test-2020-skoda-scala-10-tsi-85-kw- (3)

Test Škoda Scala 1.0 TSI 85 kW (2019)

Autor: Pavel Srp - 25. 1. 2020


Škoda Scala, nástupce Rapidu už se za necelý rok prodeje na silnicích zabydlela. Není divu, vždyť škodovky jsou jasně nejprodávanějšími auty na českém trhu. V nejnovějším testu jsme se rozhodli podívat na Scalu s litrovým tříválcem.

Druhý nejsilnější z nabídky

Když se podíváte do ceníku, můžete si všimnout, že v nabídce je trojice motorů, lišící se objemem i palivem, které spalují (benzin, nafta a benzin + CNG). Cenový základ nabídky tvoří litrový přeplňovaný tříválec se 70 kW. Ten nás ale teď zajímat nebude, naopak nás zajímá jeho výkonnější, 85kW verze. Ta totiž přidává nejen 15 kW výkonu, ale hlavně šestý rychlostní stupeň manuální převodovky.

Díky výkonu 85 kW, který je stejný jako má naftová jednašestka, jde o druhý nejsilnější motor v nabídce. Větší výkon dostanete jen u čtyřválcového 1.5 TSI. Na výběr je v současné době manuální převodovka, případně dvouspojkové DSG.

Test Škoda Scala 1.6 TDI 85 kW (2019)

Motor už od startu potěší minimálními vibracemi a velmi slušným odhlučněním. A to jak na volnoběh, tak i v tahu. Pružnost motoru není – s přihlédnutím k faktu, že jde o tříválec – vůbec špatná. Nelíbí se mu nízké otáčky, probouzet se začne spíše až nad 1500 – 1600 ot./min, ale ještě lépe mu je z hlediska dynamiky nad dvěma tisíci otáček. Pak je jeho tah lineární a táhne až nad čtyři tisíce otáček. Do omezovače jeho tah nevydrží, ale takový jízdní styl se k autu stejně nehodí.

Překvapí, že ani na dálnici motoru nedojde elán při dosažení maximálního povoleného limitu, ale bez větších problémů pokračuje ve zrychlování dál. Platí to pro auto obsazené dvěma cestujícími s minimem zavazadel. Otázkou je, jak to bude při plném obsazení.

A spotřeba? Při běžném ježdění se budete pohybovat kolem šestilitrové hranice. Bude ale záležet na tom, jak moc budete šlapat na plynový pedál. Není problém se totiž dostat ani k devíti litrům, to ale v případě, že budete mít opravdu těžkou nohu. Na druhé straně není problém se dostat i k pětilitrové spotřebě.

test-2020-skoda-scala-10-tsi-85-kw- (6)

Interiér přinese spokojenost i chmury

Jsme zvyklí, že u škodovek, respektive obecně v koncernu Volkswagen, je interiér navržen intuitivně a přehledně. Nejinak je tomu i u Scaly, protože palubní deska má rozvržení takové, že si do auta sednete a přesně víte, kde co je a čím se co ovládá.

Přesto jsou tu ale i věci, které mě subjektivně trochu potrápily. Tou nejvýraznější je ovládání klimatizace. Je skvělé, že škodovka ponechala mechanické ovladače a není třeba se pídit po zvyšování teploty jen na displeji, ale některé úkony bez displeje neuděláte. Je to zejména ovládání intenzity foukání větráku ve chvílích, kdy nechcete vše nechat na automatickém režimu klimatizace. Pokud na váš vkus fouká větrák moc anebo málo, neotočíte kolečkem, ale musíte do Menu klimatizace na displeji. Stejně tak synchronizujete obě strany u dvouzónové automatické klimatizace. Při prvních jízdách se mnou sice spousta lidí nesouhlasila, většinou vše nechávali na automatice, ale jsou i tací, jako já, kteří si intenzitu foukání občas upravit chtějí.

Doba jde dopředu, elektronika mnohem rychleji než auta a dopravní prostředky obecně, což se projevuje i ve Scale. Ta totiž dostala výhradně konektory USB-C, klasické „staré“ USBéčko tu nenajdete. Ani jedno. Řešení je ale nakonec vlastně jednoduché, existují redukce, které si lze koupit. Na druhou stranu některé automobilky nabízejí ve svých modelech jak původní USB zdířky, tak i modernější USB-C.

test-2019-skoda-scala-16-tdi-85-kw- (27)

Pěknou grafiku má i multimediální systém, jehož domovská stránka může vypadat jako váš chytrý telefon. Na dlaždice si můžete navolit údaje z mnoha možností nabídky a nebudete tak muset dlouze lovit v menu, abyste se proklikali k tomu, či onomu. Sledovat můžete navigaci, stav auta, multimédia, ale i automatické čtení značek a další věci, aniž byste na displej museli sáhnout. A už jste asi pochopil, že multimédia se ovládají hlavně dotekem.

Závěr

Na Škodě Scala není ani zbla sportovnosti, jakkoliv by se tak třeba ve výbavě Monte Carlo mohla snad i tvářit. Jde spíš o auto „pro všechny“, které se má řídit hlavně jednoduše. Řízení jde zlehka, řazení jakbysmet a podvozek je vlastně docela pohodlný a z jistoty ho nevyvedou ani hrboly v zatáčce.A je jedno, jestli máte normální nebo sportovní režim, na který tlumiče mírně ztvrdnou.

Škoda Scala se aktuálně nabízí ve třech výbavách a jedné další speciální k oslavě 125. výročí automobilky, která má stejné ceny jako nejnižší Ambition, ale přidává výbavu navíc. Nejlevněji aktuálně koupíte verzi 1.0 TSI 70 kW za cenu od 377 900 Kč. Za testovaný 85kW motor připlatíte 25 tisíc a pokud byste nechtěli řadit, připravte si na DSG dalších 40 tisíc korun.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Scala 1.0 TSI
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,přední
Výkon:,85 kW/115 koní při 5000 ot./min
Točivý moment:,200 Nm při 2000 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.8 s
Maximální rychlost:,201 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.4 / 4.2 / 5.0
Emise CO2:,113 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4362 mm
Šířka:,1793 mm
Výška:,1471 mm
Rozvor:,2636 mm
Pohotovostní hmotnost:,1240 kg
Objem zavazadlového prostoru:,467 / 1410 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru