SEAT je sice v poslední době tak trochu ve stínu CUPRY, ale to neznamená, že by neměl co nabídnout. V loňském roce v ČR pro své modely představil akční nabídku Vamos, v níž kombinuje lepší výbavu za výhodnější cenu. A my jsme právě jedno auto z této edice vyzkoušeli. Do redakčního testu dorazil kombík SEAT Leon Sportstourer s motorem 1,5 eTSI a převodovkou DSG.
Vamos!
V loňském roce prošly oba Leony modernizací. Zatímco v případě modelu CUPRA Leon byla zásadní a ve velkém se dotkla i designu karoserie, tak u SEATu Leon byla menší a exteriéru se téměř netýkala. U SEATu se omezila vlastně na upravenou nabídku pohonných jednotek a drobné změny v kabině. Detailněji si o modernizaci můžete přečíst zde.
Důležitější je ale to, že přišla nová akční nabídka, kterou SEAT nazval Vamos, což je v překladu ze španělštiny „pojďme“, případně sportovněji střižená Vamos FR, což je i náš případ. Zvenku jde o docela obyčejný Leon FR s 18″ koly a se základními LEDkovými světlomety, které ale v noci nesvítí vůbec špatně.
V rámci akční výbavy Vamos FR dostanete auto vybavené tak, že vám vlastně nic chybět nebude. Můžete si klidně vybrat i z další příplatkové výbavy, ale nutně to potřeba není. Už tak totiž dostáváte displej infotainmentu s úhlopříčkou 12,9“ s navigací i konektivitou Android Auto a Apple Carplay, automatický parkovací asistent a parkovací senzory, ale i zadní parkovací kameru. Nechybí ani třízónová automatická klimatizace, vyhřívaný volant i přední sedadla, bezklíčový přístup, zatmavená okna od B-sloupku, bezklíčový vstup i startování anebo bezdrátové nabíjení telefonu.
Mimochodem, multimediální systém má už software nejnovější generace, který je rychlejší a i jeho grafika je trochu jiná. Nejen oproti konkurentům v podobě VW Golfu nebo Škody Octavia, ale i oproti Leonu před modernizací. Současně s tím SEAT také podsvítil ovládací dotekovou lištu před displejem, takže se teď mnohem lépe ovládá i ve tmě. Potěší také, že na volantu jsou stále fyzická tlačítka, nedostala se sem móda dotekových plošek.
Mild-hybridní jedna pětka, která moc nežere
Pro akční verze Vamos i Vamos FR je v nabídce jen jediná motorizace, kterou je tradiční přeplňovaná jedna pětka. Ta se dá kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou (1,5 TSI), případně se sedmistupňovým DSG, kdy bude motor mild-hybridní (1,5 eTSI). Pro Vamos jde o verzi s 85 kW, pro Vamos FR si můžete vybrat mezi 85 kW a 110 kW. Poháněna ale vždy budou pouze kola přední nápravy.
Motor u testovaného kombíku je čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, má 110 kW/150 koní a točivý moment vrcholící na 250 Nm mezi 1500 až 3500 otáčkami za minutu. Technické údaje dále prozrazují, že zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 8,7 sekundy a maximální rychlost je až 218 km/h. A stejně jako u již zmiňované CUPRY Leon Sportstourer se stejným motorem, tak i v tomto případě jde o mild-hybrid, kdy spalovacímu motoru pomáhá při rozjezdech 48V startér/generátor. To znamená, že reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou rychlejší.
Mild-hybridy neumí na elektřinu jezdit, přestože nejnovější generace mild-hybridů (MHEV plus), kterou má pod kapotou třeba nejnovější Audi A5, umí na elektřinu popojíždět třeba při parkování. Ten pod kapotou Leonu to ale ještě neumí. Umí „jen“ při jízdě deaktivovat spalovací motor a plachtit, aniž by to posádka poznala – a to jak při městských rychlostech, tak i mimo město nebo na dálnici. Děje se to v situacích, kdy sundáte nohu z plynového pedálu. Všechny palubní funkce i systémy přitom ale zůstanou v činnosti, jen otáčkoměr spadne na nulu. Motor se opět okamžitě aktivuje ve chvíli, kdy se řidič dotkne plynového pedálu nebo sešlápne brzdový pedál.
U brzd se ale zastavím. Už jsme si na to stěžovali u jiných mild-hybridních jedna pětek a bylo to i tady. Projevovalo se to nejčastěji při vyšších rychlostech mimo město a na dálnici. Po sešlápnutí brzdového pedálu auto začalo hned brzdit, ale pak na chviličku decentně polevilo, aby za moment začalo opět brzdit jako po prvotním sešlápnutí plynu. Ta krátká pauza je ale divná a někdy otravná. Děje se to ale jen v automatickém módu rekuperace, jakmile jsme ji v Menu deaktivovali, tuhle záhadu už jsme nepozorovali. Jinak jsou brzdy ostré a mají rychlý nástup.
Mild-hybrid je tu z důvodu úspory paliva a ze stejného důvodu má motor i systém ACT, tedy automatickou deaktivaci poloviny válců při nízké zátěži. Na rozdíl od mild-hybridu, který vypíná motor po ubrání plynu, tento systém funguje při jízdě. Jakmile s testovaným Leonem pojedete po rovině a nebude potřeba „hodně“ výkonu ani točivého momentu, umí přesazením vačky odpojit dva válce (2. a 3.) a jet pouze na zbylé dva. Jen opravdu decentně to lze poznat na zvuku motoru, posádka to ale většinou ani nezaznamená. Ono totiž i samotné odpojování a zapojování válců do práce probíhá bleskurychle a úplně hladce.
A podepisují se tato řešení na spotřebě? To je dobrá otázka, ale zdá se, že ano. Koncern Volkswagen to používá u všech svých značek a modelů, které motor 1,5 eTSI mají, a uspořit by to mělo desetiny litru paliva. Ono to ale hlavně snižuje emise CO2, které jsou speciálně od letošního roku pro automobilky velmi důležité. I tak ale s tímhle autem dokážete docela v pohodě jezdit do 6 l/100 km. Na dálnici je to v běžném tempu do 140 km/h do 7 l/100 km.
Testovaný Leon FR také potěší tím, jak je agilní v zatáčkách. Verze FR má totiž o 15 mm snížený podvozek s o něco tužším naladěním. V kombinaci s 18″ koly s pneumatikami 225/40 R18 a lehkým motorem mění směr velmi ochotně. Nerozhodí jej ani rozbitá silnice, protože i na té se kola dobře drží asfaltu a kombíkový Leon není nervózní. Jasně, je to trochu tužší než s adaptivním podvozkem DCC nebo u běžného Golfu, ale rozhodně nebudete v centru Prahy drkotat zuby.
Závěr a cena
SEAT Leon je auto, na které mnoho zákazníků při svém výběru možná zapomíná a přitom je to škoda. Jde o auto, které má rozhodně co nabídnout. Nabízí stejnou techniku jako má CUPRA Leon nebo Škoda Octavia, jen jinak naladěnou a v jiném kabátě. Potěší tím, že funguje tak, jak od něj čekáte, při jízdě je tichý a vlastně tu není nic, co by vás mělo vyloženě štvát. Je to vlastně obyčejné auto v tom nejlepším slova smyslu.
Jasně, není tak velký jako Škoda Octavia Combi, ale i tak je jeho kufr 620litrový, má dvojitou podlahu a po sklopení opěradel vznikne rovná podlaha s objemem rovných 1600 litrů. A pokud je potřeba, uveze i pět cestujících, přestože to nebude na dlouhé cesty tak úplně nejpohodlnější.
A co cena? I ta vypadá hodně zajímavě. Nejlevnější SEAT Leon Sportstourer s 1,5 TSI 85 kW s manuální převodovkou startuje na 589 900 Kč, za mild-hybrid a DSG připlatíte na 649 900 Kč. Lepší výbava Vamos FR je dražší o 67 tisíc korun, za výkonnější 1,5 TSI 110 kW pak připlatíte dalších 50 tisíc. Testovaná verze je tou v nabídce Vamos vůbec nejdražší a začíná na 766 900 Kč.
Auto: | SEAT Leon ST 1.5 eTSI Vamos FR |
Motor: | Přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Objem válců: | 1498 cm³ |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Maximální výkon: | 110 kW/150 koní |
Maximální točivý moment: | 250 Nm při 1500 – 3500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,7 s |
Maximální rychlost: | 218 km/h |
Převodovka: | automatická (dvouspojková) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,4 – 5,9 l/100 km |
Emise CO2: | 121 – 134 g/km |
Objem nádrže: | 45 litrů |
Délka: | 4642 mm |
Šířka: | 1799 mm |
Výška: | 1450 mm |
Rozvor: | 2672 mm |
Provozní hmotnost: | 1425 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 620 / 1600 litrů |