volantu jako škodovky nebo modely CUPRA).
Vnitřní prostor a praktičnost
Kombík si budou zákazníci kupovat zejména kvůli vnitřnímu prostoru. A z tohoto pohledu odvádí Golf Variant velmi dobrou práci. Na přední i zadní sedadla se zcela bez problémů vejdou i nadprůměrně vzrostlí Evropané, přičemž se nebudou muset ani nijak omezovat. Kombík má navíc delší rozvor, takže je na zadních sedadlech dokonce víc místa na nohy. Vzadu je sice místo pro tři cestující, ale komfortně se tu odvezou spíše jen dva cestující.
S sebou na cesty si ale budou moci vzít poměrně dost zavazadel, protože kufr má velmi slušný objem. V základu je to 611 litrů, ale opěradla zadních sedadel se dají sklopit (lze to navíc páčkami přímo z kufru), čímž se objem zvýší na až 1642 litrů. Kufr je navíc tvarovaný pravidelně a nabízí po boku i další odkládací přihrádky.
Za volantem
Pod kapotou Volkswagenu Golf po modernizaci už nemůže být tříválec, teď už jej mohou pohánět pouze čtyřválcové motory s objemem od 1,5 litru do dvou litrů. V případě testovaného kombíku jsme pod kapotou měli výkonnější jedna pětku TSI s mild-hybridní technikou, která přes dvouspojkovou převodovku DSG posílala na přední kola 110 kW/150 koní a 250 Nm.
Jde o čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, kterému pomáhá 48V startér/generátor. Testovaný Golf neumí sám jezdit pouze na elektřinu, ale umí při jízdě deaktivovat spalovací motor a plachtit, aniž by to posádka poznala. Všechny palubní funkce i systémy zůstanou v činnosti, jen otáčkoměr spadne na nulu. Stává se to prakticky jen tehdy, když řidič sundá nohu z plynu a nepotřebuje tak akcelerovat. Motor se okamžitě aktivuje ve chvíli, kdy řidič opět začne šlapat na plynový pedál nebo naopak sešlápne pedál brzdový.
Kromě toho je tu také systém ACT, tedy automatická deaktivace válců při nízké zátěži. Tento systém funguje naopak při jízdě, nikoliv po ubrání plynu. Jakmile s testovaným Golfem jedeme po rovině nebo i do mírného kopečku, kdy nepotřebuje tolik výkonu ani točivého momentu, umí odpojit dva válce a jet pouze na zbylé dva. Velmi decentně je to poznat na zvuku motoru, ale platí to pokud nemáte puštěnou nějakou hudbu. Jinak to posádka prakticky nepozná, protože odpojování i samotné „zapojování“ válců do práce probíhá rychle a hladce.
Obě tyto funkce mají mít pozitivní vliv na snížení spotřeby paliva, má to být v celkovém výsledku o nějaké desetiny litru paliva. A je dost pravděpodobné, že to funguje, protože s tímhle benzinovým kombíkem lze jezdit i pod 6 l/100 km.
Motor navíc nepůsobí nijak ztrápeně nebo utahaně a s autem docela slušně hýbe. Neměli jsme pocit, že by testovaný kombík byl pomalý. Poměrně slušné pružnosti pomáhá právě nejen 48V startér/generátor, který zajistí prvotní reakci na plyn (má 13,5 kW/18 koní a 56 Nm), ale i dobře fungující automatická převodovka, která se nebojí podřadit v případě, kdy šlápnete na plynový pedál výrazněji.
Testované auto bylo ve výbavě Style, které ale chybí například bezklíčový přístup, takže pokud se chcete do auta dostat, musíte ho odemykat stiskem tlačítka na klíči dálkového ovladače. Bylo ovšem vybaveno příplatkovým adaptivním podvozkem DCC, který se rozhodně povedl. Není to sice nový DCC+ se dvěma ventily na tlumič, který mají nový Passat a Tiguan, ale i v tomto případě je jasný a znatelný rozdíl mezi komfortním nastavením a sportovním nastavením. Ani v jednom nastavení ale není auto příliš tvrdé nebo naopak zbytečně houpavé.
Závěr a cena
Modernizovaný VW Golf dostal opravdu vylepšení, která v předchozí verzi kazila celkový dobrý dojem. V nejnovějším provedení jde o auto, které vás – pokud nemáte problém s prakticky pouze dotekovým ovládáním v kabině – nebude asi ničím štvát. Pochválit musíme také přední LED Matrix světlomety, které skvěle svítí i odcloňují okolní provoz, ale i naladění podvozku. U testovaného kusu byla navíc rozumně zvolena i samotná velikost kol (18″).
A co ceny? Za úplně nejlevnější VW Golf Variant zaplatíte podle běžného ceníku 684 900 korun s daní, přičemž půjde o základní výbavu s benzinovým motorem 1,5 TSI s 85 kW a manuálem. Existuje přesto ještě akční nabídka Limited, v rámci které se dá Golf Variant pořídit dokonce už od 579 900 Kč. Testovaná mild-hybridní jedna pětka eTSI startuje na 838 900 Kč ve výbavě Life, respektive 919 900Kč v testované výbavě Style. Kvůli příplatkové výbavě se ovšem testované auto dostalo nad milion. Volkswagen má aktuálně ale akční nabídku People, díky které v testované motorizaci a v opravdu pěkné výbavě vyjde testovaná motorizace na 843 900 korun s daní.
Technické údaje:
Auto: | Volkswagen Golf Variant 1,5 eTSI mHEV DSG |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1498 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 110 kW/150 koní při 5000 až 6000 ot/min |
Točivý moment: | 250 Nm při 1500 až 3500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | neudává se |
Maximální rychlost: | 224 km/h |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková automatická (DCT) |
Spotřeba paliva: | 5,5 – 5,7 l/100 km |
Emise CO2: | 125 – 129 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4635 mm |
Šířka: | 1789 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1459 mm |
Rozvor: | 2669 mm |
Provozní hmotnost: | 1540 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 611 / 1642 litrů |
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky: