Velkoprostorové osobní vozy jsou skvělé pro velké rodiny a nebo pro případ, kdy potřebujete čas od času převézt nějaký větší předmět. Jedním z takových aut je i SEAT Alhambra. Vůz, který prošel před krátkou dobou mírným faceliftem na týden zaparkoval i do naší redakce.

Narozdíl od nedávno testovaného Volkswagenu Sharan přijel SEAT Alhambra s nejsilnějším naftovým motorem, dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem pouze předních kol. Při běžné jízdě jde jednoznačně o pohodlnější volbu, je jen škoda, že k nejsilnějšímu naftovému motoru si nelze připlatit za pohon všech kol. Oproti Volkswagenu je ale v ceníku SEATu dvojice benzínových motorizací – 1,4 TSI 110 kW a nebo 2,0 TSI 162 kW.

test-seat-alhambra-20-tdi-135kw-dsg-p1

Modernizace Alhambry se soustředila zejména na techniku, ať už tu pod kapotou a nebo tu elektronickou. Nový je například informační a zábavní systém SEAT Easy Connect. Ten je nově vybaven dotykovým displejem s vysokým rozlišením, je rychlejší a nabízí například systémy Mirror Link, Google Android Auto a Apple Car Play, díky nimž je možné vůz jednoduše propojit s chytrým telefonem.

Zcela nové jsou pohonné jednotky, včetně testovaného naftového agregátu 2,0 TDI o výkonu 135 kW/184 koní, který lze nalézt také například pod kapotou Škody Octavia RS TDI. Díky točivému momentu 380 Nm, který je dostupný již od 1750 otáček motoru za minutu a vydrží až do 3000 ot./min, má motor dostatek síly v jakýchkoliv otáčkách. Motor se tu ale projevuje o poznání letargičtěji než v Octavii RS TDI, může za to nejen mnohem větší karoserie, ale také hmotnost či dlouhé zpřevodování šestistupňového DSG. I tak jde o hodně svižné MPV.

test-seat-alhambra-20-tdi-135kw-dsg-p2

V rodinných autech je hodně důležitá spotřeba paliva, tabulkové parametry Alhambry potěší, praxe je však jiná. Hodnot z technických údajů slibujících kombinovanou spotřebu pouhých 5,3 l/100 km je podle mého názoru prakticky nemožné dosáhnout. Po týdenním testování se údaje na displeji palubního počítače zastavily těsně pod osmilitrovou hodnotou.

Pochvalu si zaslouží jízda, zejména novinka v podobě adaptivního podvozku DCC. Tuhost tlumičů ovládá tlačítko umístěné mezi ovladači před řadící pákou a k dispozici jsou tři režimy: Normal, Comfort a Sport. Nejčastěji jsem využíval komfortní režim, při němž se Alhambra na silnici jen tak pohupuje. Sportovní režim mi naopak přijde do takového auta zcela zbytečný, ale proti gustu… Příplatek je vcelku slušných 25 400 Kč.

Přečtěte si také:  Test SEAT Leon 1.5 TSI 110 kW ACT (2020)

To, čím je tohle auto jedinečné, je obrovský vnitřní prostor a možnost jeho přestavění a využití. Testované sedmimístné provedení (18 300 Kč + povinně 21 900 Kč za třízónovou klimatizaci) sice decentně zmenší objem zavazadlového prostoru, ale i tak zbyde pro zavazadla 267 litrů se sedmi sedadly, 685 litrů s pěti sedadly a nebo 2 297 litrů po sklopení obou zadních řad. V případě potřeby lze sklopit i přední spolujezdcovo sedadlo a dají se převážet až téměř tři metry dlouhé předměty. Prostřední řada nabízí trojici samostatných sedadel. Ta se dají nejen samostatně posouvat vpřed i vzad, ale dají se u nich také sklopit opěradla. Praktičnost Alhambry nezná mezí a  je možné sedadla kombinovat až ve 32 možnostech.

test-seat-alhambra-20-tdi-135kw-dsg-p3

Třetí řada sedadel tady nefunguje pouze jako nouzová, ale dá se na ní zcela bez problému jet i na delší trasy. Doporučuji tam však nesedat, je-li vaše výška více než přibližně 180 cm, protože pak byste se mohli občas dotýkat hlavou stropního čalounění. Přístup na zadní sedadla je jednoduchý, obě krajní sedadla ve druhé řadě lze celá odklopit vpřed a vznikne tak poměrně velký nástupní prostor. Do auta se ale celkově nastupuje příjemně. A to nejen díky vyššímu posezu, díky čemuž do auta opravdu nastupujete a nesedáte se někam nízko, ale také díky tomu, že se oboje zadní boční posuvné dveře dají otevřít elektricky (klikou, tlačítkem, dálkovým ovladačem). A elektricky ovládané může být i víko zavazadlového prostoru. Všechny elektricky ovládané dveře se otevírají i zavírají poměrně rychle.

SEAT Alhambra sice už svůj věk zamaskovat neumí, na paty mu šlapou novinky v podobě Fordu S-MAX/Galaxy či Renault Espace, ale stále se drží na špici. Nabízí obrovský vnitřní prostor, příjemné jízdní vlastnosti i neskutečnou variabilitu interiéru. Jen ta cenovka není z nejnižších, testovaný vůz se se všemi příplatky značně přehoupl přes milion korun českých, o moc více už si ale do auta objednat nemůžete. Základní cena přitom startuje na částce 661 900 Kč s benzínovým motorem, s naftovým je Alhambra o 100 tisíc Kč dražší.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Mercedes-Benz A 250e (2020)

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Alhambra 2.0 TDI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 968 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 135 kW/184 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment: 380 Nm při 1 750 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.4 s
Maximální rychlost: 214 km/h
Převodovka: šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.3
Emise CO2: 138 g/km
Objem palivové nádrže: 70 litrů
Délka: 4 854 mm
Šířka: 1 904 mm
Výška: 1 720 mm
Rozvor: 2 919 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 881 kg
Objem zavazadlového prostoru: 267 litrů (7 sedadel) / 685 litrů (5 sedadel) / 2 297 litrů (sklopená sedadla)
Ceník: ke stažení zde