Test Volkswagen Beetle Dune 1.4 TSI (DSG)

Autor: Jan Karlík - 9. 8. 2016


Možná si ještě pamatujete koncept z roku 2014, který byl označován jako plážová bugina 21. století. Vzhledem k tomu, že koncept měl u fanoušků značky velký úspěch, rok na to automobilka v rámci autosalonu v Los Angeles představila sériové provedení, které nese název Beetle Dune. Novodobý Beetle je inspirován plážovými buginami, které byly často stavěny z úplně původního brouka. Do redakčního testu se „dunovka” dostala v kombinaci s přeplňovaným čtyřválcem 1,4 TSI a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Jak se nám tohle spojení líbilo se dozvíte na následujících řádcích.

Volkswagen Beetle Dune je pastvou pro oči z mnoha důvodů. Ať už za to může zvláštní hořčicově žlutý lak karoserie, který je na téměř každém světle jiný, či výrazný bodykit po vzoru modelů Alltrack, tedy plastové lemy blatníků, stříbrné díly na náraznících, krásná 18” kola a nebo zkrátka fakt, že se jedná o Beetle. V záplavě všech těch stříbrných Octavií je tohle prostě auto, za kterým se téměř každý otočí. A pokud je běžná verze Beetlu v mých očích záležitostí spíše holčičí, za volantem provedení Dune jsem u sebe nenacházel ani stud, ani potřebu začít si lakovat nehty.

Volkswagen Beetle Dune

A málem bych zapomněl, na víku zavazadelníku najdete dost masivní spojler s černě lakovanou odtrhovou hranou, který může při zamhouřených očích evokovat kachní ocas Porsche. A to už musí přesvědčit i zástupce toho drsnějšího pohlaví. Díky optickému paketu verze Dune byl navíc také trochu narušen ten až moc kulatý design. A nedělají to jen masivnější a agresivnější nárazníky. Jde také o techniku, celý vůz má zvýšenou světlost podvozku a širší rozchod kol.

V interiéru vozu pokračuje trend nastolený zvenku. Uvnitř hledejte sportovní sedadla s oranžovým kontrastním prošíváním a nebo palubní desku a vrchní části dveří lakované ve stejné barvě jako exteriér. Stejné prošívaní najdete na hezkém volantu s plaketkou Dune ve spodní, lehce zploštělé části. Jedinou výtkou k volantu je tloušťka věnce. V dnešní době působí trochu subtilně, zejména v místě ideálního držení. Co se týče posazu za volantem, svou ideální pozici najdete jednoduše, sedadla jsou navíc pohodlná a přitom nabídnou solidní oporu v bocích. Jinak se zbytek interiéru nese v běžných kruzích. Myšleno v běžných pro Beetle, pro Volkswagen jako takový je to naopak docela odvaz. :-) Zajímavé jsou přídavné budíky v kapličce ve středu palubní desky (+ 3 800 Kč), zmiňované lakování palubní desky a nebo ve stejné barvě vyvedené stupnice všech kruhových ukazatelů.

Volkswagen Beetle Dune (2)

Velkou pochvalu zaslouží Volkswagen za spojení sil se společností Fender. Za prvé vzhledem k době vzniku původního brouka to má jisté nostalgické kouzlo a za druhé má tato audiosouprava se subwooferem v zavazadlovém prostoru vážně skvělý zvuk! Byť jsou možnosti infotainmentu v nastavení zvuku minimální, po chvilce ladění dostanete opravdu parádní výsledek. Lehce nervózní budete po otevření schránky před spolujezdcem. Má sice super kliku ve stylu dveří Nissanu GT-R, ale její objem pojme maximálně tak kožené rukavice. Uklidní vás ale větší schránka, která je na první pohled schovaná v černém tvrdém plastu. Tvrdém plastu… To je asi jedna z mála věcí, která vás bude na Beetlu Dune trápit. S příplatkovou výbavou se tenhle žlutý brouk vyšplhá na cenovku 758 000 Kč a za takovou sumu dostanete měkčený plast akorát na středu volantu. Byť jsou plasty příkladně slícované, jsou pekelně tvrdé. Posledním hřebíčkem do jinak stylové rakve je použitý klíček. Možná vám to nepřijde důležité, ale když se podíváte na kulatý klíček, který ke svým vozů dodává MINI, koncernový klíč, který je už minimálně 15 let stejný, a který dostanete například i k užitkovým vozům, je vážně hodně úsměvný. U takto stylového vozu si mohl Volkswagen dát větší práci a použít alespoň klíč z Golfu.

Pod zakulacenou kapotou se ukrývá přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,4 litru. Ten v této specifikaci nabídne maximální výkon 150 koní (110 kW) a točivý moment o hodnotě 250 Nm. Byť exteriér vozu může na první pohled slibovat všelijaké terénní výkony, realita je jiná. Beetle Dune roztáčí pouze kola přední nápravy. Přeplňovaná čtrnáctistovka nejede vůbec špatně. Má docela zajímavý zvuk, reakce na plynový pedál je slušná. Beetle Dune je navíc dalším důkazem, že přehršel jízdních režimů v moderních vozech je pouze takové pozlátko. Beetle žádnou volbu jízdních režimů nemá a ani jednou mi nechyběla.

Volkswagen Beetle Dune (1)

Přestože reakce motoru jsou slušné a dynamika je také příjemná (na stovce je Dune za 8,8 sekundy), motor postrádá jakousi jiskru a výkonovou špičku. I když budete drtit pedál plynu do podlahy a auto bude velmi ochotně zrychlovat, bude to trošku nuda. Však 150 koní není žádný extra výkon, říkáte si. Problém je v tom, že tento motor tvoří špičku nabídky. Jak mezi zážehovými jednotkami, tak celkově. Na našem malém trhu nedostal prostor objemnější čtyřválec o objemu 1,8 litru, který nabízí 180 koní. A to je vážně škoda, moc by mu slušel.

Motor 1.4 TSI je už z principu dost schizofrenní, co se spotřeby týče. Dálniční přesun zvládnete na tempomat se spotřebou nějakých 6,5 litru na 100 ujetých kilometrů. Na sedmý převodový stupeň bude jednačtyřka točit 2 500 otáček za minutu. Pokud pojedete vyhlídkovou jízdu po oblíbených okreskách, můžete jet se spotřebou lehce přesahující 7 litrů. Pokud ale v sobě při cestě zpátky probudíte malého závodníka, palubní počítač bude ukazovat hodnoty i dvojnásobné.

Podvozek má Beetle velmi dobře naladěný a s většinou nerovností se v klidu vypořádá i přes přítomnost 18” disků kol. V zatáčkách vás pak mile překvapí, patrně díky širšímu rozchodu kol. Dune velmi sveřepě drží stopu, je striktně neutrální. Na limitu začne být pochopitelně nedotáčivý, ale ve většině případů to stabilizace nedovolí. Žádnou nelegální zábavu nečekejte, už z toho důvodu, že stabilizace nejde ani vypnout, ani omezit.

Volkswagen Beetle Dune (3)

Když už zvolíte svižnější styl jízdy, brzdy vás podrží. Pokud nejsou přehřáté, tak se velmi dobře dávkují a jejich brzdný účinek je velmi slušný. Nicméně série zatáček je poměrně rychle přehřeje. A to je další důvod, proč dojdete k závěru, že ostrá jízda pro Beetle není to pravé. Ostatně ani nemá být.

Sedmistupňové dvouspojkové převodovce DSG se jako takové nedá mnoho vytýkat. Změna převodových stupňů je rychlá, pro posádku téměř neznatelná. Problém je však v softwaru převodovky. Patrně kvůli co nejnižší spotřebě, potažmo vypouštěným emisím, převodovka v režimu D motor zbytečně podtáčí. A to jak při běžném cestování, kdy jen lechtáte pedál plynu, tak při rozjezdech. Dost často totiž vůbec nezařadí jedničku. A to ani pokud to tvrdí na displeji palubního počítače. Displej ukazuje „D1”, nicméně vůz se pohybuje velmi neochotně a při změně na „D2” není žádná změna v otáčkách motoru. To je nejen akusticky nepříjemné, ale také nebezpečné v případě rychlejších startů. Potřebujete rychle opustit křižovatku, Beetle na dvojku zrychluje velmi neochotně, tak přidáte plyn, v tu chvíli se převodovka chvilku rozhoduje a pak panicky řadí jedničku, na kterou je v tu chvíli už dost pozdě. Situaci o hodně zlepší, i když ne zcela vyřeší změna režimu převodovky na „S”. Šestistupňový manuál bude z mého pohledu lepší volba.

Volkswagen Beetle Dune je velmi zajímavý vůz a zpestření v nabídce značky. Mně osobně dává také větší smysl, než běžná verze Beetlu. Je zajímavější, osobitější a pokud o tomto modelu uvažujete, dobrou zprávou může být také fakt, že budete přitahovat ještě větší pozornost. Základní cenovka s tímto motorem a převodovkou (+ 60 000 Kč) činí 622 900 Kč. Vyzkoušejte si obě převodovky, já osobně bych doporučil spíše manuál. A jedna drobná rada na závěr, pokud máte jen trochu rádi hudbu, nezapomeňte zaškrtnout příplatkové audio Fender, hraje vážně dobře! Toto a další příplatky však vyšroubovaly cenovku testovaného exempláře na 758 017 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Beetle Dune
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 395 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,110 kW/150 koní při 5 000 – 6 000 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1 500 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.8 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.1 / 5.0 / 5.7
Emise CO2:,127 g/km
Objem nádrže:,55 litrů
Pohotovostní hmotnost:,1 595 kg
Objem zavazadlového prostoru:,310 / 905 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru