Subaru v Česku propaguje Levorg jako ideální auto pro zábavu, ale i pro rodinu. Vzhledem k tomu, že jde o kombi s geny i zjevem legendárního STÍčka, leccos pravdy na tom asi bude. Podívali jsme se mu opět na zoubek.
V redakci ho máme už podruhé. Za prvé proto, že jde o zábavné auto, které je radost řídit, a za druhé proto, že nově „řidiči pomáhají druhé oči“. Ano, i Subaru Levorg dostalo systém EyeSight. Ten tady ale funguje trochu jinak než ve větším Outbacku. Pojďme se na to společně podívat.
EyeSight a další novinky
Systém EyeSight sice nabízí podobné funkce jako má většina ostatních systémů konkurenčních značek, ale funguje na zcela jiném principu. Řidič může využívat adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů nebo varování před hrozící čelní srážkou, ale prakticky všichni konkurenti používají radarový systém v kombinaci s kamerou. Subaru však používá výhradně kamery umístěné na vrchu čelního skla.
Kamery – podobně jako lidské oči – snímají prostor před autem a přesně ho analyzují, umějí rozpoznat i svítící brzdová světla nebo rozlišit různé objekty – člověka, cyklistu, auto, nákladní vůz a podobně. Ovšem stejně jako lidské oči je limitován některými neovlivnitelnými vlivy – mlhou, hustým sněžením či deštěm a tak dále. V takových chvílích kamery „nevidí“ tak dobře, jak by měly, a systém se deaktivuje.
EyeSight je u Levorgu od modelového roku 2017 vždy a ve všech výbavách. Jde o soubor prvků zahrnujících adaptivní tempomat, aktivní asistent hlídání jízdního pruhu (umí zásahy řízení udržet auto v pruhu, to Outback neumí), upozornění na rozjezd vozidla vpředu např. v dopravních zácpách a další. EyeSight se dá aktivovat nebo deaktivovat ovladačem u stropního osvětlení.
S příchodem tohoto systému se ale změnilo i několik dalších věcí. Novinkou je EyeSight Assist Monitor, který je dostupný ve výbavách Comfort a Sport. Před řidičem je řada barevných diod (červená, žlutá a zelená). Ty jsou na vrchu palubní desky a odrážejí se do spodní části čelního skla. Diody informují o některých jízdních situacích, ať už jde o to, že je aktivovaný adaptivní tempomat a kamery právě detekovaly auto před sebou (zelená), že vůz opouští jízdní pruh (žlutá a rozlišuje pravou i levou čáru) a nebo, že hrozí nehoda (červená). Nově uspořádané jsou také ovladače na volantu.
Změn je mnohem více
Subaru připravuje pro každý modelový rok soubor úprav, kterými svá auta vždy vylepší. Většinou nejde o žádné velké zásahy, ale o drobnosti, které na první pohled nemusejí být vidět. Výjimkou není ani modelový rok 2017 u Levorgu.
Z hlediska vnějšího designu jde o 7 nových laků, jinak zůstala karoserie beze změn. Stále je tu tak přední část z WRX STI včetně nasávacího otvoru, který je vidět i z interiéru. Z bočního profilu vyniknou 18″ litá kola (pro výbavy Comfort a testovanou Sport) či svažjící se střecha. Zadní část je střižená sportovně a podtrhují to jednoduché koncovky výfuku vykukující v rozích nárazníku. Jen škoda, že pro denní svícení se používají mlhovky, Forester nebo čerstvě modernizované BRZ má LED denní svícení přímo v předních světlech.
V interiéru se měnilo sice také decentně, ale více. Kromě opravdových drobností jako jsou některé nové ikony jsou to dojezdy oken i bezprostředně po vypnutí zapalování a nové dvojité mechovky pro jejich tišší stahování. Pro bezpečnost posádky přibyly zase větší hlavové opěrky. Také kritizované otočné ovladače klimatizace dostaly bílou čárku, která konečně ukazuje jejich směr natočení. Mnohem zajímavější je vylepšení odhlučnění. Izolace přibyla nejen u již zmíněných mechovek bočních oken, ale také v kufru. Zde jsou nová tlustší skla bočních oken či nová izolace u C-sloupků.
Pohonné ústrojí
Motor ani převodovka žádnými úpravami neprošly. Stále je tak možné pořídit si pouze jedinou kombinaci. Tou je benzínový přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,6 litru, jenž je spojen s bezestupňovou převodovkou Linertronic a pohonem všech kol. Manuální převodovka nebo naftový motor v nabídce není.
Ale tahle kombinace ve finále vůbec nemusí být špatná. Motor nabídne výkon 125 kW/170 koní a točivý moment 250 Nm. Hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h jsou 8.9 sekundy a maximální rychlost je 210 km/h. Subjektivně auto působí poměrně hbitě a svižně, snad jen při větším naložení by mohlo být výkonu ještě o fous více.
Levorg je tichý, převodovka motor při běžné jízdě drží v co nejnižších otáčkách a nedává o něm příliš vědět. Pokud ale plynový pedál sešlápnete výrazněji a ten se vytočí, ten typický zvuk motoru typu boxer vám poslechnout dá. Stále ale o poměrně tichý a kultivovaný projev. Líbí se nám také funkce, kdy se převodovka po určitém výraznějším sešlápnutí plynového pedálu sama „přepne“ na virtuální rychlostní stupně (je jich tu předvolených 7) a nenechá vytočený motor před červeným polem otáčkoměru.
Už poprvé se nám příliš nelíbil apetit motoru a nejinak tomu bylo i tentokrát. Dostat spotřebu k 9 l/100 km je v běžném provozu prakticky nemožné, my jsme jezdili nejčastěji mezi 10 a 11 l/100 km. Nutno však dodat, že teploty byly po celý testovací týden hluboko pod bodem mrazu.
Jízda
Stejně jako většina ostatních Subaru i Levorg nabízí volič jízdních režimů SI-Drive. Nabízí dva režimy: Intelligent a Sport, které se svým projevem výrazně liší. Zatímco v inteligentním režimu je reakce na sešlápnutí plynu vlažná, ve sportovním režimu auto ožije.
Podvozek i celkové chování auta je skvělé, karoserie je tuhá, zavěšení kol pevné. I díky tomu je radost vyrazit na oblíbené okresní silnice a hledat ty co nejvíce zakroucené. I když je řízení elektrické, není zcela odtažité a jakous takous představu o tom, co se pod předními koly děje, dokáže zprostředkovat. Vzhledem k tomu, že na silnicích v době testu ležel sníh, jsme ale smutní z nevypínatelné stabilizace. Ta se dá totiž pouze přepnout do sportovního režimu. Ten sice nechá auto trochu sklouznout, ale pokud to překoná nějaký úhel, pak rázně zasáhne.
Projíždět zatáčky rychle pomáhá systém Active Torque Vectoring, jenž je součástí stabilizačního systému. Má za úkol přibrzďovat jednotlivá kola a současně distribuovat točivý moment mezi jednotlivá kola tak, aby byl průjezd zatáčkami co nejhladší a zároveň nejrychlejší. A to opravdu funguje. A to i na velmi kluzkém povrchu, kterým sníh zcela jistě je.
Závěr
Subaru Levorg opět přesvědčil, že jde o jeden z nejlépe jezdících vozů ve své třídě. S novým modelovým rokem také přibyla spousta bezpečnostních prvků i asistentů. Subaru Levorg tak (zejména ve střední Evropě) doplácí na absenci naftových motorů, ale stačí vyrazit za zatáčkami. Rázem na všechny strasti zapomenete a budete se těšit na každý další oblouk. Podvozek je totiž tužší, ale komfort jízdě přesto dodat umí. Levorg prakticky nezná nedotáčivost a do přetáčivosti mu musíte pomoci. Je zábavný. Schválně se s ním svezte sami… ;)
Zásadní je pohled do ceníku, ve kterém zjistíte, že nejlevnější verze startuje na 724 tisících Kč, což ve srovnání s některými konkurenty může zdát jako hodně. Jenže to je relativní. Stačí si uvědomit, že jde o čtyřkolku s automatem, s poměrně výkonným přeplňovaným motorem a vcelku bohatou výbavou a rázem se i u jiných značek dostanete na podobné částky. Je to jen a pouze o úhlu pohledu.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Skvělý podvozek,Žádný výběr pohonných jednotek a převodovek
Klidný a kultivovaný projev,Vyšší spotřeba
Celkové sladění auta,Vyšší základní cena
[/table]
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5671″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Levorg
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 600 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,125 kW/170 koní v 4 800 – 5 600 ot./min
Točivý moment:,250 Nm v 1 800 – 4 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.9 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.5 / 6.3 / 7.1
Emise CO2:,164 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4 690 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 485 mm
Rozvor:,2 650 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 626 – 1 652 kg
Objem zavazadlového prostoru:,522 / 1 446 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]