Toyota Corolla je na českém trhu stálicí, nabízí se se třemi druhy karoserií a se dvěma pohonnými jednotkami, přičemž obě jsou hybridní. My jsme si do testu tentokrát vybrali kombík se slabší, přesto vylepšenou jedna osmičkou.
Má vyšší výkon
Jsou to dva roky, kdy Toyota Corolla dostala facelift a jen pár měsíců, kdy dostala několik dalších drobných vylepšení. Dotkly se jak vzhledu, tak techniky – a to i včetně pohonných řetězců. Slabší jedna osmička pod kapotou měla původně jen 90 kW, teď už ale na přední kola posílá o 13 kW víc. Největší zásluhu na tom mají zejména úpravy jednotky řízení energie (PCU) i elektromotoru na nápravě převodovky. Výkonnější je teď lithium-iontová baterie, která je však zároveň menší a lehčí (snížení hmotnosti až o 18 kg, v závislosti na pohonné jednotce).
A je to věc, kterou při jízdě opravdu oceníte, protože ta je teď o poznání dynamičtější. Vždyť už jen „na papíře“ je rozdíl vidět třeba i na změně udávané hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h. Modernizovaná Corolla to totiž v testované motorizaci zvládne o 1,7 sekundy dříve, když na stovce budete z místa za 9,4 sekundy. Pokud by vám to stále přišlo moc, můžete sáhnout po dvoulitrovém hybridu, který má 144 kW a na stovce je za 7,7 sekundy.
Hybridní pohonné jednotky jsou tradičně u Toyoty spojeny s „automatickou“ převodovkou e-CVT s plynule měnitelným převodem (zjednodušeně se jí často říká „bezestupňová“) a poháněna jsou vždy pouze přední kola, čtyřkolka u Corolly v nabídce není. Nabízí se sice u model s názvem Corolla Cross, to má sice podobné jméno, ale je to úplně jiné auto.
Za volantem
V rámci modernizace dostala kabina nový infotainment, kvůli kterému zmizela řada původních fyzických ovladačů a tlačítek, naštěstí to ale byly ty, které nutně nepotřebujete často. Například k ovládání klimatizace a topení stále otočné ovladače a další fyzická tlačítka slouží a nacházejí se pod displejem s úhlopříčkou 10,5 palce. Trochu nešikovné je snad jen ovládání hlasitosti multimédií, které se řeší tlačítky. Mimochodem, nový displej má sice parádní a opravdu jemnou grafiku, ale to platí až do chvíle, kdy se zobrazí obraz z couvací kamery. Její rozlišení je totiž až speciálně v dnešní době až tristně malé. Samozřejmostí je v dnešní době i bezdrátová konektivita Android Auto a Apple CarPlay.
Řidič má pod pravou nohou celkem 103 kW, které zkombinuje díky 72 kW spalovacího motoru a dalším 70 kW elektromotoru. A právě díky elektromotoru rozhodně nepůsobí slabší hybrid s jedna osmičkou líným dojmem. Ona totiž reaguje na pohyby plynovým pedálem prakticky bez zpoždění. Jakmile pedál plynu sešlápnete, Corolla se dá hbitě do zrychlování. Doprovází to vytočení motoru do konstantních otáček – bude to záležet na tom, jak moc na plynový pedál budete šlapat – a tam zůstane do té doby, než pedál opět povolíte. Pak se otáčky motoru opět sníží skoro až k volnoběhu.
S tím souvisí největší klad, ale i největší zápor používané technologie. Když pojedete klidně a defenzivně bez toho, aniž byste výrazněji akcelerovali, bude hybridní Corolla tichá a velmi komfortní. Pokud ale budete na plynový pedál tlačit a budete chtít být všude první, bude to naopak hlučné auto, protože motor bude neustále točit vysoké otáčky. Někteří konkurenti (například Subaru nebo Honda) se chování planetové převodovky snažili obejít tím, že jí dali tzv. „virtuální rychlostní stupně“, přičemž ty pak simulují chování klasické automatické převodovky.
Neznamená to ale, že s ní musíte jezdit jen pomalu. Ona svižnou jízdu zvládne, dynamika modernizovaného provedení vůbec není špatná. Podvozek je sice spíše komfortní, ale pneumatiky se do asfaltu v oblouku taky umí zakousnout. Není to ale to, u čeho by dynamicky smýšlející řidič hýkal blahem. To ale pravděpodobně od takového auta ani nikdo nečeká.
Co od něj ale asi čeká, to je příznivá spotřeba paliva. A to také dostane. Podle technických údajů má auto spotřebovat do 5 litrů benzinu na 100 ujetých kilometrů a ono je schopné za takové hodnoty jezdit. A dokonce i za míň, pokud budete předvídat, využívat rekuperaci a pojedete prázdným nočním městem anebo v rámci předpisů mimo město. Na dálnici při sto čtyřicítce spotřeba vyroste nad 6 l/100 km. Pokud ale budete po dálnici jezdit častěji, počítejte s tím, že převodovka bude jedna osmičku držet oproti dvoulitru v o něco vyšších otáčkách, tady už by se možná vyplatil výkonnější dvoulitr. Na druhou stranu pro dálniční provoz je hybridní pohonné ústrojí vlastně docela zbytečné. Mimochodem, palivová nádrž je tu 43litrová.
Závěr a cena
Toyota Corolla je v současné generaci na trhu už šest let a je to na ní znát. Ovšem nikoliv v tom špatném slova smyslu. Je to auto, které v kabině nabídne povedený poměr digitálních, ale i u fyzických ovladačů, jimiž se navíc ovládají ty funkce, které řidič potřebuje ovládat intuitivně. Fyzické ovladače jsou i na volantu a také volič automatické převodovky je velká páka. Displej infotainmentu je velký a má parádní grafiku, jen na logiku jeho jeho Menu a ovládání si budete muset – zejména pokud sem přesednete z německých aut – chvíli zvykat. Platí to například i o deaktivaci aktivních jízdních asistentů (například příliš horlivého inteligentního asistentu rychlosti), které se provádí přes displej v kapličce přístrojů, který se ovládá zlačítky na volantu.
Corolla Touring Sports potěší i vnitřním prostorem, přestože jde o značně menší auto než je třeba Škoda Octavia, i tak vcelku pohodlně odveze čtveřici cestujících i s jejich hodně zavazadly (standardní objem kufru je 596 litrů). Sedadla v přední i zadní řadě jsou navíc poměrně pohodlná. Trochu nešikovné mi ovšem v kabině přijde umístění ovladačů vyhřívání předních sedadel, které je před voličem převodovky. Samo o sobě to místo špatné není, ale je za ním ploška pro bezdrátové dobíjení telefonu a pokaždé, když jsem tam telefon vkládal, vyhřívání sedadel na nejvyšší stupeň jsem si nechtěně aktivoval.
A co prozradí pohled do ceníku? Aktuálně se můžete podívat do čtyř ceníků. Dva z nich jsou pro odcházející modelový rok 2024 (jeden běžný, druhý akční) a dva pro modelový rok 2025. V obou případech vás ale čekají podobné cenovky. Nejlevnější koupíte Toyotu Corolla Touring Sports za 777 900 Kč s testovanou pohonnou jednotkou v základní výbavě Comfort. Pokud byste chtěli vyšší, tak se za 896 900 nabízí testovaný Style, který přidává například větší kola, přední biLED světlomety, automatickou klimatizaci, přední a zadní parkovací asistenty a další výbavu. Pokud by vám ani to nestačilo, v ceníku jste ještě GR Sport anebo vrcholné Executive. Za dvoulitr se připlácí 75 tisíc korun.
Technické údaje:
Auto: | Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid e‑CVT |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1798 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 72 kW/98 koní při 5200 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 142 Nm při 3600 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,4 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | e-CVT |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 4,5 – 4,7 l/100 km |
Emise CO2: | 102 – 107 g/km |
Objem nádrže: | 43 litrů |
Délka: | 4650 mm |
Šířka: | 1790 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1435 mm |
Rozvor: | 2700 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1400 – 1480 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 596 / 1606 litrů |