Po dlouhých letech, kdy neměl SEAT v nabídce prakticky nic kromě Ibizy a derivátů Altey, přišla před dvěma lety konečně injekce plná života v podobě nového Leona. Ten se na trhu ihned zabydlel a začal bořit do té doby u automobilky a jejích prodejů zaběhnuté pořádky.

test-seat-leon-x-perience-20-tdi-135-kw-4x4-dsg-krkonose-p4

Nový Leon totiž nabídl zcela nové karoserie a modely, které byly do té doby vlastně nemyslitelné. Poprvé se objevil jako třídveřový sportovněji střižený hatchback SC, ale i jako praktický kombík ST, od něhož byl již jen krůček ke španělskému „scoutu“ v podobě modelu X-Perience. A tomu se na následujících pár řádcích budeme věnovat podrobněji.

SEAT Leon X-Perience vychází z karosářské verze ST, tedy kombi, a je postaven podle velmi podobného receptu jako Škoda Octavia Scout (připravujeme jejich srovnávací test). Karoserie dostala jiné nárazníky s výraznějším oplastováním a hliníkovými kryty, nástavce prahů i lemů blatníků, ale hlavně standartně ve všech verzích pohon všech kol prostřednictví mezinápravové spojky Haldex 5. generace (později bude na výběr i předokolka) a o 15 mm zvýšený podvozek.

Interiér se příliš nezměnil. Přibylo zde prošívání oranžovou nití, na volantu je nově logo „X-P“ a vedle voliče automatické převodovky lze nalézt nápis 4DRIVE značící pohon všech kol. Za příplatek můžete mít skvělé čalounění v kombinaci kůže a Alcantary v „outdoorových barvách“ nejen na sedadlech, ale i na výplních dveří. Interiér tak působí velmi luxusním dojmem. Jinak zůstalo vše při starém a v autě se budete cítit příjemně a jistě.

test-seat-leon-x-perience-20-tdi-135-kw-4x4-dsg-krkonose-p3

Panel multimédií sice nenabízí tak velkou úhlopříčku jako Golf nebo Octavia, ale je umístěn na vrchu palubní desky, takže nemusíte oči klopit tak nízko, a má povedenou grafiku i čitelnost. Ve spojení se SEAT Sound Systémem s deseti reproduktory (včetně subwooferu) nabídne nejen perfektní zvukový doprovod na palubě, ale také například novinku v podobě funkce MirrorLink, podobně jako to má nová Škoda Fabia.

Leon X-Perience vyjíždí standartně na 17″ kolech, na testovaném autě však byla kola o palec větší. Komfort jízdy tím nijak zvláště neutrpěl. Podvozek je sice tvrdší, ale s veškerými nerovnostmi si briskně poradí. Rozhodí ho snad jen série nerovností v rychleji projetých zatáčkách. Všechny verze s pohonem všech kol mají vždy nezávislé zavěšení kol zadní nápravy. Pokud by vám ani tak komfort nestačil, můžete si připlatit za adaptivní podvozek DCC, který zkrotí i takové divočáky jakými jsou například SEAT Leon Cupra….

Přečtěte si také:  Test Audi A6 allroad 55 TDI quattro (2020)

Podvozek je jistý i na okreskách. Nedotáčivost je potlačena „stálým“ (dozadu jde vždy alespoň minimální procento pohonu) pohonem všech kol, a díky perfektnímu kompromisu mezi tvrdostí a pohodlností drží i v hodně vysokých rychlostech jistě.

test-seat-leon-x-perience-20-tdi-135-kw-4x4-dsg-krkonose-p1

Pokud budete řešit motor – a neřešíte až tak úplně cenu – můžeme vám s klidným svědomím doporučit nejsilnější motor 2,0 TDI, jde o tentýž agregát, který se ukrývá v naftové Škodě Octavii RS. Do Leona s pohonem všech kol se ale hodí o poznání více. Motor byl, jak už bylo řečeno, spojen s pohonem všech kol a také s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

V městských rychlostech v kolonách jsme z převodovky byli malinko v rozpacích, protože při rozjezdu se chovala jako klasické skříně s hydrodynamickým měničem, protože zvýšila otáčky a rozjížděla se rozvážně. Jakmile se ale jednou rozjela, bylo vše v nejlepším pořádku. Sama řadila hladce nahoru i dolů, ale mohli jste jí pomoci standartně dodávanými pádly pod volantem. Jednotlivé převodové stupně jsou poměrně dlouhé, změna na vyšší převod zpravidla probíhá až nad dvěma tisíci otáček za minutu.

Motor 2,0 TDI nabízí výkon 135 kW/184 koní a točivý moment 380 Nm. Díky tomu se prakticky nestane, že byste pocítili nedostatek výkonu. Auto navíc není prvoplánově sporťákem, a tak spoustu řidičů ostatních aut jeho dynamika překvapí. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje během 7,1 sekundy (Octavia RS 8,2 s!!) a maximální rychlost je 224 km/h (Leon ST s pohonem předních kol: 7,8s a 225 km/h).

test-seat-leon-x-perience-20-tdi-135-kw-4x4-dsg-krkonose-p2

I papírová spotřeba vypadá příznivě, je jen o 0,4 l/100 km vyšší než má předokolka se stejným motorem i převodovkou. V technických údajích se tak dočtete údaj 5,1 l/100 km. Takových hodnot jsme ale nedosáhli, průměr se dá klidnou jízdou udržet pod 7 l/100 km. Pokud na plyn budete tlačit, počítejte se spotřebou kolem 8 l/100 km a vyšší. To je stále výborná hodnota v porovnání s tím, že jde o poměrně silnou čtyřkolku vážící přes 1,5 tuny.

A jak funguje pohon všech kol? Při běžné jízdě na suché silnici o něm prakticky nevíte a vlastně o něm nevíte ani při běžné jízdě na mokré silnici. O tom, že zadní náprava dostává více točivého momentu, se dozvíte pokud na mokré okresce přiostříte tempo. Ucítíte, že předek začne lépe zatáčet a zadek se za ním netahá, ale tlačí ho. Ještě markantnější to je na sněhu, za kterým jsme vyrazili do Krkonoš.

Přečtěte si také:  Test BMW 330d xDrive Touring (2020)

A měli jsme štěstí. Přes noc napadlo několik centimetrů sněhu a i přes den se z nebe občas sypal. Auto bylo zcela nové, takže mělo i úplně nové zimní pneumatiky s perfektním vzorkem. Zastavit v prudším kopci a znovu se rozjet neznamenalo výraznější problém. Ani na sněhu čerstvém, ani na ujetém. Horší to samozřejmě bylo na ledu, ale stabilizace, respektive protiprokluz si s tím hravě poradil. Obě nápravy navíc používají XDS.

V zatáčkách je potřeba myslet na to, že Leon X-Perience nemá stálý pohon všech kol tak, jak ho známe třeba z vozů Subaru. Je tedy potřeba počítat s tím, že Haldex neustále pracuje. Navíc se nedá vypnout stabilizace, dá se přepnout jen do sportovního režimu. Bude vás pořád hlídat a jakmile se dostanete do nějakého rádoby driftu, zasáhne. Nicméně legrace je to i tak… 🙂

A co praktičnost? I když k zadní nápravě přibyl pohon zadních kol, kufr se nezmenšil. Stále nabízí objem 587 litrů v základním uspořádání (1 470 litrů po sklopení sedaček), což je takřka srovnatelná hodnota s etalonem třídy, Škodou Octavia Combi po osazení rezervním kolem. Ve standartní výbavě je také dvojitá podlaha kufru, která se dá jednoduchým pohybem jedné ruky zvýšit či snížit.

test-seat-leon-x-perience-20-tdi-135-kw-4x4-dsg-krkonose-p5

SEAT Leon byl prvním autem v nižší střední třídě, který nabídl full LED přední světla (LEDky fungují jako parkovačky, tlumená světla i blinkry), dnes už je nabízí i další automobilky, i když mnohdy nesvítí tak dobře jak by se dalo očekávat. Leon svítí ve tmě skvěle, pro facelift bychom možná jen doporučili, podobně jako u Passata, přidat také další volbu do ceníku – adaptivní LED světlomety.

A oslím můstkem se dostáváme k tomu nedůležitějšímu, k samotné ceně auta. Testovaný kousek nebyl z nejlevnějších. Má sice nejsilnější naftový motor, pohon všech kol, převodovku DSG a půl stránky příplatků, ale stálo podle ceníku 940 tisíc (základn v této motorizaci 730 900 Kč). A to je docela hodně… I s pomyšlením na to, že jde jízdně o jednoho z nejlepších Leonů, ve kterém jsme jezdili. Pokud ale nepotřebujete to nejlepší, základní cena Leon X-Perience startuje na 611 900 Kč za 1,6 TDI s pohonem všech kol a manuální převodovkou. A to není špatné, nejlevnější Škoda Octavia Scout je až o 80 tisíc Kč dražší (2,0 TDI 4×4).

Přečtěte si také:  Zaseklé kolo zapříčinilo vážnou nehodu a požár. Řidič naštěstí přežil

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Leon X-Perience
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafa
Pohon: 4×4 (Haldex)
Výkon: 135 kW/184 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment: 380 Nm v 1 750 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.1 s
Maximální rychlost: 224 km/h
Převodovka: šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.1
Délka: 4 543 mm
Šířka: 1 816 mm
Výška: 1 481 mm
Rozvor: 2 630 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 562 kg
Objem zavazadlového prostoru: 587 / 1 470 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde