SEAT Ateca je s námi už od roku 2016, ale stále si ji můžete koupit jako nové auto. A nejen jako SEAT Ateca, ale také jako CUPRA Ateca. Nás ale tentokrát bude zajímat právě jako SEAT. Do testu dorazila akční verze Vamos s benzinovým motorem 1,5 TSI a s manuální převodovkou.
Čím je starší, tím je (pro některé) lepší
To, že hned v úvodu zmiňujeme rok 2016, není náhodou, ona to je totiž pro Atecu do velké míry výhoda. Byla to totiž doba, kdy v autě nebylo povinných tolik asistentů, automobilky tolik nedigitalizovaly a dělaly „obyčejnější“ auta. A právě SEAT Ateca je toho typickým důkazem.
Zvenku se za těch 9 let nijak zásadně nezměnila, přestože modernizací prošla (ta poslední proběhla v roce 2020). Ta ji ovšem změnila spíše decentně, úpravy se zaměřily hlavně na grafiku světlometů, nová loga či upravenou masku chladiče. Přední světlomety jsou LEDkové, ale ani za příplatek nelze mít LED Matrix světlomety, LEDky jsou v nejnovějším provedení i v zadních světlometech.

Věk se dá nejvíc poznat uvnitř auta, kde se Ateca hodně podobá svému přímému sourozenci Škoda Karoq, s nímž se také vyrábí na stejné lince v továrně škodovky v Kvasinách. Tady najdeme totiž prakticky jen a pouze fyzické mechanické ovladače, včetně klasických otočných koleček na ovládání klimatizace a topení. A svoje vlastní tlačítko má třeba i ovládání systému Start/Stop, vyhřívání sedadel nebo (de)aktivace předních parkovacích senzorů. A i na zapínání a vypínání světel se používá otočný ovladač, žádná doteková ploška jako v nejnovějších modelech koncernu VW. I tak tu ale samozřejmě digitalizace nechybí. Dotekový displej má samozřejmě infotainment a displej je i v kapličce přístrojů.
Pod kapotou je koncernová klasika
SEATu Ateca za ty roky poměrně značně prořídla nabídka motorizací, aktuálně se nabízí pouze se třemi motory: dvěma benzinovými a jedním naftovým. Základ tvoří benzinový tříválec 1,0 TSI s 85 kW a výhradně manuální převodovkou, nad ním stojí čtyřválec 1,5 TSI se 110 kW, který můžete mít s manuální převodovkou i s automatem DSG, a pokud byste raději naftový motor, pak můžete sáhnout po čtyřválci 2,0 TDI, jenž se pojí s převodovkou DSG. Dříve se Ateca nabízela také s pohonem všech čtyř kol, ale ten už dnes v nabídce není. Všechny Atecy, které si dnes můžete koupit, jsou pouze s pohonem předních kol.
To ovšem platí pro běžný ceník, my tu ale máme auto v akční nabídce Vamos. Tato výbava je dostupná pouze v testované konfiguraci s motorem 1,5 TSI s manuální převodovkou za cenu od 659 900 Kč s DPH v už poměrně bohaté výbavě. Jde o ověřený motor, který je čistě benzinový a navíc umí při nízké zátěži vypínat dva válce, což se má projevit na nižší spotřebě paliva. A ty válce vypíná poměrně často, přičemž pokud vám v autě nebude hrát hudba nebo nepovedete družný hovor se spolujezdci, všimnete si toho. On se totiž změní zvuk motoru. Probíhá to ale jinak neznatelně, motor běží prakticky pořád, bez nějakého škubnutí, vibrací nebo čehokoliv jiného.
Hezky jezdí
Překvapením je i to, jak tohle auto „lehce“ jezdí. Pohled do technických údajů navíc prozradí, že to není jen tak úplně pocit, ale ono je poměrně lehké. Provozní hmotnost (tedy ta i s „homologovaným“ 75kg řidičem) je 1413 kilogramů. Pokud bychom se podívali na konkurenty, většina z těch novějších je dnes minimálně o metrák nebo dokonce i dva těžší.
Hmotnost se tak projevuje na určité lehkonosti tohoto auta, což poznáte zejména v zatáčkách. Možná to bude znít zvláštně, ale tohle auto je vlastně v zatáčkách i docela zábavné. SEAT Ateca má totiž i hezky naladěný podvozek, který díky obouvaným sedmnáctkám na jedné straně slušně drží, na té druhé tlumí nerovnosti a nekvalitu silnic. Jistě, a navíc i potichu. Tlumiče (v našem případě nemáme adaptivní podvozek DCC, ale za 25 tisíc je možné si jej připlatit) jsou o něco tužší, ale i tak se dá mluvit o tom, že jízda dokáže být komfortní.
Motor pod kapotou dobře známe. Jde o 1,5litrový čtyřválec se 110 kW/150 koňmi a točivým momentem 250 Nm. Díky tomu auto dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za rovných devět sekund a maximálka je 202 km/h. Dynamika není vůbec špatná, vystačí i na svižnější tempo, pokud se budete chtít někde svézt. Při klidnější jízdě naopak oceníte, že maximum točivého momentu je k dispozici už od 1500 otáček motoru za minutu a vydrží do 3500 ot./min. Znamená to, že nebude třeba řadit tak často, protože motor auto rozjede i z nižších otáček.

Řazení je přesto vlastně příjemné. Řadicí páka má přesně vymezené dráhy a rychlosti na svá místa zapadají hladce. Je to osvěžující posadit se do nového auta s tak dobře fungující manuální převodovkou a být zase na chvíli pánem celé situace. Jenže pak vjedeme do centra Prahy a na radost z manuálu zapomeneme, do pražských kolon se totiž rozhodně víc hodí automat…
A co spotřeba? Ta není vůbec špatná. Při běžném tempu se dá v kombinovaném režimu jezdit kolem 6,5 l/100 km, což rozhodně není špatné. Objem palivové nádrže je přitom 50 litrů.
Závěr
SEAT Ateca ve verzi Vamos s motorem 1,5 TSI a manuálem působí jako příjemně „poctivé“ auto ze starší školy – bez přehnané digitalizace, s hromadou fyzických tlačítek a jednoduchým ovládáním, které dnes už není samozřejmostí. Přestože je na trhu od roku 2016 a prodělala jen decentní modernizace, pořád dává smysl: nabídne slušnou výbavu za dané peníze, ověřený motor s rozumnou spotřebou a hlavně lehký, jistý podvozek, díky kterému umí být v zatáčkách až překvapivě zábavná a zároveň komfortní. Jediná věc, která umí náladu rychle zchladit, je manuál v městských kolonách – tam by se automat hodil víc, ale mimo ně Ateca ukazuje, proč si pořád drží své místo.
Technické údaje
| Auto: | SEAT Ateca 1,5 TSI 6MT |
| Motor: | řadový čtyřválec |
| Objem válců: | 1498 ccm |
| Plnění motoru: | turbodmychadlo |
| Palivo: | benzín |
| Pohon: | předních kol |
| Výkon: | 110 kW/150 koní při 5000 ot./min |
| Točivý moment: | 250 Nm při 1500 – 3500 ot./min |
| Zrychlení 0-100 km/h: | 9,0 s |
| Maximální rychlost: | 202 km/h |
| Převodovka: | 6° manuální |
| Spotřeba paliva: | 6,0 – 7,0 l/100 km |
| Emise CO2: | 138 – 157 g/km |
| Objem nádrže: | 50 litrů |
| Délka: | 4381 mm |
| Šířka: | 1841 mm |
| Výška: | 1615 mm |
| Rozvor: | 2621 mm |
| Pohotovostní hmotnost: | 1413 kg |
| Objem zavazadlového prostoru: | 510 / 1604 litrů |
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek





