Test Škoda Superb Combi 1.5 TSI DSG | 2024

Test Škoda Superb Combi 1.5 TSI DSG | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 29. 7. 2024


Škoda Superb čtvrté generace se už na českých silnicích rozšířil a i my jsme ho už v testu měli. Ten první jsme vyzkoušeli s naftovým dvoulitrem, tentokrát jsme ale pod kapotou měli úplný základ nabídky s benzinovým mild-hybridem 1,5 TSI, ale rovnou ve vrcholné výbavě Laurin & Klement.

Velký, pohodlný a dobře vybavený

O čtvrté generaci Škody Superb jsme toho napsali už opravdu hodně. Přečíst si můžete nejen články přímo po jejím představení, ale také po prvních jízdách z letošního jara s kombíkem nebo z léta s liftbackem anebo právě v úvodu zmiňovaný test naftového 2,0 TDI se 110 kW. Proto teď vynecháme to, co je u Superbu úplně nové a půjdeme rovnou na konkrétní testované auto.

Jde o červený kombík se základním motorem, kterým je benzinový čtyřválec s objemem 1,5 litru a s přeplňováním turbodmychadlem. Jde o verzi ve vyšší výbavě Laurin & Klement, což poznáte zejména podle malého loga na předních blatnících.

Test Škoda Superb Combi 1.5 TSI DSG | 2024

A jako vrcholná verze nabízí bohatou standardní výbavu, která zahrnuje například velmi dobře fungující Matrix-LED přední světlomety, top LED zadní světlomety s animovanými ukazateli směru, head-up displej, ale také ergonomická přední sedadla s elektrickým ovládáním a pamětí, vyhřívání zadních sedadel, audiosystém CANTON s 14 reproduktory anebo novou generaci adaptivního podvozku DCC+.

A tohle všechno (a i další prvky na přání) jistě na svých dlouhých cestách oceníte, protože i nový Superb se na dlouhé cesty opravdu hodí. Je velký zvenku (jeho délka je 4902 mm, šířka je 1849 mm a vysoký je 1482 mm), ale i uvnitř (čemuž pomáhá rozvor náprav 2841 mm). Pětice cestujících si tu sice až tak pohodlně nesedne, zejména ten vzadu uprostřed si to nebude moc užívat, ale pokud pojedete ve čtyřech, místa bude do všech směrů opravdu spousta. Zejména pro nohy zadních cestujících je tu tradičně opravdu hodně.

A i kufr je obrovský. Jeho standardní objem je 690 litrů. To se dá po sklopení dělených opěradel zadních sedadel jednoduše zvětšit na až 1920 litrů. Potěší, že čtvrtá generace Škody Superb má elektricky ovládanou roletku zavazadlového prostoru, takže se s ní nemusíte vůbec zaobírat. Jakmile kufr otevřete, sama se zasune k opěradlům, abyste měli dostatečný prostor k manévrování se zavazadly a ve chvíli, kdy elektrické víko kufru zase zavřete, opět se automaticky vysune, aby do kufru nebylo vidět. Škodovka do kufru samozřejmě i pro čtvrtou generaci Superbu nabízí všemožné síťky, přepážky a další podobné „simply clever“ vychytávky, aby v kufru při jízdě nepoletovaly ze strany na stranu.

Test Škoda Superb Combi 1.5 TSI DSG | 2024
Testovaná Škoda Superb Combi 1.5 TSI DSG a nedávno testované ojeté Audi A7 Sportback 2,8 FSI quattro S-tronic z roku 2011: nejen černá, bílá, šedá a stříbrná auta jezdí po silnicích

Slušná spotřeba, ale žádný rychlík

Jedna pětka pod kapotou je naladěna na 110 kW/150 koní a točivý moment vrcholí 250 Nm. To není na auto vážící s řidičem kolem 1,7 tuny zase tolik. Technické údaje dále prozrazují, že auto dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a jet maximální rychlostí 222 km/h. Standardem je automatická převodovka a pohon všech kol, jiná varianta k dispozici není.

Superb s tímto motorem opravdu není žádný rychlík, přesto svižně jet dokáže. Problém pro něj není ani předjíždění na okresních silnicích, přestože si manévr musíte o něco víc připravit než v minulé testované naftové motorizaci se stejným výkonem (přestože zrychlení na stovku i maximálka  je papírově u základního 110kW naftového motoru stejná). Neznamená to, že by auto bylo pomalé, není to ale žádný trhač asfaltu. Udržet na dálnici rychlosti nad povoleným českým limitem i s posádkou a nákladem nemá vůbec žádný problém ani do poměrně příkrých stoupání.

A této dynamice pomáhá i převodovka, která tu kvůli tomu má taky víc práce než u naftové motorizace. Řadí častěji, ale řadí hladce a při jízdě to vlastně posádku nebude nijak obtěžovat. Pozor je třeba dávat jen na to, že tato konfigurace se příliš nehodí v situacích, kdy byste s autem chtěli častěji tahat nějaké těžké přívěsy a podobně. V technickém průkazu má přitom tažné zařízení na 1,6 tuny, ale problémy může způsobovat právě DSG se suchými spojkami.

Test Škoda Superb Combi 1.5 TSI DSG | 2024

Když budete s jedna pětkovým Superbem jezdit klidně, odvděčí se vám překvapivě příznivou spotřebou paliva. Svůj podíl na tom jistě má nejen mild-hybridní technologie, ale také systém vypínání dvou válců při nízké zátěži (to při jízdě poznáte pokud máte citlivý sluch). Jezdit se dá i za hodnoty začínající pětkou (v případě defenzivní jízdy mimo město), běžně spíš počítejte s tím, že se vejdete do 7 l/100 km. Díky 66litrové palivové nádrži vám tak palivo vystačí na hodně dlouhých cest. A při těchto cestách si budete v kabině užívat i ticho a klid, protože odhlučnění je (i díky dvojitým sklům) opravdu parádní.

Je opravdu pohodlný

Výbava Laurin & Klement má ve standardu „novou generaci“ adaptivního podvozku. Ta se nejvíce odlišuje tím, že namísto původního jednoho ventilu má nyní dva nezávisle řízené ventily. Díky tomu lze oddělit odskokovou a kompresní část odpružení, což se projevilo na komfortu jízdy. Automobilka tvrdí, že díky tomu bude rychlejší reakce tlumičů a také je možné využít širší rozpětí charakteristiky tlumení (vybírat lze až z 15 možností).

Naladění podvozku se mění buď v rámci zvoleného jízdního režimu anebo v individuálním módu přes grafický posuvník. Neznamená to ale, že by v komfortním režimu bylo auto na to vůbec nejměkčí nastavení a naopak ve sportovním režimu by bylo na nejtužší nastavení. Pokud budete chtít tyto opravdu hraniční nastavení tlumičů, budete si to muset nastavit sami v rámci individuálního jízdního režimu. V komfortním režimu je totiž auto asi ve čtvrtině tuhosti podvozku, podobně je to ve sportovním režimu.

Test Škoda Superb Combi 1.5 TSI DSG | 2024

Současný Superb je pocitově v komfortním režimu nyní naladěn asi tak jako třetí generace Superbu v normálním jízdním režimu, teprve pokud dáte tlumiče v individuálním režimu do nejměkčí pozice, bude to připomínat to houpavou jízdu předchozího Superbu v komfortním režimu. Celkově je ovšem podvozek lepší, automobilka eliminovala ty situace, kdy se auto po přejetí nějaké nerovnosti auto houpalo ještě pár metrů. To už se teď neděje a podvozek je parádní, přestože se od kol na větších nerovnostech ozývají rány.

Závěr a cena

Škoda Superb čtvrté generace je se základním motorem auto spíše pro klidnější řidiče, kteří nepotřebují nutně předjíždět na okreskách a na dálnici dodržují dopravní předpisy. Ne snad, že by to nešlo, ale není to nic, co byste si za volantem této motorizace užívali. Cítíte, že na žádné dovádění tohle auto a ani jeho převodovka není. A tato převodovka není vhodná ani na časté tahání těžkých přívěsů. Naopak dlouhé cestování je to, co si na palubě této verze užijete a to i díky tomu, že kabina je opravdu dobře odhlučněná a spotřeba paliva je střídmá.

A kolik vás Škoda Superb Combi čtvrté generace bude stát? Nabídka verzí a motorizací je široká, aktuálně sahá od 110 kW až po 195 kW a nabízí benzinové a naftové motory a také jeden plug-in hybridní pohon. Nejlevnější Superb s testovaným základním mild-hybridním čtyřválcem 1,5 TSI startuje v nižší výbavě Selection na 975 000 Kč s DPH, v testované Laurin & Klement je to 1 175 000 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Škoda Superb Combi 1,5 TSI ACT DSG

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1498 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

110 kW/150 koní při 5000 – 6000 ot/min

Točivý moment:

250 Nm při 1500 až 3500 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

9,3 s

Maximální rychlost:

222 km/h

Převodovka:

7stupňová dvouspojková automatická (DSG)

Spotřeba paliva:

5,3 – 5,9 l/100 km

Emise CO2:

121 – 134 g/km

Objem nádrže:

66 litrů

Délka:

4902 mm

Šířka:

1849 mm

Výška:

1482 mm

Rozvor:

2841 mm

Pohotovostní hmotnost:

1575–1757 kg

Objem zavazadlového prostoru:

690/ 1920 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru