Škoda Scala je jednou z opravdu horkých novinek letošního roku. Bylo to vidět nejen při jejím představení loni v prosinci v Izraeli, ale také po prvních dubnových jízdách. O to více jsme byli zvědaví na první test. A ten máme za sebou!
TDI: český sen
Do našeho testu dorazila Scala s naftovou jedna šestkou, která se nám do rukou při prvních jízdách nedostala. Výkon motoru je 85 kW/116 koní a hodnota točivého momentu je 250 Nm. To nezní špatně, ale jak to bude v praxi?
První nastartování studeného motoru bylo poměrně zajímavé. Motor je sice kultivovaný, ale je poměrně hlučný. Po zahřátí se to sice trochu ztiší, ale stále o motoru budete vědět. To se vám ani s jedním z benzinových motorů nestane. U těch se naopak budete muset občas podívat na otáčkoměr, jestli motor běží.
Z hlediska projevu při jízdě ale motor potěší. Maximum točivého momentu má motor mezi 1500 a 3250 ot./min, kde ke slovu přichází maximum výkonu, jenž vydrží do 4000 ot./min. Motor pod 1500 ot./min nechce příliš zrychlovat, ale po překonání této mety už otáčky i rychlost docela slušně stoupají. A dynamika je vlastně zcela dostatečná.
Motor má sice poměrně plochý projev, ale překvapivě ochotně zrychluje až ke 200 km/h. V těchto rychlostech nebylo ale testované auto s podvozkem s nastavitelnou tuhostí na normální režim úplně stabilní, po přepnutí do sportovního režimu, kdy podvozek ztvrdne, to ale bylo bez problémů. Udržet si dlouhodobě rychlost kolem 180 km/h pro naftovou Scalu není problém. Výletů do Německa se tedy bát nemusíte.
Podvozek je pohodlný, ale…
Scala nabízí v ceníku kola s průměry 16 až 18 palců. Testovaný zelený kus byl ve výbavě Style, která má rozměr kol přesně uprostřed. Obouvala tedy 17″ disky a k tomu má sportovní podvozek s volitelnou tuhostí tlumičů (Sport Chassis Control) včetně volby jízdního režimu (Driving Mode Select).
A to je kombinace, která ačkoliv má v názvu sportovní, je na kvalitní a rovné silnici příjemně komfortní. Auto se jen tak decentně pohupuje, nikoliv však nepříjemně. Jakmile se však povrch změní na nekvalitní a plný výmolů, na rovině se toho příliš nezmění, ale v oblouku podvozek znejistí. Kola se totiž nedokáží zcela držet asfaltu.
Bohatá výbava
Scala nahrazuje Rapid a oproti němu je to mnohem dospělejší auto, což dokazuje nejen na pohled zvenku, ale i uvnitř. Vnější design přijel s novým designovým jazykem značky, který by měly dostat všechny nové modely. V testované výbavě s kompletně LED osvětlením působilo auto ještě luxusnějším dojmem, který dotvářely dynamické zadní ukazatele směru podobně jako to mají modely Audi.
I interiér je minimálně o třídu jinde než u původního Rapidu. Nejzásadnější změnou jsou použité materiály, ačkoliv na Octavii stále Scala nedosahuje. Z mého čistě subjektivního názoru mi chybělo několik tlačítek na ovládání klimatizace – zmiňoval jsem to po prvních jízdách a nezměnilo se to ani po týdenním testování.
Nejvíce mi chybělo tlačítko aktivace a deaktivace klimatizace, neméně pak změna intenzity foukání, respektive otáček větráku. Oboje samozřejmě nastavovat lze, ale je potřeba to dělat přes dotekový displej po stisknutí tlačítka Menu mezi ovladači klimatizace. To je podle mého názoru zdlouhavé a zbytečné, navíc když jsou tu dvě zbytečně velká tlačítka… Podle reakcí po prvních jízdách to ale spoustě lidem nevadí. A mimochodem – deštník ve dveřích nechybí!
Za 10 900 Kč si můžete připlatit za tzv. Virtuální kokpit, tedy plně digitální kapličku přístrojů s možností změny designu. Šablony designu se mi líbí, stejně jako viditelnost i při ostrém slunečním svitu, ale reakce jsou pomalé. Při listování palubním počítačem je po otočení rollerem na volantu drobná prodleva.
Novinkou je také příplatkové bezdrátové dobíjení mobilních telefonů, které se ukrývá ve středovém panelu před řadící pákou. Překvapení možná budete pokud váš telefon bezdrátové dobíjení nepodporuje a vezmete si kabel. Klasické konektory USB tu totiž nahradily menší, rychlejší a mnohem „chytřejší“ konektory USB-C. A konečně v palubní desce lze mít za příplatek také ambientní osvětlení.
A ještě jeden drobný nedostatek z pohledu ergonomie jsem našel. Naštěstí je tady stále klasická ruční brzda, ale přes její rukojeť není vidět na dvě krajní tlačítka, která se nacházejí u řadící páky. Ve škodovce o tom asi vědí, a tak (alespoň) v testovaném autě byla prázdná a funkční byla ta v prostřední a v levé části. Ovládají se tu parkovací senzory, aktivní parkovací asistent, ale také se tu přepínají jízdní režimy a deaktivuje se Start/stop systém.
Pro šetřílky? Ano i ne
Motory TDI platily hlavně dříve za spolehlivé a úsporné jednotky. O spolehlivosti po týdenním ježdění a 800 kilometrů mluvit nemohu, ale o spotřebě ano. A ta byla velmi příjemným překvapením, protože se při naprosto normální jízdě dala vždy udržet pod 5 l/100 km. Noční Prahou, kdy jsme se vydali vstříc muzeím v rámci Pražské muzejní noci, se dalo dostat i hluboko pod 4 l/100 km. Tady budou šetřílci jednoznačně jásat, ale co prozradí pohled do ceníku?
Aktuálně jsou pro Škodu Scala v nabídce dvě výbavy (Ambition a Style) a tři motory (1.0 TSI 85 kW, 1.5 TSI 110 kW a 1.6 TDI 85 kW). Nejnižší cena je 394 900 Kč za 1.0 TSI, za naftový motor se připlácí 40 tisíc korun.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Scala 1.6 TDI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední
Výkon:,85 kW/116 koní při 3250 – 4000 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1500 – 3250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.1 s
Maximální rychlost:,201 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.1 / 3.6 / 4.2
Emise CO2:,108 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4362 mm
Šířka:,1793 mm
Výška:,1471 mm
Rozvor:,2636 mm
Pohotovostní hmotnost:,1324 – 1489 kg
Objem zavazadlového prostoru:,467 / 1410 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]