Subaru Forester jsme testovali už dvakrát (atmosférický benzín s manuálem a atmosférický benzín s Lineartronicem), ale to auto se nám fakt líbí. Rozhodli jsme se otestovat všechny možné motorizace. Teď, ve třetím článku, přichází řada na naftový motor.

Pokud chcete pod kapotu Subaru Forester dieselový agregát, nemůžete si vybírat. V nabídce je pouze jediný motor a pro Forestera (narozdíl od většího Outbacka) jen jediná převodovka – manuální.

test-subaru-forester-20-boxer-diesel-p1

Motor je stále ten starý dobrý boxer, tedy s protiběžnými písty, se vstřikováním paliva common-rail a přeplňovaný turbodmychadlem. Ze zdvihového objemu 2,0 litru nabízí výkon 108 kW/147 koní a točivý moment 350 Nm. Veškerá jeho síla se, jak je u subaru zvykem (s výjimkou u nás již neprodávaného modelu Trezia a zábavné zadokolky BRZ), přenáší na všechna čtyři kola.

S manuální převodovkou (a v nejnižší výbavě) ale budete ochuzeni o novinku v podobě terénního režimu X-MODE, který má za úkol (díky elektronice a stabilizace a ABS) nahradit mechanické redukce a uzávěrky diferenciálů. Narozdíl od většiny ostatních dnešních SUV má však Forester (s manuální převodovkou) pořád stálý symetrický pohon všech kol. Do terénu je auto slušně vybaveno i co se týká nájezdových úhlů (vpředu 25°, vzadu 26°) nebo světlé výšky 220 mm.

Tenhle Forester ale mate tělem. Zvenku se tváří jako nejsilnější 2,0XT – tedy benzínový přeplňovaný dvoulitr s dvěma sty koňmi pod kapotou – ale jde “jen” o prvky z výbavy Sport. Kromě nárazníků obsahuje také velká 18″ kola, perfektní audiosystém Harmann/Kardon či hliníkové sportovní pedály. Do standartní výbavy patří například bezklíčkový vstup a startování, kožené čalounění, elektrické střešní okno, couvací kameru, elektricky otevíratelné víko zavazadlového prostoru a další vychytávky. Jenže díky tomu se cena vyšplhá dokonce přes 1 milion Kč, a to už není úplně málo…

Forester je, co se týká jízdy, typickým Subaru. Skvěle nastavený podvozek je oproti předchozí generaci o poznání tvrdší, ale nerovnosti stále žehlí velmi dobře. I když s naftovým motorem nejde o žádnou splašenou střelu, stability má na rozdávání a limitem jsou v našem případě pouze nové zimní pneumatiky, které nedokáží auto vážící lehce přes 1,6 tuny v ostrých zatáčkách podržet. V delších a mírnějších obloucích však Forester potrápí i mnohem nižší auta. I když působí (a vlastně i je) těžším dojmem než minulá generace, jezdí se s ním příjemně.

test-subaru-forester-20-boxer-diesel-p2

Motor slibuje díky hodnotám motoru slušné jízdní výkony. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy, maximální rychlost 190 km/h a spotřeba paliva 7,3 litru na 100 kilometrů ve městě, 5,2 litru na 100 kilometrů mimo město a 5,9 litru na 100 kilometrů v kombinovaném režimu. My jsme s ním jezdili kolem 7,5 litru na 100 kilometrů (ale jde to rozhodně méně), což považuji za velmi slušný výsledek.

Motoru se ale příliš nechce pracovat v nízkých otáčkách. Pod cca 1 500 otáček za minutu je jeho dynamika nepřesvědčivá a zvuk trochu dunivý, jakmile tuto hranici překročíte, agregát znatelně ožije a přijemně zatáhne. Problémem pak nejsou ani rychlosti výrazně překračujcící povolené české limity, v nichž se Forester chová stále jistě. Aerodynamický hluk se o slovo důrazněji přihlásí až kolem 160 km/h a více.

Když to vezmu kolem a kolem, Subaru Forester mezigeneračně povyrostl (délka +35 mm, šířka +15 mm, výška +200 mm a rozvor +25 mm) a zdražil, ale stále jde o jedno z těch nejlepších jízdních SUV, které si můžete koupit. Jasně, interiér vás nebude hýčkat tak jako u některých jeho (zejména německých) konkurentů, můžete si být ale jistí, že si s ním nejen na silnici a nejen za hezkého počasí užijete! A o to jde u Subaru především… 🙂

Ceník je k nahlédnutí tady.

-PS-