test-volkswagen-golf-04

Test Volkswagen Golf: Je sedmá generace opravdu tak dobrá?

Autor: Tomáš Junek - 11. 2. 2013


Dlouho před tím, než jsem vůbec věděl, že se mi nová generace Volkswagenu Golf dostane do rukou, neustále jsem ve svém okolí poslouchal, jak je nový Golf úžasný, jak je prostorný, jak využívá nejnovější technologie – prostě samé superlativy. Samozřejmě jsem k byl těmto výkřikům silně skeptický. Nějak jsem je nechtěl brát vážně. Golf vždycky byl dobrým autem, ale že by byl až tako dobrým autem…

Zhruba před měsícem jsem se dozvěděl, že bych tuto novinku v segmentu nižší střední třídy měl otestovat. Jak jinak, těšil jsem se na to, že si zajezdím s novinkou, objektivně Golfa posoudím a nakonec všechny výše vypsané superlativy vyvrátím nebo aspoň nahlodám pochybnostmi. Po týdenním soužití si  tedy teď sumíruji všechny své zkušenosti a poznatky a začínám psát recenzi. Stále však na mě doléhá otázka: Je sedmá generace opravdu tak dobrá? Tu jsme po prvních jízdních dojmech nedokázali s naprostou jistotou zodpovědět.

Když začnu vzhledem, musím konstatovat, že se tu žádná revoluce neodehrála. Spíše bych to nazval menší evolucí. Skoro bych řekl, že se jedná o přiostření šesté generace. Ať se podívám na přední světla, přední kapotu, mřížky v předním nárazníku, linky po celé délce vozu nebo zadní světla, přijde mi Golf dynamičtější než kdy dřív. Ovšem to ho úplně nezachrání. Myslím, že vzhled nového Golfa nikoho neurazí, ale ani nijak zvlášť nenadchne. Na trhu jsou ve stejném segmentu mnohem hezčí modely. Posouzení je tedy už jen a jen na vás.

Interiér je však jiná káva. Tady je vše nové, pěkné a precizně zpracované (to ovšem neznamená, že by exteriér nebyl). Sice by někdo mohl namítat, že vnitřek vozu je až moc jednoduchý, a možná může mít pravdu. Mně se to však líbí. Vše je na svém místě, po ruce. Prostě nasednete, nastavíte sedadlo, zrcátka, volant a jedete – žádné složitosti.

Začnu-li volantem, musím říct, že se povedl. Byl pěkně tvarovaný, v naší testované výbavě Comfortline kůží obšitý a na spodní straně lehce zploštělý. Jen škoda, že na něm nebylo ovládání rádia. K ovládání audiosystému jsem se musel lehce naklánět.

Skrze volant bylo možno pozorovat dokonale čitelné bíle podsvícené informace z palubních přístrojů a palubního počítače. Data vystupující z počítače bylo možno pozorovat i na dotykovém displeji, který dominoval středové konzole. I zde bylo vše krásně čitelné a přehledné. Mile mě překvapilo, že oba displeje byly počeštěny, dokonce i s diakritikou. Velké plus má Golf u mě za to, že veškeré ovládací prvky jsou orientovány směrem k řidiči, včetně středové konzole a všeho co na ní je.

Musím také pochválit sedačky. Na to, že se nejedná o nějaký sporťák, mají sedačky celkem slušné boční vedení a v zatáčkách nelítáte sem a tam. Sedačky přesto nebyly ani v nejmenším tvrdé, ba naopak. Jakmile do golfu nasednete, bude vás hýčkat pohodlím.

Pohodlí je často spojováno s osobním prostorem, a právě v Golfu je prostoru až až. Jako řidič s výškou téměř 190 cm jsem neměl problémy s nalezením pohodlného posezu. Nad hlavou jsem měl místa dostatek, stejně tak kolem sebe. U spolujezdce tomu nebylo jinak. Na zadních sedadlech jsem však čekal místa trochu více. Přesto jsem si za řidičovo sedadlo, nastavené na mou postavu, sedl vcelku pohodlně.

Co se týče zavazadelníku, jeho objem je 380 litrů, což je o 30 litrů víc než u předešlé generace. Týdenní nákup nebo výlet na rodinný prodloužený víkend zvládnete s přehledem. Na dlouhou dovolenou to však nebude.

Skoro jsem zapomněl na další obrovské plus, které ode mě Golf musel dostat. Ten plus je za odhlučnění. Hluk od vozovky a od pneumatik je téměř neslyšitelný. O motoru jsem při volnoběžných otáčkách vůbec nevěděl, vždy jsem se musel podívat na otáčkoměr, jestli je nastartovaný. Motor se začal projevovat až když se dostal přes 3 500 otáček.

V testovaném autě jsme měli základní čtyřválcovou dvanáctistovku osazenou turbem o výkonu 63 kW/85 koní a se 160 Nm točivého momentu. Když jsem se dozvěděl, že v Golfu budeme mít ten nejslabší agregát, byl jsem trochu zklamaný. Ovšem po prvních kilometrech za volantem mi motor rozehnal všechny chmury. Když bylo zapotřebí, dokázal být Golf s tímto motůrkem pěkně svižný a brzdou provozu jsem nebyl, pomocí mu může být úspora hmotnosti auta 100 kg oproti předešlé generaci. Trochu mě však mrzel průběh výkonu motoru nad 4 000 otáček, kde se v podstatě už nic nedělo. Na druhou stranu, pokud jsem potřeboval jet ekonomicky, palubní počítač mi radil, jak optimálně řadit a držel mě přibližně v 1 400 otáčkách, v nichž už začíná motor papírově produkovat plnou hodnotu točivého momentu. Následkem toho ukazoval palubní počítač kombinovanou spotřebu 5,8 litru na 100 km.

Všechny rychlosti manuální pětistupňové převodovky byly přesně tam, kde být měly. Dráhy byly přesné a vcelku krátké. Ani jednou mě převodovka nenechala ve štychu.

Do teď jsem si říkal, že se jedná o opravdu dobré auto, ovšem zapomněl jsem na jednu důležitou část testu. Na jízdní vlastnosti a chování vozu na silnici. Přestože tento Golf měl motor s výkonem pod 90 kW a disponoval pouze všude proklínanou pevnou vlečnou nápravou (opravdu nechápu, proč je tak haněná) na rozdíl od nezávislého zavěšení u silnějších motorizací (Leon a Octavia až od 110 kW), tak jízdní vlastnosti byly jedním slovem: Famózní.

Při zatočení volantem auto reagovalo naprosto přesně a dokonce byla ve volantu i odezva od kol, což mě mile překvapilo. Brzdy byly perfektně odladěné. Když bylo zapotřebí, dokázaly být pěkně jedovaté. Podvozkově se novému Golfu nedá vytknout naprosto nic. Jeho odladění bylo perfektní. Podvozek byl pohodlný a krásně tlumil nerovnosti. Přesto dokázal celé auto podržet ve směru, kam jsem potřeboval a výrazněji se nenakláněl ani v ostřejších zatáčkách. To auto na silnici sedělo tak dobře, že jsem ho nedokázal ani jednou utrhnout. Myslím, že ani leckterý sporťák by se za takové odladění podvozku nemusel stydět. Po tomhle odstavci musím konstatovat, že nový Golf není jen dobré auto, ale opravdu výborné auto.

Co se týče výbavy, tvrdím, že je i v základním Trendline dostatečná a byl jsem mile překvapen, co všechno je v základu. Najdete tu například: ESP (včetně ABS, EBV, ASR, MSR), 7 airbagů, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná všechna okna a zrcátka (i vyhřívaná), start/stop, palubní počítač, elektromechanickou ruční brzdu, elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS a plno dalšího. To vše muže být vaše za krásných 339 900 Kč.

My jsme však měly k testování prostřední výbavový stupeň Comfortline plus nějaké ty příplatky, kde byl navíc: Kůží obšitý volant a řadící páka, přední mlhové světlomety, tempomat, loketní opěrka, parkovací senzory vepředu i vzadu, 15″ litá kola, lepší rádio s CD přehrávačem a 8 reproduktory a jiné vymoženosti. Testovaný vůz potom vyšel na trochu dražších 419 100 Kč. Stále si ale myslím, že to je hodně slušná nabídka (kterou u dealera stejně ještě určitě o kousek stlačíte) s ohledem na nadprůměrně bohatou výbavu.

Nyní na konci článku se mi vrací otázka položená na začátku: „Je sedmá generace Golfu opravdu tak dobrá?“ Já si myslím, že ANO. A dost možná je ještě lepší. Jinak by se nejspíš nemohla sedmá generace Golfu stát Autem roku v České republice. Koupí tohohle auta nikdo neprohloupí. Hodí se snad úplně pro každého.

[nggallery id=1911]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru