Volkswagen představil nový model Arteon, jde o ideového nástupce modelu CC. Ten byl na trhu od roku 2008 jako Passat CC, v roce 2011 prošel modernizací a jeho název se změnil jen na CC. Arteon je, stejně jako CC postavený na bázi modelu Passat, ale z hlediska vnějšího designu jde o zcela svébytný model.
Volkswagen klade důraz na to, aby Arteon působil prémiovým dojmem, napovídá tomu i nabídka pohonných jednotek, která zahrnuje dvě nejvýkonnější motorizace z Passatu a jednu „základní“ v podobě dvoulitrového TDI se 110 kW. My jsme testovali vznětové bi-turbo se 176 kW ve výbavě Elegance.
Design kombinuje styl s praktičností
Vzhled je to, čím chce Volkswagen Arteon zaujmout především. Nízkou a širokou karoserii doplňuje mnoho stylisticky zajímavých prvků, které jiné Volkswageny nenabízejí. Tak třeba rovnou přední část. Světla, respektive jejich denní svícení a maska chladiče mají společné linky, které na sebe navazují a procházejí celou přední částí. Z bočního pohledu vynikne také karoserie sedanu, která směrem vzad výrazněji klesá a má připomínat tvary coupé. Nejobyčejnější je tak na tomhle autě zadní část, které v našem případě vévodí dvojice falešných koncovek výfuku.
Jenže tím to neskončí. Arteon nabízí několik dalších překvapivých prvků, které na první pohled neodhalíte. Za prvé jsou to bezrámové dveře a za druhé jsou to výklopná páté dveře jako má Škoda Superb, díky kterým je skvělý přístup do 563litrového kufru, jehož objem se dá sklopením opěradel zadních sedadel dále zvětšit až na 1 557 litrů.
Naopak interiér je drobným zklamáním. To, že Arteon vychází z Passatu, se Volkswagen vlastně netají, ale interiér je z něj převzatý prakticky beze změny. A to je škoda, tohle auto by si zasloužilo „něco víc“, navíc pokud Volkswagen v reklamě tvrdí, že Arteon #neníprokaždého. Interiér je sice kvalitní, skvěle zpracovaný a ergonomicky promyšlený, ale je takový… no, vlastně ve srovnání s exteriérem až příliš obyčejný.
Výkonné motory a pouze DSG
Pohled do ceníku aktuálně prozradí tři motorizace, všechny jsou spojeny výhradně se sedmistupňovou převodovkou DSG (později je rozšíří také další motorizace i převodovky). Základem je motor 2.0 TDI 110 kW, zajímavější jsou ale spíše ty dva zbylé, kterými jsou 2.0 TSI s výkonem 206 kW a 2.0 BiTDI se 176 kW, s nímž jsme jezdili v rámci redakčního testu.
Tento motor již známe z Passatu, kde má stejné parametry. Výkon 176 kW/240 koní a točivý moment 500 Nm přenáší DSG na silnici přes standardně dodávaný pohon všech kol 4Motion. Zrychlit z 0 na 100 km/h dokáže tento vůz za 6,5 sekundy, pokračovat pak může až k 245 km/h.
Jeho výhodou je ale zejména jeho pružnost, za níž mohou zejména dvě nestejně velká turbodmychadla. Zátah motoru je znatelný už od přibližně 1200 ot./min a nepolevuje až k čtyřtisícové hranici. Překvapil však jeho zvukový projev, který je zvenku poměrně hlasitý, v interiéru pak sice méně, ale pár decibelů by mu klidně mohli inženýři ještě ubrat. Po zahřátí se vše zlepší a při cestování nebude motor rušit. Dobré je ale také odhlučnění zbytku auta, podvozku i bezrámových oken.
Spotřeba paliva byla závislá hodně na tom, kde jsme se s Arteonem pohybovali. Na dálnici jsme se bez problémů s tempem do 140 km/h udrželi hluboko pod 7litrovou hranicí, ve městě jsme se ale pohybovali nad 9 l/100 km. Celkový průměr se po týdenním ježdění běžným tempem a necelých 800 najetých kilometrech (cca 40 % dálnice, 40 % okresní silnice a zbytek město) ustálila na 7,5 l/100 km.
Adaptivní podvozek DCC
Auto je schopno na jedné straně rychlého přesunu a na druhé straně pohodlné jízdy. Mohou za to nejen volitelné jízdní režimy upravující chování velké spousty částí auta – jako např. tuhost řízení, odezvu na plynový pedál, rychlost řazení či tuhost podvozku, která je pro změnu charakteru auta zásadní.
K dispozici jsou tradičně volby od komfortního po sportovní nastavení. V komfortním se auto poměrně houpe, ale k pohodové jízdě to sedí. Pokud najdete nějakou příjemně se klikatící silnici, rázem se nabízí sportovní nastavení. V tom je ale třeba se držet hlavně kvalitních silnic, protože na těch nekvalitních se od podvozku začnou ozývat po přejezdu nerovností nepříjemné rány (v ostatních režimech je přitom ticho). Testované auto obouvalo příplatkové 19″ disky, v základu jsou 18″ disky.
Adaptivní podvozek je tady (pro Volkswagen premiérově) magnetorheologický. To znamená, že je možné si jeho tuhost naladit nejen v přednastavených jízdních režimech, ale také zvlášť od nejkomfortnějšího a nejměkčího až po nejtvrdší.
Bohatá výbava už ve standardu
Všechny výbavy mají v základu velmi bohatý výčet prvků. Bez výjimky dostanete adaptivní tempomat ACC, který funguje až do 210 km/h. Ten je navíc doplněn funkcí Front Assist, jež se stará o případné brzdění v případě nepozornosti řidiče a možného nárazu do překážky před vozem a do 30 km/h je schopna auto před překážkou úplně zastavit. Všechny verze bez výjimky mají také fullLED přední i zadní světlomety, za příplatek mohou být adaptivní s cloněním a natáčením do zatáček.
Volkswagen Arteon nabídne ale ještě mnohem chytřejší adaptivní tempomat, který umí spolupracovat s daty z navigace a se čtením dopravních značek. Podle toho umí upravovat rychlost už dopředu a ví, že zatáčku před vámi v nastavení rychlosti na tempomatu neprojede a už dopředu začne zpomalovat na takovou rychlost, ve které bude projetí zatáčky bezpečné. Umí také automaticky upravovat rychlosti, které bude adaptivní tempomat držet, ve městě tak pojede 50 km/h, pokud dopravní značka nenařizuje něco jiného (A´T už jde o zvýšení nebo snížení), mimo město 90 km/h a na dálnici 130 km/h. Vše se děje bez zásahu řidiče. Funkčně je to sice velmi dobrý nápad, jak nedostat pokutu za rychlost, ale v praxi bude po chvíli striktní dodržování rychlostí otravovat, protože ostatní řidiči ho často vůbec neřeší a podle toho se k vám chovají… Funkce upravování rychlosti se dá v nastavení auta deaktivovat.
S navigací spolupracují také adaptivní LED přední světlomety, které jsou od výbavy Elegance ve standardu. Ty totiž umí paprsek natočit do zatáčky ještě předtím, než vy vůbec o ní víte a otočíte volantem. Opět se tak děje na základě dat z navigace. Od Elegance výše dostane Volkswagen Arteon také digitální až 12,3″ široký displej v kapličce přístrojů či navigaci a další spoustu prvků.
Vůz může být vybaven i dnes poměrně běžným prvkem výbavy, jakým je bezdrátové dobíjení telefonu. Telefon se přitom má dobíjet v odkládací přihrádce před voličem převodovky. Jenže tam se můj nikoliv přehnaně velký telefon (rozměry 150,9 × 72,6 × 7,7 mm) nevejde, překáží tam rohový útvar, ve kterém je USB port. Škoda.
Závěr
Volkswagen Arteon zaujme vzhledem, což se projevilo i za týden testování, protože působil rozruch všude, kde se objevil. Nejednou padla otázka ve stylu, co je to za auto. Nejednou jsme viděli z jiných aut (ano, hlavně VW) zdvižený palec. A nejednou jsme auto náhodným kolemjdoucím otevírali, protože se jim hodně líbilo. Z hlediska vnějšího designu se tedy povedlo, ale Arteon i pěkně jezdí, ačkoliv odhlučnění motoru by klidně mohlo být lepší. Je sice trochu sterilní, ale od manažerské limuzíny nelze očekávat, že bude nabízet zábavu za volantem. Naopak to, pro co je Arteon určen, tedy dlouhé přesuny, zvládá skvěle. Jízda je pohodlná a pohodová.
A co za něj? Základní cena aktuálně startuje na 1 007 900 Kč. Jde o verzi 2.0 TDI 110 kW ve výbavě nazvané prostě „Arteon“, testované Bi-TDI je však v základu o více než 300 tisíc dražší, protože se nabízí až ve vyšší výbavě Elegance. Do budoucna se však nabídka verzí i motorizací bude rozšiřovat a základní cena Modelu Arteon s motorem 1.5 TSI spadne k 890 900 Kč.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Design karoserie,Interiér shodný s Passatem
Vnitřní prostor,Hlučnější motor
Dobře naladěný podvozek,Vyšší cena
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Arteon
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,bi-turbo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol (4Motion)
Výkon:,176 kW/240 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,500 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.5 s
Maximální rychlost:,245 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.1 / 5.1 / 5.9
Emise CO2:,152 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4 862 mm
Šířka:,1 871 mm
Výška:,1 450 mm
Rozvor:,2 837 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 828 kg
Objem zavazadlového prostoru:,563 / 1557 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]