Koncem dubna roku 1984 jsem byla teprve na cestě na tenhle svět, ale SEAT pustil do světa první generaci svého bestselleru Ibiza. Od té doby, ať už přišel nový model nebo některý z jeho faceliftů, byl úspěch tohoto modelu vždy zaručen. Ibiza je bez větších debat úspěšná po celém světě a my jsme nemohli odmítnout vyzkoušet si už druhý facelift čtvrté generace, která je na trhu již od roku 2008.

test-seat-ibiza-12-tsi-66-kw-p1

Druhá modernizace se exteriéru dotkla jen drobně, o to důkladněji to proběhlo v interiéru. Z venkovní části dostávají velkou jedničku lehce pozměněná přední světla s LED denním svícením. Povedené jsou laky karoserie, kterým dělají druhý hlas barevné pakety. Testované auto mělo stříbrnou barvu karoserie s fialovým paketem s názvem Velvet, který se zvenku dotkl zrcátek a kol, a uvnitř pohodlných sedaček, prošívání volantu a řadící páky a několika dalších detailů na palubní desce. Ibiza je už tak autem spíše pro něžnější část lidstva a právě tahle barevná kombinace tomu ještě nahrává. V žádném případě ji to ale neubírá na stylovosti, kterou spíše ocení ženy. Trochu toho španělského rošťáctví přidávají ostré linky karoserie, táhnoucí se podél celé karoserie.

V interiéru budou jako doma zase nejspíš pánové. Vzhledově se přiblížil většímu Leonu. Je to vidět jak na palubní desce, tak třeba i na orientaci středového panelu, rádia i navigace směrem k řidiči. Rozhodně chválíme zpracování interiéru. Po usednutí do interiéru, ať už na přední nebo na zadní sedadla, vám rychle dojde, že tohle auto je uvnitř malé. Větší figury možná budou mít lehce stísněný pocit, Ibiza není pro dlouhány. Je asi spíše pro mladé maminky a slečny, které úplně standardně 1,8 metru nemívají. Dostatek místa ale najdou noví majitelé Ibizy v kufru. Ten má základní objem 292 litrů a uveze tak už poměrně slušný nákup. Sklopíte-li sedačky, dostanete se až na 430 litrů.

Facelift ale nešel jen po barvách nebo tvarech. Samozřejmě se musel dotknout i techniky. Tím nejzásadnějším jsou nové motorizace a upravený podvozek. A u něj se na chvilku zdržím. U podobně laděných malých aut jsme zvyklí, že podvozek nebývá úplně tou nejsilnější stránkou. U SEATu ale někdo musel mávat čarovnou hůlkou, protože se podařilo podvozek naladit výborně. Stále má v zatáčkách tužší nastavení, které vás jistě podrží, ale jakmile vjedete na naše takřka všude neuvěřitelně rozbité městské ulice, žádné vyklepání ledvinových kamenů nepřijde. Ibiza umí nerovnosti dobře vyrovnat. Když naopak budete mít chuť vyřádit se na nějaké okresce, v zatáčce se nenakloní a dobře drží stopu.

test-seat-ibiza-12-tsi-66-kw-p2

Pokud se podíváte do ceníku nové Ibizy, zjistíte, že SEAT – co se nabídky motorizací týče – myslel opravdu na každého. Nabízí totiž tři naftové a rovnou šest benzínových agregátů. V nabídce jsou tříválce a přeplňované čtyřválce. Komu by i tahle široká nabídka byla málo, ten brzy bude mít příležitost objednat si variantu Cupra, která se bude chlubit přeplňovanou “jednaosmičkou” se 192 koňmi a elektronickým “samosvorem”.

Pod kapotou testovaného auta byl přeplňovaný motor 1.2 TSI s výkonem 66 kW/90 koní a s točivým momentem 160 Nm propojený s pětistupňovým manuálem. 90 koní sice může v dnešním, někdy až zbytečně rychlém světě, vypadat jako nic moc hodnota, ale s Ibizou vážící jen lehce nad tunu si poradí poměrně slušně. Díky normě Euro6 ale motor musíte udržovat v pohotovosti a ve vyšších otáčkách, tedy ideálně nad 3000 ot./min. To má největší chuť a sílu, a nebudete se tak muset bát ani předjíždění. Jen si musíte připomenout, že řadící páka ppětistupňové převodovky není jen na okrasu, ale je potřeba ji často používat. A to i přesto, že je motor přeplňovaný. Vzhledem k tomu, že převodovka má přesné a krátké dráhy řazení, velký problém to nebude.

Možná vás napadlo, že při vyšších otáčkách bude takhle malý motor nepříjemně hlučný. Je pravda, že malá auta nevynikají odhlučněním a díky tomu trpí na více hluku pronikajícího do kabiny, ale u Ibizy to není vůbec špatné. Auto je odhlučněné dobře a ani v otáčkách přesahujících již zmíněné 3000 nebudete mít pocit, že by vám měla prasknout hlava.

test-seat-ibiza-12-tsi-66-kw-p3

Co ale v dnešní předražené době zajímá všechny, to je jistě spotřeba paliva. Výrobce tvrdí, že s Ibizou se dá v kombinovaném provozu jezdit za 4.9 litru na 100 ujetých kilometrů. My jsme se po městě pohybovali kolem 7 litrů na 100 km a při výletech mimo město lehce pod šest litrů. Nutno ale podotknout, že bylo opravdu horko a bez klimatizace se nedalo dojet prakticky nikam.

Musím přiznat, že mě Ibiza hodně překvapila. Od městského auta jsem čekala, že mě (sice dobře, ale…) jen přemístí z bodu A do bodu B. Ale Ibiza mě hodně bavila. A to nejen její chuť po otáčkách, ale třeba i skvěle odladěný podvozek. Navíc s příplatkovým barevným paketem poutala Ibiza zasloužilou pozornost.

SEAT také dobře nastavil cenovou politiku. V základu stojí pětidvéřová Ibiza ve výbavě Style s motorem 1.2 TSI 300 900 Kč, přičemž za testovaný kousek s barevným paketem byste dali lehce nad 350 tisíc korun. Za to ale dostanete dobře vypadající auto, které příjemně funguje. Za nás druhý facelift (auto před faceliftem je v galerii) SEATu Ibiza dostává jednoznačně palec nahoru!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Ibiza
Motor: 1.2 TSI
Motor: řadový čtyřválec (R4)
Objem válců: 1 197 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 66 kW/90 koní při 5 400 ot./min
Točivý moment: 160 Nm při 1 400 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.7 s
Maximální rychlost: 184 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.4 / 4.0 / 4.9
Emise CO2: 116 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 4 061 mm
Šířka: 1 693 mm
Výška: 1 445 mm
Rozvor: 2 469 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 089 kg
Objem zavazadlového prostoru: 292 / 430 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde