SEAT Toledo se ve čtvrté generaci vrátilo ke kořenům. Automobilka připravila auto, které navazuje na velmi úspěšnou první generaci. Zejména pak tvarem karoserie liftback s velkým zavazadlovým prostorem.

V redakčním testu jsme se podívali na SEAT Toledo se silnější přeplňovanou motorizací 1.2 TSI ve verzi s výkonem 81 kW.

Čtyři generace a pokaždé jinak

SEAT Toledo byl vlastně první model značky, který vznikl zcela v kooperaci s koncernem Volkswagen, který SEAT těsně před tím koupil. První generace Toleda sice stála na podvozku Golfu (navíc zastaralé druhé generace), ke kterému přidala ohromné převisy karoserie (zejména ten zadní), ale šlo o velmi úspěšný model. A to nejen “doma” ve Španělsku, ale také u nás v České republice.

test-seat-toledo-12-tsi-81-kw-p2

Toledo zaplavilo české silnice, jezdili v něm taxikáři, kteří milovali jeho prostornost a vlastně i spolehlivost, ale také manažeři či běžní lidé. Jenže šlo o auto, které se vyvíjelo na přelomu 80. a 90. let minulého století, kdy antikorozní ochrana nebyla zcela běžná, a tak většina aut skončila svůj život odlehčena rzí. To se alespoň trochu zlepšilo s faceliftem v roce 1996.

Druhá generace přišla v roce 1999, opět používala podvozek z Volkswagenu Golf, interiér byl ale z Audi A3. S Golfem sdílelo Toledo i motory včetně vrcholné verze V5 (na fotografiích) s pětiválcem o objemu 2.3 litru a výkonem 110 kW (ve verzi 10v později se 125 kW a 20v).

Třetí generace ale Toledo vlastně na pár let “zabila”, výroba byla ukončena v roce 2009, kdy ho nahradil také nepříliš úspěšný SEAT Exeo. Třetí generace totiž přišla s poměrně odvážnou karoserií. Vyšší stavbu karoserie typu MPV z modelu Altea doplnila prazvláštně tvarovaná zadní částí, která měla jakýsi hrb. Lidem se příliš nezalíbila, a to ani přesto, že šlo o poměrně praktický a velký vůz.

Čtvrtá generace: Návrat ke kořenům

Poslední generace se vrací k receptu té první, nejúspěšnější. Přichází s praktickou pětidveřovou karoserií typu liftback s otevíracími pátými dveřmi i s oknem, díky čemuž je do prostorného zavazadelníku velmi dobrý přístup. Jenže velikostí je Toledo mnohem menší, než bývalo. Svůj podíl na tom má samozřejmě také fakt, že Toledo vychází ze Škody Rapid, nikoliv v Volkswagenu Golf (resp. Škody Octavia) jako tomu bývalo dříve.

I přesto je větší než obě první generace (1. gen/2. gen/4. gen: D: 4320/4439/4482 mm, Š: 1742/1742/1703 mm, V: 1660/1436/1461 mm, rozvor: 2513/2513/2602 mm), ale v interiéru je prostornější. A to je to, co případné zájemce bude zajímat nejvíce. Čtveřice běžně vzrostlých pasažérů nebude trpět nedostatkem prostoru ani při delších cestách. Snad jen pro pravé koleno řidiče a levé koleno spolujezdce by mohlo být o fous více místa. Potěší naopak objem zavazadlového prostoru, který v základním uspořádání nabídne 550 litrů. Ten se dá jednoduchým sklopením opěradel zvětšit, ale ouha. Opěradla sedadel se nesklopí do roviny a v kufru tak vznikne velký schod. A to je škoda.

Rozvržení interiéru je řidičům koncernových vozů dobře známé, Toledo jde ve šlépějích všech ostatních modelů. Interiéru vládne přehlednost, vlastně i intuitivnost. Snad jen displej multimedií (v našem případě společně také s navigací) by mohl být umístěn výše, aby řidič nemusel tolik sklánět hlavu a ztrácet tak přehled o dění na silnici před sebou.

test-seat-toledo-12-tsi-81-kw-p3

Pohonné ústrojí

V nabídce jsou pro SEAT Toledo motory s objemy od 1.2 litru do 1.6 litru spalující benzín nebo naftu. My jsme měli motor prakticky z poloviny benzinového spektra. Testovaný vůz poháněl přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI ve své výkonnější verzi s 81 kW/110 koňmi a se 175 Nm točivého momentu.

Tento motor z Toleda už známe, tehdy jsme mu vyčítali poměrně letargický projev. A podobně na nás působil i tentokrát. Bylo potřeba držet motor v těch správných otáčkách, pocitově nejlépe – co do dynamiky – fungoval mezi 1800 – 3000 ot./min. V městských a mimoměstských rychlostech motor elán a chuť po otáčkách má, i díky šestistupňové manuální převodovce, ale na dálnici mu dochází. Přibližně od 120 km/h už se mu totiž již příliš zrychlovat nechce. Celkově je jeho projev hodně umírněný. Plusem budiž fakt, že je motor velmi tichý a kultivovaný.

A tomu odpovídá i podvozek. Ten je při klidné a rozvážné jízdě povedený. I když bylo auto osazeno fešnými 17″ disky, podvozek filtroval nerovnosti aniž by do kabiny propustil jakýkoliv nepříjemný zvuk či dokonce ránu. Jenže pokud jsme na oblíbených okreskách zrychlili tempo, podvozek přestal komunikovat a auto se chovalo jako by mezi ním a silnicí byla tenká vrstva žužu. Předpokládáme však, že za to mohou zcela nové zimní pneumatiky.

test-seat-toledo-12-tsi-81-kw-p4

Když se podíváte na technické údaje, můžete si všimnout spotřeby paliva, kterou výrobce udává v hodnotě 5.2 l/100 km. Je to podle našich zkušeností hodnota zcela utopická, ale jezdit kolem 7 l/100 km problém není. A pokud se budete snažit, klesne spotřeba i pod 6 l/100 km.

Závěr

SEAT Toledo ve své čtvrté generaci navazuje na veleúspěšnou první generaci, přidává k tomu ale také moderní prvky výbavy jako například full LED přední světla, kterými se jeho nejbližší konkurenti prakticky nemohou pochlubit. Navíc vcelku dobře jezdí i vypadá. A na rozdíl od Škody Rapid ho na ulici nepotkáte tak často. Na druhou stranu je to škoda, protože to vůbec není špatné auto.

Ceník startuje výbavou Basis, ta však spíš působí jako “cena od”, cenovku totiž stlačí pod 300 tisíc Kč. Jenže v základu není téměř nic. Vyplatí se tak přemýšlet alespoň o výbavě Reference za 347 900 Kč, kde už je vše důležité, co by v autě mělo být. Testovaná nejvyšší verze Style Advanced s testovanou motorizací stojí podle ceníku minimálně 429 900 Kč.

+
Spotřeba paliva při klidné jízdě Letargický projev motoru
Příjemně naladěný podvozek Kombinace motorů a převodovek
Dobrá ergonomie interiéru i posez Ceny TOP vybavených verzí i některých příplatků

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Toledo
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 197 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední
Výkon: 81 kW/110 koní
Točivý moment: 175 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 9.8 s
Maximální rychlost: 200 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.1
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4 482 mm
Šířka: 1 703 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor: 2 602 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 176 kg
Objem zavazadlového prostoru: 550 / 1 490 litrů
Ceník: ke stažení zde