Charismatický pracant od Volkswagenu už to má spočítané. A protože nám Amarok za ty roky fakt přirostl k srdci, na samém konci životního cyklu jsme si ho ještě jednou půjčili. Naposledy. V plné palbě, s výbavou Aventura a příplatkovou nástavbou korby.
I když Amarok vypadá skoro stejně jako při svém představení v roce 2010, změnilo se toho za těch několik let docela dost. Vedle modernějšího vzhledu a luxusnější výbavy to byla hlavně zásadní výměna čtyřválcového motoru za šestiválec v roce 2016. S tím Amarok vydržel až do dnešních dní a nutno dodat, že díky tomu mezi ostatními pick-upy dost vyčníval.
Návrat do minulosti
To v interiéru už je zub času vidět, nejvíc na infotainmentu, který skutečně sahá hluboko do historie. Velikostí nebo rozlišením už dnes neohromí, na druhou stranu svoji práci odvádí pořád dobře a s podporou Apple CarPlay nepatří vyloženě do starého železa, protože úlohu online navigace nebo přehrávače hudby v pohodě zastane váš chytrý telefon.
V jedné oblasti ovšem Amarok působí vyloženě osvěžujícím dojmem. Z výčtu asistenčních systémů si může odškrtnout jen pár základních věcí, takže vám do řízení nebude prakticky vůbec kecat. Stačí jen vypnout Start-stop a máte hotovo. Oproti autům, kde musíte absolvovat proceduru srovnatelnou se startem vesmírné rakety, je to vážně fajn. Na všechno je tady navíc dedikované tlačítko, takže klimatizaci, vyhřívání sedadel nebo off-roadový režim tady nastavíte jedním stiskem.
Na měkčené plasty se v interiéru moc nehraje, ale vnitřek působí bytelně a rozhodně nemám dojem, že by mu uškodilo nějaké drsnější zacházení. Prostornost je jeho silnou stránkou, a to jak v podélném, tak i v příčném směru. Dobře jsou na tom s prostorem i místa vzadu, kvůli korbě jsou ale opěradla docela vzpřímená.
Korbu si pochopitelně můžete upravit podle využití. Vedle výchozí otevřené je k dispozici celá řada nástaveb pro všechny možné účely. My jsme měli verzi hardtop s okny na bocích, která se dala otevřít, takže by se na korbě dalo v pohodě i přenocovat. U nástavby ale musíte počítat s drobnými ústupky, zámky třeba nejsou spojené s centrálním odemykáním, navíc mají jiné klíče, každý přístup na korbu tak vyžaduje ruční otevření klíčem a odklopení nejprve horního víka a až potom spodního. A to je trochu otrava.
Vyladěná klasika
Koncepčně se Volkswagen Amarok spoléhá na klasickou konstrukci na rámu s tuhou zadní nápravou na listových perech. Navzdory tomu je naladění hodně komfortní a i s prázdnou korbou podvozek odvádí velmi slušnou práci. Amarok na silnici (i mimo ni) dává najevo, že mu nějaké nástrahy pod koly vůbec nevadí. Na větších nerovnostech se sice trochu zachvěje, jinak je ale jízda velmi pohodlná.
Tou nejlepší věcí je ale motor. Třílitrový šestiválec si na volnoběh hladce přede, v zápřahu ale umí ukázat svoji sílu mocným zahučením a hlavně intenzivním zátahem, který nepolevuje ani ve vyšších rychlostech. Těch 580 Nm a 258 koní dokáže s dvoutunovým Amarokem zahýbat velmi důstojným způsobem, což se hodí jako rezerva pro větší přívěs nebo svižnější jízdu po dálnici. I při rychlostech okolo 160 km/h si totiž auto zachovává stabilitu a jistotu. Na okreskách vás úplně nezahrne agilitou, ale to jste nejspíš ani nečekali. Do zatáček ho musíte trochu přemlouvat a karoserie se dost naklání, ale i tak se s ním dá udržet docela svižné cestovní tempo.
Výbornou práci odvádí i osmistupňová automatická převodovka, která řadí hladce a v automatickém režimu zbytečně neváhá. Jednička svým krátkým zpřevodováním najde své místo hlavně v terénu, kde navíc oceníte také příplatkovou uzávěrku zadního diferenciálu a off-roadový režim, který upraví reakce plynu pro preciznější jízdu.
Reálná spotřeba přitom není ani zdaleka tak vysoká, jak by třílitrový motor ve dvoutunovém autě naznačoval. Úplně v pohodě se vejdete do deseti litrů, na okreskách se mi dokonce dařilo jezdit s hodnotami začínajícími sedmičkou.
Závěr a cena
Volkswagen Amarok je i na sklonku životního cyklu moc příjemným společníkem, který výborně odvádí svoji práci. Oproti jiným pick-upům vyčnívá hlavně svým motorem a komfortně naladěným podvozkem, což z něj dělá auto s opravdu širokými možnostmi využití.
Cenou se ovšem také řadí mezi ty nejdražší pick-upy na trhu. Základní cena modelu začíná na částce 1,5 milionu, náš kus s uzamykatelným zadním diferenciálem a korbou by vás stál přesně 1.746.657 korun. Nový už ale do výroby neobjednáte, spoléhat se můžete snad jedině na nějaký zapomenutý skladový kousek.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Amarok Aventura V6 TDI 190 kW 4Motion
Motor:,vidlicový šestiválec
Objem válců:,2967 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 (Torsen)
Výkon:,190 kW/258 koní při 3250 – 4000 ot./min
Točivý moment:,580 Nm při 1400 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.3 s
Maximální rychlost:,207 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.2 / 7.8 / 8.3
Emise CO2:,219 g/km
Objem nádrže:,80 litrů
Délka:,5264 mm
Šířka:,1954 mm
Výška:,1834 mm
Rozvor:,3097 mm
Pohotovostní hmotnost:,2053 kg
[/table]