Volkswagen Golf R

Test Volkswagen Golf R (2021)

Autor: Ondřej Lilling - Foto: Ondřej Lilling - 4. 11. 2021


Sice je to jenom jedno písmenko, ale pojí se s ním hned několik prvenství. Volkswagen Golf R je nejrychlejší, nejvýkonnější a taky nejdražší verzí v nabídce. Vrchol potravního řetězce lidových hatchbacků zároveň přihazuje chytrou technologii pohonu všech kol nebo výfuk z titanu. Je osmá generace rozloučením s výhradně zážehovým motorem pod kapotou? Jestli ano, tak to Volkswagen pojal v opravdu velkém stylu.

Tradiční modrá metalíza Lapiz autu neskutečně sekne, pod slunkem se krásně leskne a dává vyniknout minimalistickým tvarům. Je s podivem, jak málo stačí, aby se nevýrazný hatchback proměnil v nazlobenou střelu. Přední nárazník dostal výraznější nasávací otvory s černým orámováním, paket R-Performance pak kromě černých devatenáctek přihodil i výraznější spoiler na zádi, kde si nemůžete nevšimnout čtveřice koncovek výfuku. Ty jsou v našem případě z titanu a dáte za ně necelých sto tisíc. Kosmická technologie zkrátka něco stojí.

Erko ale bylo vždycky hlavně o motoru. A i tentokrát je to ten nejlepší čtyřválcový agregát, jaký umí koncern nabídnout. Pod kapotou najdete jeho evoluci s kódovým označením EA888, který dokáže vymáčknout 235 kW, neboli 300 koní, a 420 Nm v širokém rozsahu od 2100 do 5350 otáček. To v překladu znamená, že na stovku vystřelí za 4,7 sekundy a s paketem R-Performance se eRko podívá až na 270 km/h.

Test Volkswagen Golf R (2021)

Dost se upravovalo i na podvozku, je tady lehčí pomocný rám přední nápravy, kola mají výraznější negativní odklony a světlá výška je nižší o 20 milimetrů. Posílené brzdy se vpředu spoléhají na vrtané kotouče. Samozřejmostí je pohon všech kol, ten se ovšem zásadním způsobem liší od plebejských motorizací. Vzadu se totiž nachází dvě vícekotoučové spojky, takže auto umí v podstatě libovolně distribuovat točivý moment mezi obě kola. Vedle potlačení nedotáčivosti tak čtyřkolka umí i speciální driftovací režim. Jo, Golf opravdu umí točit kolečka ve stylu rallyových speciálů. Zkoušejte to ale jen na uzavřených silnicích. Mrk mrk.

Je hlavně efektivní

Takže jak jede? Upřímně, první sešlápnutí plynu mě vyloženě neohromilo. Od tří set dvaceti koní jsem asi čekal mocnější kopanec do ledvin. Jenže pak jsem nechal ručičku otáčkoměru pořádně proběhnout po stupnici. Ve dvou tisících se motor zhluboka nadechne a pak srdnatě táhne někam k pěti tisícům, ani pak ale zátah vyloženě nevadne, takže klidně můžete pokračovat až k omezovači v šesti a půl tisících.

Ani nemusím koukat na tachometr, protože všechno podstatné ukazuje head-up displej rovnou na čelním okně, a hned vím, že tyhle rychlosti se ve slušné společnosti neříkají nahlas. Tahám za pravé pádlo, výfuky si odfrknou, dvouspojkový automat bleskově řadí trojku a celé to zažívám nanovo. Jen v mnohem, mnohem vyšších rychlostech. Uf, beru zpátky všechno, co jsem motoru ze začátku vytkl. Motor jede parádně, táhne v širokém spektru, je úžasně pružný a na dnešní poměry k tomu přidává i dost zajímavý zvuk.

A žasnu i s prvním zatočením. Přední kola jdou krásně za volantem, řízení s proměnným převodem poskytuje docela slušnou zpětnou vazbu, takže dost dobře víte, co se s předními koly děje. A jak moc se o ně můžete v zatáčce opřít. A že se můžete opřít opravdu hodně, agilita v zatáčkách je výborná, za což hodně může i systém vektorování točivého momentu s uzávěrkou XDS+ mezi předními koly.

Komfortně k závodnímu okruhu

Adaptivní podvozek má dost široký rozptyl nastavení, vedle standardních režimů můžete v individuálním nastavení jít i za jejich hranice. V nejkomfortnějším módu je podvozek opravdu hodně poddajný, skoro až houpavý, nejryzejší režim naopak použijete na nejhladších silnicích nebo závodních okruzích.

S paketem R-Performance pak dostanete další dva režimy – o driftovacím už byla řeč, tím druhým je mód Nürburgring. A i když to na první pohled možná vypadá jako marketingová vábnička, mně osobně tenhle režim na typické české okresky přišel úplně nejvhodnější. Kombinuje totiž měkčí nastavení podvozku s ostrým motorem a sportovní převodovkou, která při brzdění rychleji odřazuje.

Volkswagen Golf R

Jako mávnutím kouzelného proutku umí Golf R zkrotnout v krotkého beránka. Stačí sáhnout po režimu Comfort, podvozek výrazně změkne, motor spadne někam nad volnoběh, výfuky se ztlumí a rázem máte auto, které zvládne slupnout stovky kilometrů na jeden zátah. A to je věc, co řada konkurentů neumí, nedokážou vystoupit ze sportovní skořápky, která může být při běžné jízdě otravná.

Že Golf R dokáže být skvělým každodenním autem dokládá i spotřeba, která se dá bez problémů stlačit i pod 8 litrů, v kombinovaném občasně-sportovním svezení počítejte s devíti, ostrá jízda už limity v podstatě nemá, rozhodně se ale podíváte na dvouciferné hodnoty.

Jako poslední jsem si záměrně nechal interiér, ten totiž má k běžnému Golfu dost blízko. Hemží se to tu dekory s imitací karbonu v kombinaci s akcentem modré, ale jinak je to dotyková klasika, kterou už jsme tady měli několikrát. Co se změnilo, to jsou sportovní sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou. Nejsou to žádné tuhé skořepiny, ale velmi příjemný kompromis mezi komfortem a výraznou podporou těla při ostřejší jízdě. A kromě výhřevu disponují i ventilací, protože za volantem eRka se někdy pěkně zapotíte. Tříramenný volant má výraznější tvarování a dobře padne do ruky. I tady už ovšem najdete dotykové plošky, které mně osobně úplně nesedí, o tom už ale taky v některém z minulých testů byla řeč.

Test Volkswagen Golf R (2021)

Závěr a cena

Golf R je výborný univerzál, který úplně v klidu zastane roli každodenního společníka. Na rozdíl od jeho konkurentů vás v pohodlí odveze stovky kilometrů a pak s ním klidně můžete brousit závodní asfalt. Celkově je Golf R hlavně nesmírně efektivní než přehnaně emotivní, přesto si dost dobře dokážu představit, že bude pro řadu lidí představovat ideální volbu, protože koktejl schopností se Volkswagenu podařilo skvěle namíchat.

Cena startuje na částce 1,2 milionu, což je na kompaktní hatchback docela vysoká suma. Když se na to ale díváte pohledem auta, které zvládne stovku pod pět sekund, umí uhánět až 270 kilometrů v hodině a zároveň dokáže v klidném tempu jezdit pod osm litrů, ve finále to vůbec nevypadá jako špatná nabídka. Jen počítejte s tím, že cena našeho kusu se s příplatky vyšvihla přes 1,5 milionu.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Golf R
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,235 kW/320 koní
Točivý moment:,420 Nm při 2100–5350 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.7 s
Maximální rychlost:,270 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.8 – 8.3
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4290 mm
Šířka:,1789 mm
Výška:,1439 mm
Rozvor:,2628 mm
Provozní hmotnost:,1551 kg
Objem zavazadlového prostoru:,380 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

2 názory na “Test Volkswagen Golf R (2021)”

  1. Super test, jezdit jako debil sem a tam kolem kukuřice. Předpokládám, že si brzdy a pneu platíte sám a přidávání plynu na volnoběh tak dává smysl vy „odborníku“.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru