Volkswagen se s modelem Transporter nesmazatelně zapsal do automobilových dějin. Nejspíš žádné další auto, kromě původního Brouka, není a asi ani nebylo tak oblíbené. A nejen ty nové, ale i ty staré, klasické Transportery. Však si vzpomeňte na květinová šedesátá léta minulého století. Cena těch prvních Transporterů se dnes po renovaci šplhá klidně i přes milion korun a v technickém průkazu mají datum narození už v roce 1950.

Ale zpět do současnosti. Volkswagen dnes nabízí tři druhy dodávkových automobilů, které na původní Transportery navazují. Je to klasický Transporter, který je opravdovým specialistou na převoz nákladu, Caravelle, která si zase poradí s menším zájezdem nebo velkou rodinou a tím ještě luxusnějším a pohodlnějším je model Multivan, jež si s přepravou osob také poradí, jen ta cesta bude díky bohatší výbavě či luxusnějším sedadlům a výbavě ještě příjemnější. My jsme k testu měli prostřední model Caravelle a rovnou přiznávám, že nás opravdu mile překvapil. I když na první pohled vypadá jako obyčejná dodávka se třemi řadami sedadel a působí tak, že na silnici nebude moc komfortní, opak je pravdou.

Při pohledu zvenku je jasné, že i dodávky si u Volkswagenu potrpí na podobné tvary a vzhled jako osobní automobily. Přední část vozu vypadá elegantně, i díky světlům přecházejícím v černě lakovanou masku chladiče po vzoru Passatu nebo Golfu. Při pohledu zepředu působí rušivě snad jen velká zpětná zrcátka, ta však u takového vozu mají samozřejmě své opodstatnění. Díky nim je kolem auta dobře vidět a není problém podle nich ani parkovat. Pokud byste se i tak báli, máte možnost připlatit si za přední i zadní parkovací senzory nebo dokonce couvací kameru.

Po usednutí za volant jsem chvíli měla strach z rozměrů vozu, přeci jen je to nezvyk. Rychle mě však strach přešel. I když rozměry (4 892 mm na délku, 1 990 mm na výšku a 1 904 mm na šířku) Volkswagenu Caravelle jsou poměrně velké, do běžných garáží či na běžné parkovací místo se s ním vejdete. Doufejte jen, že okolo stojící řidiči a jejich spolujezdci mají dostatek rozumu, aby vám při vystupování neomlátili dveře. A když bude nejhůř a místo bude opravdu úzké, můžete z auta vystoupit i bočními posuvnými dveřmi (za příplatek je můžete mít po obou stranách včetně servodovírání).

Přečtěte si také:  Test Toyota Proace City Verso Combi 1.5 D‑4D 130 (2021)

V podobných autech je vždy dostatek odkládacích ploch a Caravelle není výjimkou. Najít je lze ve dveřích i v palubní desce. Snad jen uzavíratelnou přihrádku před spolujezdcem vymýšlel někdo se smyslem pro humor, protože pokud ji neotevřete úplně (až přes aretaci), tak vám nekompromisně přiklapne prsty. Speciálně brzy ráno vás to opravdu důkladně probere a docela to bolí.

Při řízení Volkswagenu Caravelle není ve srovnání s běžným osobním autem – kromě vyššího a trochu jiného posezu – moc velký rozdíl. Při jízdě je sice výška auta a jeho hmotnost znát, ale zatáčí, rozjíždí se a brzdí velmi dobře. Sedačky jsou pohodlné a díky dvěma loketním operkám (za příplatek) vás nebudou bolet ruce ani při delší cestě. Pochvalu si Volkswagen zaslouží i za skvělé rozmístění všech ovladačů. Veškeré ovladače jsou po ruce. Za volant se bez problému naskládá řidič jakékoliv velikosti. Obzvlášť ti dvoumetroví nemusí mít nejmenší strach, že budou hlavou dřít o strop, a nebo že budou mít kolena u hlavy. Platí to ale na všech místech. I když pojedete plně naložení, pro posádku bude místa dostatek (v našem případě bylo míst 8, uspořádání: 2-3-3).

Dokonce ani pak nebudete muset řešit, kam dát nákup, cestovní tašky, kočárek nebo třeba nafukovací člun na dovolenou. Stále zbyde v nákladovém prostoru dostatek místa. Klidně si na dovolenou přiberte ještě slunečník nebo skládací židle… Pokud by to přece jen nestačilo, můžete jednotlivé lavice vyndat a nechat doma. Může tak vzniknout plnohodnotná dodávka.

Pod kapotou bilo dvoulitrové naftové srdce o výkonu 103 kW/140 koní a s točivým momentem 340 Nm, je to druhý nejsilnější naftový motor v nabídce. Silnější už je jen 2,0 BiTDI (132 kW/180 koní, 400 Nm). Výkon se prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky přenáší na přední nápravu. Vybrat si můžete i sedmistupňové dvouspojkové DSG nebo pohon všech kol 4Motion. Ač vám to takhle na papíře možná přijde málo, výkon i točivý moment autu vcelku dostačuje.

Trochu jsem se obávala klasického naftového zvukového projevu, ale nic takového se díky vstřikování paliva Common Rail nedostavilo. Je slyšet, že jde o naftu, ale motor má jak na volnoběh, tak i ve vyšších otáčkách celkem kultivovaný projev. Volkswagen slibuje v kombinovaném provozu spotřebu paliva 7,5 litru na 100 kilometrů. My jsme se po týdnu ježdění dostali na spotřebu 8,5 litru na 100 kilometrů. Bez puštěné klimatizace a s lehčí nohou na plynu bychom se určitě dostali ještě níž. I tak je to dobrý výsledek, dokonce i ve srovnání s některými osobními auty s podobným motorem…

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Caddy 2.0 TDI 75 kW (2021)

Je ale pravda, že jsme nejezdili plně naložení (užitečná hmotnost je až 983 kg). Podle výrobce samotný vůz váží (včetně řidiče) lehce přes dvě tuny. Pokud by vám necelá tuna nákladu nestačila, máte možnost montáže tažného zařízení, které je koncipováno na další 2,5 tuny (hmotnost jízdní soupravy může být až 5,2 t do 12% stoupání). Pak se Caravelle s největší pravděpodobností do kopce trochu zadýchá. Najeli jsme po okreskách, dálnicích, ale i ve městě necelých 1 000 kilometrů a dokonce jsem s autem vyzkoušela i nezpevněnou cestu. Ve všem obstálo na jedničku. Na dálnicích není žádný problém udržet si maximální povolenou rychlost (ale i více) i do kopce a díky tempomatu (za příplatek) je dálniční cestování opravdu pohodlné.

Svou roli v tom hraje také skvělý podvozek, jež má tendenci být sice trochu houpavý, ale naprosto jistý. Naplno se jeho vlastnosti projevily na okreskách a na polní cestě. Pokud byste si připlatili za pohon všech 4 kol, nebudete mít vůbec žádný problém ani v zimě na horách nebo v létě na písčité pláži. Troufnu si říct, že vás, vaši posádku nebo náklad doveze kamkoliv.

Vokswagen nabízí pro model Caravelle nepřeberné množství doplňkových výbav a příplatků, dokonce i těch nejmenších. Je znát, že jde primárně o pracovní dodávku a většinu komfortních prvků je potřeba dokoupit. V testovaném autě se připlácelo za multifunkční volant pro obsluhu telefonu a rádia s CD a MP3 včetně vstupu AUX, mlhové světlomety s přisvěcováním do zatáček, parkovací senzory vpředu i vzadu, servodovírání obou posuvných i zadních výklopných dveří, tempomat, boční ochranné lišty v barvě vozu, vyhřívání předních sedadel, 8 míst pro cestující či 16″ kola z lehkých slitin. Základní cena Caravelle 2,0 TDI 103 kW se tak z 820 546 Kč bez DPH trochu vyšplhala. Po započítání aktuálně nabízené akční slevy za takto vybavené auto zaplatíte 806 894 Kč bez DPH. Jestli to je nebo není moc, to už necháme na každém z vás…

Celkově musím přiznat, že mě Volskwagen Caravelle hodně mile překvapil. Na dodávku má skvělé jízdní vlastnosti, je pohodlný a bez velkého nákladu i vcelku svižný a pružný. Mít velkou rodinu nebo často cestovat za sněhem nebo sluníčkem a přitom často převážet objemný náklad, rozhodně by při výběru nového auta stál hodně vysoko!

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Volkswagen Golf GTE (2021)

-AR-