Je žlutý, je baculatý a bručí – stejně jako čmelák. Tak bychom mohli v rychlosti popsat testovaný SEAT Mii. Ale my jsme řekli: “Ne!” To by byla škoda to takhle odbýt.

SEAT má s malými městskými auty bohaté zkušenosti. Na nedávné Techno Classica v Essenu prezentoval historii od počátků jejich výroby, modelu 600, jehož produkce byla zahájena už v roce 1957. Nás ale při testu Mii zajímalo poslední městské auto, od něhož Mii dělí 7 dlouhých let. Předchůdcem byl model Arosa, oproti kterému dnešní Mii zvenku takřka nevyrostlo. Je jen o 6 mm delší (3 551 proti 3 557 mm), o 2 mm širší (1 639 oproti 1 641 mm) a o necelé tři centimetry vyšší (1 460 oproti 1489 mm).

Více rozdílů však najdeme v interiéru. V Arose se sedí níže a působí stísněněji. Mii je vzdušnější, nabízí více místa na zadních sedadlech a má také větší (hlubší) zavazadlový prostor. I když je pod kapotou motor o stejném objemu, novince chybí jeden válec, přesto má o 18 kW/25 koní více a je svižnější i úspornější.

SEAT Mii je jedno z koncernových minitrojčat sdílející totožnou techniku. Drobně se liší pouze vzhledem. Oproti Volkswagenu up! i Škodě Citigo působí španěl sportovněji  a má ostřeji řezané rysy. Z předního pohledu zaujme typická maska mezi předními světly s (ještě starým) logem automobilky SEAT nebo nárazník s dvojicí dlouhých otvorů. Při bočním  pohledu na mnoho odlišností nepřijdete, snad jen v třídveřovém provedení mají vozy jinak tvarované okno zadní řady sedadel. Při pohledu zezadu je u Mii opět možné pozorovat ostřejší rysy nárazníku či zadní světla s trojúhelníkovým výřezem na blikače a světla zpátečky.

Testovací SEAT Mii byl navíc vybaven několika designovými doplňky, mezi které patřily polepy karoserie (kapota, boky, víko zavazadelníku či zpětná zrcátka), laděný bručivý výfuk od koncernového tuningového specialisty, společnosti ABT, nebo obrovská 17″ pětiparsková litá kola s čelní plochou ve žluté barvě. Trochu šibalsky působilo svítící logo na spodku dveří, které ve tmě osvětlovalo nástupní prostor!

Auto je překvapivě prostorné . I když jsme měli pouze třídveřové provedení, čtveřici pasažérů se do maličkého Mii celkem bez problémů vejde. Strádat posádka nebude ani s prostorem na hlavu, ale ani na nohy. Díky rozvoru náprav 2 420 mm je pro kolena  cestujících vzadu, v případě, že za volantem sedí řidič běžných rozměrů, dostatek.

Pod kapotou jsme měli silnější z dvojice nabízených motorizací. Šlo o litrový tříválec o výkonu 55 kW/75 koní s točivým momentem 95 Nm, který (se standartními 14″-15″ koly) zrychlí z 0 na 100 km/h za 13,2 sekundy a po dálnici, samozřejmě německé, může uhánět rychlostí až 171 km/h. Podle chytré příručky si testovaný motor vezme jen  5,0 litrů benzínu na 100 km ve městě, a shodně 4,0 litru na 100 kilometrů mimo město i v kombinovaném provozu. S obutými širokými pneumatikami 205/40 R17 takové dynamické hodnoty ani spotřebu samozřejmě čekat nelze.

I tak na poměrně malou nádrž (objem 35 litrů) budete jezdit dlouho, protože spotřeba se dá bez větších problémů udržet lehce nad pěti litry i s tak velkými koly, která na autě byla. Věřím tomu, že se sériovými koly by nebyl problém, zejména díky hmotnosti pod hranicí jedné tuny, jezdit za podobné hodnoty, jež jsou uvedeny v technickém průkazu.

Myslete na to, že v městských rychlostech je dynamika Mii srovnatelná s běžnými auty, ale jakmile vyjedete za město, počítejte s tím, že na dálniční povolené maximum se budete chvíli dostávat a když vás v kopci někdo zbrzdí, podřazení na čtyřku vás nemine. Výhodou je, že za běžných okolností není problém udržet stálých 130 km/h (ale i více).

Velmi zábavně působí Mii na okreskách, kde nás limitovaly pouze vysoké teploty ve spojení s klouzavými zimními pneumatikami. Kdyby byly obuté pneumatiky letní, věřím tomu, že by se Mii do zatáček vrhalo bezhlavě a vyjíždělo by z nich s šibalským úsměvem na tváři a řidič by nadával na to, že pod kapotou nemá alespoň nějakou downsizovanou jednačtyřku s turbem. Silnejší než testovaný motor objednat nelze.

Jezdit s tímto SEATem Mii je zábava. Lidé se za ním otáčejí, po městě nebude problém najít parkovací místo a nic nežere…  Pokud nemáte (nebo nechcete dávat) další desetitisíce nebo rovnou statisíce korun za stylovky typu Fiat 500 nebo Opel ADAM, pak si klidně pořiďte SEAT Mii a vylepšete si ho podobně jako je ten testovaný. Garantuju vám, že nepotkáte kolegu ve stejném autě tak často jako řidiče ostatních stylovek! Ačkoliv malá auta nemám příliš v oblibě, do showroomu SEATu bych si pro Mii klidně zašel. Muselo by ale vypadat přesně takhle! 🙂

Ceník je ke stažení tady.

-PS-