Test Subaru Forester 2.0i-L Lineartronic: Elektronizace přichází

Autor: Pavel Srp - 1. 8. 2013


Subaru Forester přijel počátkem letošního roku na trh již ve své čtvrté generaci, která si sice zachovává tvary té třetí, ale pod kabátem lze najít mnohem modernější techniku a některé mechanické vychytávky nahrazuje elektronika. Pro někoho to bude možná zklamáním, zvláště pro zaryté fanoušky této japonské automobilky, kteří na ní oceňovali právě tu mechaničnost, ale pro jiné to bude naopak velkým plusem.

Oproti minulé generaci Forester vyrostl. Do délky se protáhl o 36 mm na 4 595 mm, do šířky o 14 mm na 1 795 mm, do výšky o 19 mm na 1 695 mm a rozvor narostl o 24 mm na 2 640 mm. Důvod to má jednoduchý, musel uvolnit místo modelu XV, který se s předchozí generací Foresteru takřka překrýval. Čtvrtá generace má teď za úkol zaměřit se ještě více na rodiny a stát se praktickým rodinným autem.

A díky vnějším rozměrům, jež Forester řadí k největším vozům v segmentu kompaktních SUV, se mu to vcelku daří. Místa na předních i na zadních sedadlech je dostatek. Snad jen na zadní sedadla, ačkoliv je auto určeno pro pět cestujících, bych doporučoval sedět spíše ve dvou. Prostřední místo je spíše nouzové: Na svědomí to má tvarování samotného prostředního sedadla, které v opěradle skrývá loketní opěrku s úložným prostorem a sedák postrádá jakékoliv tvarování. Zato krajní sedadla se pohodlím i tvarováním takřka vyrovnají těm předním.

Podobné to bude i se zavazadly, kterých si na dovolenou nebo na chalupu můžete vzít celkem hodně. Za pátými dveřmi se ukrývá prostor o objemu 505 litrů (488 l v případě, že víko zavazadelníku bude ovládáné elektricky) a pokud zadní sedadla sklopíte (bohužel podlaha nebude rovná), dostanete 1 592 litrů (1 573 pokud budete mít střešní okno). Jen dávejte pozor až zavazadla do kufru budete dávat. Ačkoliv mám jen 180 cm, o víko jsem se pokaždé praštil do hlavy. Otevírá se nízko.

Kámen na kameni nezůstal ani v interiéru. Nebojte, přehledný a nenáročný je interiér pořád, dostal ale modernější a větší displeje, větší ovladače na volantu nebo třeba češtinu. Displej na vrchu palubní desky nově zobrazuje nastavenou teplotu dvouzónové automatické klimatizace (v nejnižší výbavě pouze jednozónové, ale je bez příplatku), údaje palubního počítače nebo grafické znázornění záběru jednotlivých kol – to díky novému elektronickému systému X-MODE. Interiér se nechal inspirovat iks-véčkem.

X-MODE je tu zcela novým systémem a do jisté míry nahrazuje uzávěrky diferenciálů nebo redukční převodovku, kterou už čtvrtá generace nemá. Nedostanete ho ale ke všem motorizacím. Dostupný je pouze u motorů spojených s převodovkou Lineartronic. To znamená, že pokud budete chtít naftu, máte smůlu (v minulé generaci ale nafta redukci taky neměla). Díky X-MODE si i méně zkušení řidiči mohou vychutnat terénní schopnosti, protože díky spojení řízení motoru, bezestupňové převodovky, stabilizačního systému a pohonu všech kol, jim bude stačit jen šlapat na pedály. Auto udělá zbytek za ně samo.

V showroomu při nákupu budete moci vybírat mezi třemi motory. Všechny mají protiběžné písty a čtyři válce, jeden je naftový a dva spalující benzín. Dobrou zprávou pro řidiče vyznávající dynamiku a dostatek výkonu ve všech situacích, mám dobrou zprávu. Do nabídky se po několika letech vrátil vrcholný motor 2,0XT, jemuž k výkonu 177 kW/240 koní dopomáhá turbodmychadlo. My jsme však pod kapotou měli základní atmosférický dvoulitr o výkonu 110 kW/150 koní a s točivým momentem 198 Nm. Ten se svou dynamikou i projevem (včetně fungování bezestupňové převodovky) hodně podobá nedávno testované Toyotě RAV4. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Forester za 11,8 sekundy a maximální rychlost je 192 km/h. Oproti RAV4 je však o poznání úspornější.

Spotřeba paliva udávaná výrobcem je 8,2 l/100 km ve městě, 5,7 l /100 km mimo město a 6,6 l/100 km v kombinovaném provozu. K našemu překvapení jsme se na konci týdenního testu (podle údaje na displeji palubního počítače ) dostali jen těsně přes 8 litrů naturalu na 100 ujetých kilometrů.

Novinkou je pro Forester na volantu umístěné přepínání jízdních režimů SI-DRIVE, které po vzoru starších Outbacků nebo vrcholného STI mění vlastnosti auta. Je však k dispozici pouze pro benzínové motory. Na výběr je mód Intelligent, jenž vše podřizuje klidné a úsporné jízdě, nebo Sport, jenž má naopak sloužit k dynamičtějším přesunům. V praxi jsem však mezi režimy nepoznal žádný výraznější rozdíl. U nejsilnějšího 2,0XT je k dispozici ještě mód S# (tedy ostřejší Sport), který upraví chování bezestupňové převodovky a narozdíl od I a S bude převodovka Lineartronic fungovat s 8 přednastavenými virtuálními stupni místo 6.

Bezestupňová převodovka Lineartronic (CVT) se při běžné jízdě snaží držet otáčky hodně nízko, někdy dokonce až moc. Díky tomu není problém, aby nechala motor pracovat i kolem volnoběžných otáček. Při potřebě akcelerace a důraznějšímu sešlápnutí plynového pedálu prudce vylétly otáčky a do té doby pohodovou atmosféru na palubě začal prořezávat hluk od vytočeného motoru. Ani tak však Forester asfalt netrhal. Takové chování je jednou z největších slabin bezestupňových převodovek, kterou, bohužel, trpí všechna auta.

Ale Subaru přišlo nedávno s novinkou, jež se poprvé objevila u Outbacku. Ten k naftovému motoru dostal novou generaci převodovky Lineartronic, která se při sešlápnutí plynového pedálu na více než 65% automaticky přepne na virtuální rychlostní stupně a řadí dokud pedál plynu nepovolíte. Po chvíli klidné jízdy se opět vrátí do bezestupňového režimu. Už aby to měly i další modely a motory…

I když má čtrvtá generace tvrdší podvozek, není si Forester na okreskách tak jistý jako třetí generace. Může za to nejen světlá výška 220 mm (nejvyšší v segmentu kompaktních SUV), ale i vyšší profil základních 17″ pneumatik. Pořád však do kapsy strčí většinu svých konkurentů.

Sečteno, podtrženo, nový Forester se opět povedl! Jízdními vlastnostmi si vrchní příčky bez problémů udržel, a to nejen na silnici, ale zejména mimo ni. Zarytí Subaristé sice možná namítnou, že se díky použití čím dál více elektronických pomocníků na úkor čisté mechaničnosti z Forestera stává slečinka a typické dnešní SUV, ale ještě to není až tak úplně pravda. Subaru si totiž pořád jede tou svojí vlastní cestou, i když už z ní – díky zaběhlým evropským konkurentům – trochu ušlapává…

Základní cena Subaru Forester je 679 000 Kč za benzínový atmosférický dvoulitr s manuální šestistupňovou převodovkou, testované auto vyjde na 819 000 Kč. Dostanete za to bohatě vybavené auto se stálým pohonem všech kol a výbornými jízdními vlastnostmi.

Ceník je k nahlédnutí tady.

-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru