Tvrdí o sobě, že je legendární japonskou ikonou. Navíc za stylovou cenu. V Evropě ji koupíte už pouze se čtyřválcovou šestnáctistovkou, která je atmosféricky plněná. Při pohledu do současných ceníků automobilek velká výjimka. Začíná na půl milionu a v Česku slaví velký návrat. Impreza je na trhu už od roku 1992 – má stále co nabídnout?
Pět hvězdiček
Impreza zažívá vítaný comeback. Přeci jen tohle auto je ztělesněním ideologie Subaru na všech světových trzích. Prodali se ji přes tři a půl milionu kusů a ve své páté generaci se japonským ideálům pěkných dynamických aut nehodlá nijak vzdálit. Vzhledově silně vychází z předchůdců, s přimhouřenými hlavními lampami (včetně koutků) a menší maskou chladiče. Zlatá kola ani nápis WRX na kufru tahle Impreza nemá, přibyly však jiné přednosti.
Prostorově se jedná o klasický hatchback s průměrným místem na zadní lavici. Vpředu jsou ale od sebe sedačky dál a řidič se spolujezdcem tak mají o něco víc místa na ramena. V kufru je navíc pět litrů prostoru, takže nově naložíte do Imprezy až 385 litrů zavazadel. Interiér je mnohem přehlednější a čistěji zpracovaný, grafika a ovladatelnost centrálního displeje s úhlopříčkou osm palců (ve výbavě Comfrt, jinak má 6,5 palce) vlastně vůbec neodpovídá zastaralým asijským systémům – tohle je evropské a funkční.
Pěti hvězdičkami v testech Euro NCAP se Subaru rádo chlubí, na bezpečnost svých aut hodně vsází. Kamerový systém EyeSight už mají „plejády“ přes 10 let, technologii japonští šikulové vyzdobili za tu dobu asistentem pro předkolizní brzdění, adaptivním tempomatem, omezením výkonu motoru, když není nutné zhurta akcelerovat, hlídačem jízdních pruhů a pak různými akustickými výkřiky, když byste náhodou klimbali (a kličkovali v pruhu, nebo vyjížděli ven) či nedávali pozor (při rozjedu vozidla před vámi na světlech). Dokud nenapadne sníh nebo nespadne hustá mlha, je to funkční a působivé.
Dostatečné stádo?
Nebudeme nikomu nalhávat, že 114 koní (a 150 Nm), které boxer vyžene ven na lesní stezky, je dostačující pro opravdové sportovní radovánky. Mimochodem jen zrychlení z nuly na stovku zabere subaru 12,4 vteřiny. Atmosféricky plněný motor se musí hodně vytáčet, aby přímočaře reagoval na rychlou kadenci povelů od chodidla, vrchol má za šesti tisíci otáček. Subaru jinak tvrdí, že „šestnáctka“ má vyšší tuhost bloku, což by teoreticky mělo snižovat hluk směrem do kokpitu. V Impreze je při klidné jízdě mrtvolné ticho, zřejmě tedy tato taktika z východu funguje.
Dvoulitr se 156 koňmi by si s kroucenými zatáčkami tak či tak dovedl poradit o mnoho líp, na druhou stranu skutečně záleží jen a jen na motoru? Subaru Impreza (a japonská značka jako celek) si totiž potrpí na příkladném zpracování podvozku. A tady se motorističtí novináři shodují – kde v Japonsku ubrali na síle, tam přidali na precizní motorice, kontrolované a bezpečné jízdě a zábavě za volantem. Stabilním jízdním vlastnostem pomáhá i o malinko nižší těžiště.
Podvozek je tužší a vlivem uchycení zadního stabilizátoru přímo do karoserie má Impreza jistější průjezdy zatáček bez povalování se v tlumičích. Ne že by u takto nízkých a sportovněji posazených aut byly náklony obecně nějak znatelné. Do volantu dostáváte příkladnou zpětnou vazbu od kol, převodovka rozdává zátěž na (virtuální) převodové stupně s lehkostí, přesto je manuálu škoda. V současné Impreze ho prostě nedostanete.
Pochopit filozofii
Subaru Impreza se staví do nové role klidnějšího auta pro řidiče, kteří si tu a tam rádi projedou zatáčku pod plynem. Podvozek vás zachrání z lecjaké šlamastyky. Po městě budete jezdit za 8,5 litru, kombinovaně pak za pěkných 7 až 7,5. Podrážky z oceli přidají půl litr navíc, stejně jako častější vytáčení motoru, při kterém se budete snažit ze „šestnáctistovky“ vyždímat, co se dá. To ale není filozofie, se kterou Impreza na evropský trh přišla. Chce tu ukázat svou přívětivou tvář bezpečného a spolehlivého auta pro řidiče, kteří ocení její techniku a rádi se svezou svižněji, ale bez rizika. Na dovádění má Subaru třeba BRZ.
V základu za 560 tisících najdete všechno potřebné, testovaný Comfort je 70 tisíc dražší a auto má třeba natáčecí světla, přední mlhovky, sedmnáctipalcová kola a tak dále. Když už tak spíš připlácejte za Executive, která je dražší o 110 tisíc. Dostanete třeba systém pro hlídání mrtvého úhlu a povýšíte „subaráckou“ bezpečnost na ještě vyšší úroveň.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Perfektní podvozek,Slabší motor
Přehledný interiér,Není z nejlevnějších
Důraz na bezpečnost,Není pro každého (ale je to skutečně minus?)
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Impreza 1.6i EyeSight Comfort
Motor:,čtyřválec boxer
Objem válců:,1600 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,84 kW/114 koní při 6200 ot./min
Točivý moment:,150 Nm při 3600 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,12.4 s
Maximální rychlost:,180 km/h
Převodovka:,bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.0 / 5.5 / 6.4
Emise CO2:,145 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4460 mm
Šířka:,1775 mm
Výška:,1480 mm
Rozvor:,2670 mm
Provozní hmotnost:,1496 kg
Objem zavazadlového prostoru:,385/1290 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu