Smart ForTwo je tady už ve třetí generaci. Opět o něco povyrostl, takže parkovat s ním příčně mezi podélně stojící auta už tak úplně nejde, ale i tak je s ním parkování hračka, stejně jako pohyb po městě. Proč? To se vám pokusíme vysvětlit v několika následujících odstavcích.

test-smart-fortwo-10-52kw-p1

Smart ForTwo přišel na trh už v roce 1998, tehdy šlo o revoluci v městském cestování. Zaparkovat bylo možné prakticky kdekoliv a jakkkoliv, ať už do řady podélně nebo příčně. Auto bylo neskutečně krátké, takže z řady nyvyčnívalo. To se o nové, již třetí generaci říci nedá, na délku se protáhlo na 2695 mm. A to už je dost. Jak Smart vypadá příčně zaparkovaný v řadě podélně stojících aut se můžete podívat v galerii. To, že se mezi auta nepostavíte kolmo, ale není až takový problém, protože v příčném směru snad není místo, kam by se nevešel. Smůlou zůstane fakt, že pokud před i za Smartem zaparkují auta blízko, řidiči s jinými auty po odjezdu Smartu na místo nevejdou.

Nová generace tohoto městského vozítka vznikla spoluprací automobilek Daimler a Renault (nové Twingo). Vzhled auta si zachovává již 17 let stále stejný recept i design, který se jen decentně mění podle aktuálních trendů. Na první pohled tak vždy poznáte, že jde o Smart. Testované auto kombinovalo nápadný oranžový lak karoserie s černými bočními panely, střechou a koly.

Ve stejné barevné kombinaci je vyveden také interiér. Oranžová palubní deska se nicméně odráží v okně. Smart je pouze dvoumístným autem, místa pro dva pasažéry je tu však dostatek ve všech směrech. K dispozici je i několik odkládacích přihrádek včetně kapsy za sedadly. Zavazadelník je přímo za sedadly a od kabiny je oddělen pouze textilní přepážkou přichycenou suchým zipem. Hledat tak na křižovatce rohlík v tašce s nákupem není problém. Kufr nabízí objem 190-350 litrů a přístup je do něj díky dvoudílným dveřím, kde spodní část může posloužit jako sedátko (unese až 100 kg).
test-smart-fortwo-10-52kw-p2

Převážet v kufru zmrzlinu ale není úplně dobrý nápad, protože pod jeho dnem je ukrytý motor. Neděste se, podlaha se nijak moc nehřeje, ale teplejší rozhodně je. Motor je od kufru oddělen krytem s poměrně tlustou izolací. Jde o atmosféricky plněný tříválec s objemem jednoho litru a výkonem 52 kW/71 koní a točivým momentem 91 Nm. A to je na auto s hmotností 880 kg slušný agregát… 🙂 Pokud by vám to nestačilo, v nabídce je také přeplňovaný tříválec o objemu 0,9 l, jehož výkon je 66 kW/90 koní a točivý moment 135 Nm.

Ve městě není ani dynamika základní motorizace vůbec špatná, ale musíte ji hnát do otáček. To není díky (poprvé v historii dostupné) manuální pětistupňové převodovce problém. Pokud nechcete řádit nebo řadit, můžete sáhnout po nové příplatkové dvouspojkové převodovce twinamic, která se o přenos výkonu na kola zadní nápravy postará sama a zcela bez vašeho přičinění. A podle našich prvních zkušeností nejde o špatnou volbu, ale naopak o příjemně fungující automat – zejména ve srovnání s předchozími robotizovanými převodovkami, které twinamic nahrazuje.

Jízda po městě vyžaduje často složité manévrování a příslovečné “otáčení se na pětníku”. Pro takové situace snad neexistuje lepšího auta, než je právě Smart. První metry s několik prvních zatáčení s ním vám vyloudí úsměv na tváři. Jeho poloměr otáčení je totiž pouhých 6,95 metru. Na papíře to nevypadá možná nijak zajímavě, ale s kratičkým rozvorem se auto dokáže otočit úplně bez problémů i na běžné dvouproudové silnici aniž byste museli couvat.
test-smart-fortwo-10-52kw-p3

Městské prostřední nedělá Smartu vůbec žádné problémy, ale co když s ním vyjedeme mimo město nebo dokonce na dálnici? Sto kilometrovou rychlost zvládne auto zcela bez problémů, na dálnici v pohodě udrží i 120 km/h. Jezdit s ním rychleji už ale nemá moc význam. Na rovince to zvládne, ale nijak užívat si to nebude ani auto ani řidič. A to i přesto, že maximální rychlost je až 151 km/h.

Za týdenní test jsme se Smartem ujeli několik stovek kilometrů, hlavně po městě a jeho okolí. Vyzkoušeli jsme ale i již zmíněné okresky a dálnice a spotřeba paliva se podle palubního počítače nakonec ustálila na hodnotě 6,6 l/100 km. A to nejsou hodnoty, které bych u takového auta čekal, čekal bych spotřebu mnohem menší.

Smart je stylovka – do města, do přeplněných uliček. Ačkoliv povyrostl, stále jde o jedno z nejmenších aut na trhu. Za jeho výjimečnost je ale potřeba také zaplatit. Základní cena s tříválcem 1,0 45 kW startuje na 279 500 Kč, s testovaným motorem stojí minimálně 283 500 Kč (a ten příplatek se určitě vyplatí!) a s vrcholným turbomotorem 308 000 Kč. Za dvouspojkovou převodovku se připlácí 26 488 Kč. A pokud bystě chtěli ještě stylovější Smart, počkejte si do zítra, protože automobilka ve Frankfurtu představí verzi Smart Cabrio! 🙂


Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Smart
Typ: ForTwo
Motor: 1.0 52 kW
Motor: řadový tříválec (R3)
Objem válců: 999 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: zadních kol
Výkon: 52 kW/71 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 91 Nm při 2 850 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 14.4 s
Maximální rychlost: 151 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.9 / 3.7 / 4.1
Emise CO2: 93 g/km
Objem nádrže: 28 litrů
Délka: 2 695 mm
Šířka: 1 663 mm
Výška: 1 555 mm
Rozvor: 1 873 mm
Pohotovostní hmotnost: 880 kg
Objem zavazadlového prostoru: 190 – 350 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde