SEAT se s novým Leonem trefil opravdu do černého a sbírá úspěchy všude, kde to jde. Design se líbí, a je jedno, jestli jde o tradiční pětidveřové provedení a nebo o novinky s karoseriemi SC (třídveřové) nebo ST (kombi).

Jasným důkazem tohoto úspěchu jsou nejen prodejní čísla, ale také fakt, že v továrně v Martorellu, kde se SEATy vyrábějí, museli přijmout 450 nových zaměstnanců a zavést třetí směnu. Proč? Nestíhali uspokojit poptávku. Již teď, pár měsíců po zahájení výroby, má španělská automobilka na nový Leon ST více než 20 tisíc závazných objednávek.

A není se čemu divit, protože SEAT nenabízí moc praktických aut. Nebudeme-li počítat Exeo ST, které bylo sice kombi, ale s malým kufrem (navíc už se u nás neprodává) nebo jediné kombi v aktuální nabídce, SEAT Ibiza ST, pak posledním opravdovým kombi byla Cordoba Vario na začátku tisíciletí. Altea XL ani oplastovaný freetrack prostě typickými kombíky nejsou.

Ale nezabije praktická karoserie to, co dokáže Leon s “krátkými karoseriemi” nabídnout? Pokusili jsme se to zjistit na jednom z nejlepších modelů, které si lze v této modelové řade pořídit. K testu dorazila sportovní výbava FR s nejsilnější (před příchodem Cupry) benzínovou motorizací 1,8 TSI spojená s manuální šestistupňovou převodovkou.

Testovaný motor u nás není žádným nováčkem, důkladně jsme ho vyzkoušeli už v třídveřovém SC, tehdy byl však spojen s dvouspojkovým DSG. Výkon 132 kW/180 koní a točivý moment 250 Nm nezní vůbec špatně a v praxi se projevují svižně. Motor se snadno vytáčí a nečeká na roztočení turbodmychadla. Když je potřeba předjet, prostě šlápnete na plyn a auto zrychlí. To ostatně slibují i papírové hodnoty. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 7,8 sekundy a maximální rychlost je až 226 km/h.

Skvělé je řazení a bez problémů obstojí i v přímém srovnání s etalonem třídy, Volkswagenem Golf. Dráhy šestistupňové manuální převodovky jsou přesné a řadící páka se v kulise pohybuje hladce. Pokud byste přeci jen řadit nechtěli, můžete sáhnout po již zmíněném sedmistupňovém DSG, ale příplatek přibližně 40 tisíc Kč není úplně lidový…

Tím, co je na celém autě tím nejlepším, to je jednoznačně podvozek. Ten má v testovaném voze rovnou dva “plusy”. Vozy s motorizacemi 1,8 TSI (bohužel jako jediná motorizace) jsou vybaveny nezávislým zavěšením zadních kol. Auto se při rychlejším průjezdu zatáčkou chová klidněji a jistěji než s vlečenou nápravou, ovšem při normální jízdě velký rozdíl nepoznáte.

test-seat-leon-st-fr-18-tsi-p1

To se nedá říct o novince, adaptivním podvozku DCC. Jeho chování, resp. tvrdost se upravuje v nastavování jízdních režimů. Mezi nastavením Sport a Comfort je až nečekaný rozdíl. Na Comfort je auto houpavé a i přes velká 18″ kola s nízkými pneumatikami nebudete udrncaní. Stačí ale přepnout na Sport a všechno je jinak. Auto je tvrdé, dá vám poznat i sebemenší spáru na silnici, ale když ho pošlete do zatáčky, prostě drží! Ve sportovním režimu se samozřejmě upraví také funkce dalších částí vozu, sníží se účinek posilovače řízení a ten tak půjde více ztuha.

I když jde o rodinné auto, na okreskách se s ním budete bavit. Samozřejmě nedosahuje kvalit opravdových “civilních” sporťáků, nicméně svým chováním a schopností projíždět zatáčky vás rozhodně nezklame. Když pak přijedete domu, naložíte rodinku a zavazadla do objemného kufru (587 litrů) a vyrazíte na chatu, pojedete pohodlně a s rozumnou spotřebou.

V technických údajích se dočtete o kombinované spotřebě 5,9 l/100 km, do 7 litrů se dá jezdit úplně bez problémů, s opravdu těžkou nohou se budete pohybovat maximálně do 10. Nutno už potřetí uznat, že SEATu se Leon opravdu povedl a zdá se, že se po mnoha letech MPV opět vydal “správným” směrem – tedy správným pro jeho zákazníky, kteří si auta s eSkem ve znaku opět kupují. A podle mě rozhodně nedělají chybu!

Kompletní ceník je k nahlédnutí tady.

-PS-