Škoda Roomster mezi lidmi vyvolává rozporuplné reakce, jedni ji milují, druzí nenávidí. A může za to zejména vnější design. Nicméně jde o jednu z nejpraktičtějších škodovek posledních let. Automobilka před nějakou dobou jeho výrobu oficiálně ukončila a my jsme se rozhodli rozloučit se s ním redakčním testem. Vybrali jsme verzi Scout s naftovým motorem 1,6 TDI.
Roomster nikdy negeneroval vysoká prodejní čísla, přesto se v nabídce automobilky udržel dlouhých 9 let. Na trh přišel už v roce 2006 a za tu dobu prodělal jen pár drobných změn, které poznáte pouze pokud auta z počátku a konce výroby postavíte vedle sebe. Odlišně tvarovaná okna i jejich spodní linie, která na sebe nijak nenavazuje, zůstala po celou dobu výroby nezměněna. Poslední kus sjel z výrobní linky 30.dubna, ale u prodejců se stále nachází spousta skladových vozů.
Škoda přídomkem Scout označuje auta s outdoorovým vzezřením, v případě Roomstera jde o černé plastové nárazníky se stříbrnými kryty a plastové nástavce blatníků, spodků dveří i prahů. Celek dotváří jiné čalounění interiéru, hliníkové nástavce pedálů a na testovaném voze velká 17″ kola s poměrně nízkými pneumatikami 205/40 R17 (standartně 16″). Designově velmi povedené!
Mohlo by se zdát, že velká kola a nízké pneumatiky udělají z Roomstera neposednou kozu. Jenže neudělaly. Opět musím vyslovit pochvalu inženýrům, kteří měli na starosti naladění podvozku, protože tlumiče jsou naladěné tak, že nízké pneumatiky skvěle doplní. Auto není nesmyslně tvrdé, dá se mluvit i o jistém pohodlí. V zatáčkách se drží kvalitního asfaltu jako klíště, nekvalitní a rozbitý povrch ho ale rozhodí.
Roomster se sice ve verzi Scout tváří „outdoorově“, až „terénně“, ale nenabízí vyšší světlou výšku a neumí nabídnout ani pohon všech kol. Nakonec proč ne, i velká část SUV se prodává pouze s pohonem jedné nápravy… Do terénu se ale i díky nízkému profilovému číslu obutých pneumatik nehodí.
Interiér je dobře známý z předchozí generace Škody Fabia, na jejíchž upravených základech Roomster stojí. Sedí se tady výš, ale díky tomu a díky bohatému prosklení je z auta skvělý výhled. Interiér působí vzdušným dojmem, což je v testovaném voze dále podpořeno velkým panoramatickým (avšak neotevíracím) střešním oknem. Pracoviště řidiče již dnes působí poměrně zastarale, ačkoliv jeho ergonomie není vůbec špatná. Své stáří tak prozradí hlavně malý displej rádia nebo navigace, který se nachází daleko od řidičova zorného pole a nachází se až na samé spodní části středového panelu. Nastavit si příjemnou pozici pro řízení je dílem okamžiku, trápit vás může jen nízko umístěná řadící páka.
Zadní sedadla jsou sice neskutečně praktická, ale jsou hodně malá. Jsou stejně jako v modelu Yeti dělená v poměru 40:20:40, dají se všemožně sklápět, posouvat, případně vyjmout, ale cesta v pěti do Chorvatska nebude úplně příjemným zážitkem. Základní objem zavazadlového prostoru je 509 litrů, ten se ale po vyndání zadních sedadel zvětší až na 1 810 litrů. V celém prostoru také bude zcela rovná ložná plocha.
Pod kapotou byl naftový vrchol nabídky, naftový čtyřválec 1,6 TDI s výkonem 77 kW. Motor je po startu hlučnější a příliš se mu nechce do otáček, po několika sekundách se situace začně zlepšovat a po chvíli se motor ustálí na poměrně klidné notě, ačkoliv jsme už slyšeli tišší motory. Parametry 77 kW/105 koní a 250 Nm na papíře neypadají špatně, a nejsou špatné ani v praxi. Maximum točivého momentu je k dispozici už od 1 500 ot./min a nepoleví až do 2 500 ot./min. Roomster je tedy naladěn tak, že není potřeba ho příliš vytáčet.
Spotřeba paliva není z nejnižších, ačkoliv výrobce slibuje spotřebu 4,7 l/100 kilometrů, jezdili jsme za šest. A může za to určitě jen pětistupňová manuální převodovka. Šestý stupeň by si motor určitě zasloužil, i proto, že při dálničních 130 km/h točí motor 2 500 ot./min a spotřebovává podle palubního počítače více než 6 litrů nafty na 100 ujetých kilometrů.
Škoda Roomster po devíti letech nezapře svoji jistou zastaralost, kterou však kompenzuje příkladnou praktičností, slušným vnitřním prostorem i dobrými jízdními vlastnostmi, které by se s jistou mírou nadsázky daly místy označit za zábavné. Odcházé však s hrdostí, protože i ke konci svého života o ni kupci měli zájem. Aby také ne, když oproti startu v roce 2006 začíná o mnoho desítek tisíc níže, na akčních 259 900 Kč. Pokud si tohle auto chcete koupit, máte poslední možnost než prodejci vyprodají sklady. Na konci roku by měl tento „starý“ Roomster nahradit nový, postavený na základech Volkswagenu Caddy, ten ale bude větší a dražší…
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Roomster Scout
Motor:,1.6 TDI
Typ:,řadový čtyřválec
Palivo:,nafta
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Pohon:,předních kol
Výkon:,77 kW/105 koní při 4 400 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.5 s
Maximální rychlost:,181 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.7 / 4.1 / 4.7
Emise CO2:,124 g/km
Délka:,4 214 mm
Šířka:,1 684 mm
Výška:,1 607 mm
Rozvor:,2 620 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 322 kg
Objem zavazadlového prostoru:,509 / 1 585 / 1 810 litrů
[/table]