Mainstream českých silnic, komu by se nevybavila právě Škoda Octavia. I ve své poslední, aktuální generaci, která je s námi od roku 2013, plní cesty naší republiky měrou vrchovatou. Pojďme se podívat na poměrně zvláštní kombinaci, která čítá základní zážehovou jednotku a takřka maximální výbavu.

Zevnějšek nejprodávanějšího vozu mladoboleslavské automobilky není asi třeba nijak detailně představovat. Tento kousek však kombinací barvy modrá Denim metalíza, hliníkovou lištou pod okny, poměrně velkými 17“ koly (rozměr pneu 225/45 R17), příplatkovými zatmavenými reflektory a předním nárazníkem obsahujícím radar systému Front Assist a ACC (adaptivní tempomat) už na první pohled poněkud vystupuje z fleetové šedi běžných Octavií, které na silnici potkáváme. Zhodnocení designu je věcí subjektivní, nicméně vozu to v reálu opravdu sluší a poslední generace českého liftbacku působí dospělým a designově čistým dojmem.

DSC_3249

Tento pozitivní dojem, který člověk získá zvnějšku přetrvává také v interiéru. Kombinace světlého interiéru (avšak s praktickou černou úpravou nejspodnější části) s polokoženými sedadly působí opravdu dobře a luxusně. Mezigenerační přesednutí z Octavie druhé generace s černým interiérem byl opravdu skok minimálně o třídu výš. V sedadlech v provedení kůže/textil jsem strávil přes tisíc kilometrů a jsou přesně taková jaká Škoda umí. Pevná, poměrně tvrdá, ale přitom pohodlná i na delší jízdu. Sice jim chybí boční vedení v oblasti ramen, ale pokud upřednostňujete sportovnější posez, můžete zvolit sedadla z paketu Dynamic. Přes pohodlný avšak trochu užší čtyřramenný kožený volant (i zde nabízí Škoda možnost volby za sportovnější tříramenný) se dostáváme k ostatní bohaté výbavě.

Pod volantem na levé straně naleznete mimo konvenční páčky ještě jednu, které obstarává obsluhu adaptivního a normálního tempomatu. ACC spolu s Lane Assistem (systém pomoci jízdy v pruzích) byli výbornými společníky při opravdu prudkém dešti na dálnici D11, občas je legrace prát se s elektronickým posilovačem, který vám pomáhá držet optimální trajektorii v pruhu, ale svou práci odvádí skvěle a dovolí vám se v klidu napít, případně rychle nastavit palubní systém.

DSC_3409

Palubní systém, věc, které z velké části nová Octavia vděčí za pozitivní dojem, který ve mně zanechala. Navigační systém Columbus disponuje 8“ displejem s jemným rozlišením a příjemnou matnou úpravu, takže jsem se za celou dobu testu nesetkal se zhoršenou viditelností. Pochvalu si však zaslouží infotainment jako takový hlavně díky výborné odezvě, rychlosti a intuitivnosti systému a grafickému zpracování. Třešničkou na dortu byl systém ozvučení Canton, který opravdu příjemně překvapil i audiofilní ucho.

Poslech hudby nerušil ani běh motoru, a to ze dvou důvodů. Jedním je výborné odhlučnění, které kolikrát dokázalo zmást, jestli systém Start-Stop motor deaktivoval nebo ne, a tím druhým je použitá jednotka – zážehový čtyřválec 1,2 TSI ve výkonnější variantě 77kW, a se šestistupňovou manuální převodovkou. Informace, která většině lidí při vyslovení v kombinaci s liftbackem nižší střední třídy vytvoří velkou vrásku na čele. Nebudu chodit kolem horké kaše, není vůbec důvod. Strávil jsem několik tisíc kilometrů s atmosférickou 1,6 v Octavii první generace, tedy s motorem, který nejmenší z rodiny TSI nahrazuje, a mladík z tohoto srovnání vychází vítězně. A to překvapivě ve všech režimech.

Co se týče spotřeby, i ta je nižší, než u zmiňované starší 1,6 MPI. Při cestě, která dobře vystihovala kombinovaný provoz, se mi dařilo jezdit se spotřebou 5,7 l/100km, což považuji za výborný výsledek vzhledem k hodnotě, která je deklarovaná výrobcem – 5,3 l/100km. Dlouhodobá spotřeba se na konci testu ustálila na hodnotě 6,8 l/100km. Hodnocení, jestli je to hodnota dobrá nebo ne, nechám na vás.

DSC_3047

Po týdenním soužití s nejmenším TSÍ-čkem letí všechny obavy a hospodská moudra stranou. Pro rozvážné řidiče, kteří za volantem netráví dlouhé kilometry v hustém provozu, kde by bylo třeba často a rychle předjíždět, se právě tento agregát tváří jako správná volba. Octavia s ním nemá tak zatíženou přední nápravu a poměrně agilně se vrhá do zatáček. Uprostřed zatáčky tuto radost však trochu kazí nekomunikativní řízení a při výjezdu na nerovnostech poněkud nervózní zadní náprava. Jinak auto při jízdě působí příjemně tuhým a dospělým dojmem.

Závěrem je tu taková malá vada na kráse této konkrétní specifikace, tu asi jen tak na silnici nepotkáte. Stačí nakouknout do ceníku… Takto vybavený vůz se pyšní katalogovou cenovkou kolem 750 000 Kč. Druhý pohled se zastavuje na základní ceně Octavie RS – 631 900,- Kč, dvojnásobná hodnota koňské síly a skoro 120 000 Kč na výbavu zní naprosto jasně.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Octavia
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 197 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední
Výkon: 77 kW/105 koní v 4 500 ot./min
Točivý moment: 175 Nm v 1 400 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.3 s
Maximální rychlost: 196 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.5 / 4.7 / 5.2
Délka: 4 659 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor: 2 686 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 225 kg
Objem zavazadlového prostoru: 590 / 1580 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde