Škoda Scala má po modernizaci. Ta byla vcelku decentní, protože odlišností si pravděpodobně všimnete tehdy, až budete mít obě auta vedle sebe. Faceliftované kompaktní škodovce jsme se podívali na zoubek v rámci klasického týdenního testu, kam dorazila verze s 85kW litrovým tříválcem a převodovkou DSG.
Co je nového?
Škoda v rámci faceliftu modelu Scala měnila vlastně jen detaily, přičemž u Scaly jich bylo méně než u Kamiqa, který se Scalou sdílí techniku a dostal facelift ve stejnou dobu. Pojďme se to podívat odpředu dozadu a pak do interiéru.
Scala dostala novou masku chladiče a jiný přední nárazník s výraznějšími vzduchovými clonami a centrálním otvorem pro přívod vzduchu. Ten je rozdělen novými výraznými bočními křídly v barvě karoserie. Nové jsou i hlavní světlomety s novým světelným podpisem v podobě dvou linek (jedné nahoře u masky chladiče a druhé dole u blatníku). Navíc mohou mít nově i funkci LED Matrix.
Vzadu jsou také přepracované světlomety, jež jsou nyní výhradně LEDkové a mají teď rozdělený světelný paprsek (linka nesvítí po celé šířce vcelku), v nárazníku jiný difuzor a v odrazkách jsou schované zadní LEDkové mlhovky. Novinkou je také to, že místo loga s okřídleným šípem je na víku kufru nápis. A nové jsou také designy kol.
Změnily se také výbavy a jejich názvy. Pro ČR jsou v nabídce tři: Selection, Top Selection a Monte Carlo. Kombinovat se dají se čtyřmi variantami interiéru. A i v něm jsou v rámci faceliftu některé novinky. Stejně jako se změnily názvy výbav, tak se změnila i jednotlivá provedení interiéru. Pro výbavový stupeň Selection je k dispozici interiér s názvem Loft, výbavový stupeň Top Selection nabízí interiéry Lodge a Suite. A verze Monte Carlo má svůj specifický sportovní interiér.
Všude se dnes sází na ekologii a ekologičnost a auta jsou v tomto ohledu na prvních příčkách. I proto jsou čalounění a dekorační lišty v kabině vyráběny tak, aby využívaly recyklované materiály, z nich jsou některé verze čalounění či koberce.
Žádná Scala už po faceliftu nemá analogové budíky, ale všechny mají digitální přístrojový štít, který se podle zvolené výbavy liší svou velikostí. Upraven byl také panel klimatizace a topení, kde je víc funkcí. Před modernizací se totiž na automatické klimatizaci dala ovládat pouze teplota, ale už ne intenzita foukání a to, které ofuky chcete využít, to už jste museli řešit přes Menu. Teď Scala dostala nad displej další dvě tlačítka, kam přesunula původní „MENU“ a „OFF“ a místo nich pod displej přidala změnu intenzity foukání. Ještě více a detailněji jsme modernizaci popsali v tomto článku.
Matrix-LED světlomety
Velkou novinkou jsou LED Matrix světlomety, které původně Scala neměla. Teď je má ve výbavě Monte Carlo a First Edition ve standardu a u výbavy Top Selection si je můžete za 18 tisíc korun připlatit.
Díky těmto světlometům lze ve tmě neustále svítit na dálkové světlomety, protože elektronika dokáže odcloňovat kolemjedoucí auta. V každém světlometu je 8 diod pro dálkové světlo, které svítí nezávisle na sobě a dohromady tvoří kompletní světelný tok. Jakmile se v protisměru nebo ve stejném směru objeví auto, diody, v jejichž poli se objekt nachází, dálkové světlo zhasnou, aby ho neoslňovaly, ty ostatní ale stále svítí na dálkovky. Funguje to na základě kamery za čelním sklem a aby byla funkce aktivní, musí být přepínač světlometů otočený na pozici „Auto“ a musí být aktivovány automatické dálkové světlomety.
Jízdu ve tmě jsme důkladně vyzkoušeli. Pokud jedete po okresce, fungují světla naprosto bez problémů a všechny okolní objekty (auto, kamion, motorky) světlomety odcloní. Pokud ale vyrazíte na dálnici, pak už to tak dobře nefunguje. Kamiony Scala nevidí, což se ostatně děje prakticky u všech aut všech značek, které LED Matrix světlomety mají (kamera za čelním sklem totiž nevidí nízko umístěné hlavní světlomety kamionů, protože jsou schované za svodidly), ale ona často nevidí ani osobní auta. Problémem může být to, že jde o nízké auto nebo má kamera nedostatečné rozlišení, přesto například v Octavii nebo v Superbu to fungovalo lépe. Na dálnici tak doporučujeme LED Matrix funkci deaktivovat.
Za volantem
Pohonné ústrojí zůstalo v rámci modernizace prakticky beze změny. O pohon se tak mohou starat tříválcové benzinové litrové motory anebo 1,5litrový benzinové čtyřválce, naftový motor v nabídce už není žádný. Se slabšími motory jsou spojeny manuální převodovky, u testovaného litrového TSÍčka a jedna pětky si můžete vybrat, zda chcete automatickou převodovku DSG nebo manuál.
Pod kapotou testované červené Scaly byl tedy výkonnější z motorů 1,0 TSI, který má výkon 85 kW/115 koní a točivý moment 200 Nm. Technické údaje prozrazují, že se sedmistupňovou převodovkou DSG dokáže auto zrychlit z místa na stovku za 10,1 sekundy a maximální rychlost je 202 km/h. Nejsou to nijak oslnivé hodnoty, ale rozhodně nejde o pomalé auto. Svižně jezdit dokáže, rychlost mu v praxi rozhodně nechybí. Tříválec má docela slušný elán. Celkově tato kombinace působí jako zcela dostatečná.
Potěší navíc tím, že lehký předek má velkou ochotu ke změně směru a auto na pohyby volantem reaguje ochotně a rychle. Scala s tříválcem působí až překvapivě obratně. Že by to ale bylo zábavné auto na okresky, to se úplně říct nedá. Jezdili jsme na 17″ kolech, která se tak úplně nesnažila zamaskovat nekvalitu silnic, ale podvozek je naladěn stále spíše do komfortu.
Potěšilo také, že ačkoliv auto pohání tříválec, posádka jej při běžné jízdě v interiéru skoro neregistruje. Motor je dobře odhlučněný a do kabiny jeho zvuk začne výrazněji pronikat až v situacích, kdy začnete hodně šlapat na plynový pedál. Je to ale pořád galakticky daleko od toho zvuku, který vydávaly původní jedničkové fabie s motory HTP.
Naladění převodovky DSG je za jízdy povedené. Řadí tak, jak bychom to čekali, navíc je rychlá. Rozvážná je ovšem při rozjezdu z místa. Tehdy totiž udělá to, že když sešlápnete plyn, nic se neděje, pak se vytočí motor a teprve po chvíli se auto rozjede. Je tam maličké zpoždění, nikoliv však v reakci na plynový pedál, jak je dnes obvyklé, ale v reakci samotné převodovky.
Po týdenním testování a necelých pěti stovkách najetých kilometrů jednoznačně překvapila spotřeba. Nemuseli jste se nijak snažit a i při cestování po velkoměstě (i když ano, mimo dopravní špičky a dlouhé kolony) se dalo jezdit do 6 l/100 km. Mimo město to při klidné jízdě spadlo i k pěti litrům. Vzhledem k tomu, že objem palivové nádrže je 50 litrů, je vám jasné, že u čerpacích stanic zase tak často zastavovat nebudete.
Závěr a cena
Škoda Scala je i po modernizaci tím příjemně jednoduchým autem, kde je v kabině dostatek fyzických a dokonce mechanických ovladačů, kde se všechno nesoustředilo jen na dotekový displej. Vždyť je tu pořád klasická páka ruční brzdy, samostatné tlačítko má systém Start/Stop a upozorňování na překročení maximální rychlosti lze deaktivovat dvěma kliky na volantu. Designové novinky byly v rámci modernizace také decentní a auto navíc hezky jezdí i s tříválcem.
A co ukáže ceník? Základní cena začíná na 459 900 Kč se slabším 70kW litrovým TSI s manuální převodovkou ve verzi Selection. Testované 85kW provedení je dražší o 20 tisíc. Pokud byste jej chtěli s DSG, pak ale musíte do vyšší výbavy a zaplatíte minimálně 559 900 Kč. Příplatek za DSG je v rámci stejné výbavy 40 tisíc korun.
Technické údaje:
Auto: | Škoda Scala 1,0 TSI 85 kW DSG |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 999 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 85 kW/115 koní při 5500 ot./min |
Točivý moment: | 200 Nm při 2000 – 3500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,1 s |
Maximální rychlost: | 202 km/h |
Převodovka: | 7° dvouspojková (DSG) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,4 – 5,8 l/100 km |
Emise CO2: | 121 – 132 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4362 mm |
Šířka: | 1793 mm (bez zpětných zrcátek) |
Výška: | 1471 mm |
Rozvor: | 2636 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1237–1340 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 467 / 1410 litrů |